Hella
16 °C
28 °C

Andy Vajna a legbefolyásosabb médiapiaci szereplő

2018.05.17. 13:29 Módosítva: 2018-05-17 13:33:31

Tizenegyedik alkalommal készítette el a Marketing&Média (MM) kommunikációs szaklap a magyar médiaipar legbefolyásosabb embereinek top ötvenes rangsorát. A tavalyi listához képest a legnagyobb változás, hogy zsinórban negyedjére nem Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója lett a magyar médiaipar legbefolyásosabb embere, hanem egy kormányközeli oligarcha, Andy Vajna, a TV2-csoport, a Rádió 1, a Bors és még két vidéki napilap tulajdonosa. A tavalyi ranglista összeállításánál még nem volt ekkora a médiabirodalma, a bővülés ezek szerint elég volt az első helyhez. Vidus Gabriella a második helyen végzett. Ezzel egyébként megszakadt egy sorozat is: tíz év után nem az RTL Magyarország valamelyik vezetője került az első helyre.

Az első két helyezett közötti sorrend változása jól mutatja az erőviszonyok alakulását is. Simon Krisztián, a Marketing&Média főszerkesztője szerint kiegyenlítettebbé vált a mezőny a két legnagyobb piaci szereplő között, hiszen az RTL Magyarországtól és a TV2-csoport részéről is négy-négy szereplő került fel a listára. A politikához közvetlen vagy közvetett úton kapcsolódó médiavezetők aránya az idei listán pont úgy 20 százalék körüli (azaz tíz fő), mint tavaly. Ez az MM száma, mi úgy számoltuk, hogy a kormányközeli arcokból azért több volt (15), és akkor most spoilerezünk kicsit a listáról:

  • Andy Vajna
  • Mészáros Lőrinc
  • Dirk Gerkens
  • Lukács Csaba
  • Habony Árpád
  • Tombor András
  • Liszkay Gábor
  • Rákosi Tamás
  • Guttengéber Csaba
  • Lengyel András
  • Vaszily Miklós
  • Matolcsy Ádám
  • Fischer Gábor
  • Karas Mónika
  • Kuna Tibor

Ami a főszerkesztőket vagy a valós tartalomipari szakmunkásokat illeti, míg 2016-ban még Uj Péter, a 444 és Dudás Gergely, az Index akkori főszerkesztője is rajta volt a listán Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója mellett, tavaly már csak Dudás és Kotroczó maradt meg rajta, 2018-ra pedig csak Kotroczó maradt, ami elég sötét képet fest a sajtó súlyáról a magyar médiaiparban. Bezzeg a tévé továbbra is meghatározó szerepet tölt be a médiaiparban: a top 50-be bekerült személyek tevékenységének túlnyomó többsége ehhez a médiumhoz köthető.

Az elmúlt 11 évben egyébként hét olyan médiapiaci szakember volt, aki mindegyik összeállításban helyet kapott: Bayer József, az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer első embere, Kolosi Péter és Vidus Gabriella az RTL-től, Somlói Zsolt Mindshare-vezér, Németh Béla, az Initiative, majd a Mediabrands vezetője, Málnay B. Levente, korábban az MTV Networks, a Chello, majd az AMC vezére, valamint Jonathan Cooper, az OMG Hungary ügyvezetője. 

De vissza a listához. A harmadik helyen is változás történt, a világ legsikeresebb gázszerelője, a felcsúti polgármesterből lett médiacézár Mészáros Lőrinc annak ellenére vesztett egy helyet, és lett negyedik, hogy övé a Mediaworks Hungary a maga kb. 200 kiadványával és az Echo TV is. A harmadik helyen így Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonosa végzett, övé többek között a 24.hu és a Nők Lapja is. Ötödik lett Gulyás János, a MEC és Maxus médiaügynökségek fúziójából létrejött Wavemaker ügyvezető igazgatója, a korábban még RTL-vezérként többször nyertes, tavaly 7. helyig jutó Dirk Gerkens (aki most a TV2 vezetője) pedig a 6. pozíciót szerezte meg.

A Magyar Telekom nyáron távozó vezérigazgatója, Christopher Mattheisen lett a 7. idén, őt Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese egyben programigazgatója követi. 9. lett idén a Ringier Axel Springer Magyarország ügyvezetője, Bayer József, az első tízbe pedig Lukács Csaba, az Atmedia vezetője került még be. Az idei rangsort a médiavállalatok vezetői uralják, de magas az ügynökségi és telekommunikációs területen dolgozó vezetők aránya is. A politikához köthető emberek száma stagnál, 11-12 ilyen szereplője van a listának, ugyanannyi, mint tavaly. A top 50 történetében még nem volt arra példa, hogy ilyen kevesen cserélődjenek egyik évről a másikra, mindössze kilencen estek ki a rangsorból a múlt évhez képest.

A teljes top 50 rangsor:

1. Andy Vajna, TV2-csoport, Lapcom, Rádió 1, tulajdonos

2. Vidus Gabriella, RTL Magyarország, vezérigazgató

3. Varga Zoltán, Central Médiacsoport, tulajdonos

4. Mészáros Lőrinc, Mediaworks Hungary Zrt., Echo TV, tulajdonos

5. Gulyás János, Wavemaker, ügyvezető igazgató

6. Dirk Gerkens, TV2-csoport, vezérigazgató

7. Christopher Mattheisen, Magyar Telekom, vezérigazgató

8. Kolosi Péter, RTL Magyarország, programigazgató, vezérigazgató-helyettes

9. dr. Bayer József, Ringier Axel Springer, ügyvezető igazgató

10. Lukács Csaba, Atmedia, ügyvezető igazgató

11. Bíró Pál, Google Magyarország, igazgató

12. Szabó Béla, Magyar Telekom, kommunikációs igazgató

13. Habony Árpád, Modern Media Group Zrt., társtulajdonos

14. Somlói Zsolt, Mindshare, ügyvezető igazgató

15. Tombor András, Visus Invest Kft., ügyvezető-tulajdonos; Mandiner Press Kft., tulajdonos

16. Málnay B. Levente, AMC Networks International – Central and Northern Europe, alelnök

17. Mező László, MediaCom Magyarország, ügyvezető igazgató

18. Novák Péter, Dentsu Aegis Network Hungary, ügyvezető igazgató

19. Horváth Magyary Nóra, K&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató

20. Liszkay Gábor, Mediaworks Hungary Zrt., elnök-vezérigazgató; Magyar Idők Kiadó Kft., kiadóigazgató, tulajdonos

21. Baráth Péter, Vodafone Magyarország, márkaigazgató

22. Pajor Attila, GroupM Hungary, kereskedelmi és stratégiai igazgató

23. Rákosi Tamás, IKO Csoport, tulajdonos; TV2-csoport, igazgatósági tag

24. Kotroczó Róbert, RTL Magyarország, hírigazgató

25. Guttengéber Csaba, Atmedia, ügyvezetőigazgató-helyettes

26. dr. Király Mária, Ringier Axel Springer Magyarország, operatív ügyvezető; CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt., igazgatóság elnöke

27. Szollár Domokos, MOL Csoport, kommunikációs igazgató

28. Lengyel András, Atmedia, kereskedelmi igazgató

29. Nagy Zoltán Péter, OTP Bank, marketing és kommunikációs igazgató

30. Németh Béla, Mediabrands Budapest Group, elnök; IPG Mediabrands, közép- és kelet-európai regionális igazgató

31. Teszári Zoltán, RCS&RDS S.A., tulajdonos-elnök; DIGI Kft., tulajdonos

32. Mészáros Kinga, Central Médiacsoport, vezérigazgató

33. Szabó Edina, OMD Hungary, ügyvezető igazgató

34. Vaszily Miklós, MTVA, vezérigazgató

35. Matolcsy Ádám, New Wave Media, vezérigazgató

36. Fischer Gábor, TV2-csoport, programigazgató

37. Dudás Gergely, R-Time, ügyvezető igazgató; RTL Magyarország, kereskedelmi igazgató

38. Palocsy Géza, Schibsted Classified Media Hungary Kft., ügyvezető igazgató

39. Robert Redeleanu, UPC Magyarország, vezérigazgató

40. Németh Ottó, Henkel Magyarország, Beauty Care üzletág, általános és marketingigazgató

41. Beke Zsuzsa, Richter Gedeon Nyrt., PR- és kormányzati kapcsolatok vezető

42. Bányász Lívia, Unilever, médiaigazgató

43. Karas Monika, NMHH, elnök

44. Carra Anita, Vodafone Magyarország, lakossági szolgáltatások üzletág, vezérigazgató-helyettes

45. Bartosz Witak, Viacom International Media Networks, kelet-közép-európai és izraeli alelnök-ügyvezető igazgató

46. Kuna Tibor, Young&Trinity, ügyvezető-tulajdonos

47. Blaskó Nikolett, ACG Reklámügynökség, alapító tulajdonos, ügyvezető

48. Jonathan Cooper, OMG Hungary, elnök-vezérigazgató; OMD Hungary és PMD Hungary társügyvezető

49. Kádár Tamás, Sziget Kft., cégvezető; 1080P reklámügynökség, Dynamo Kommunikáció, társtulajdonos

50. Urbán Zsolt, 1080P, ügyvezető igazgató, társtulajdonos; Magyar Reklámszövetség, elnök; MAKSZ, elnökségi tag; Magyar Operaház, kommunikációs tanácsadó

Ne maradjon le semmiről!

Csatlakozzon az Index Facebook-oldalához, és értesüljön a legfrissebb hírekről.