Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nincs jobb biznisz az állami hirdetéseknél

2018.06.13. 13:51

A kormányközeli befektetők keze alatt virágzásnak indulnak még az erősen veszteséges vagy egyenesen a túlélésért küzdő médiavállalkozások is, írja a G7 az elmúlt években elért eredményeik alapján.

Hogy mennyire irracionálisan tud működni a mai magyar médiapiac, jól jelzi, hogy sok esetben nem az számít, hány embert ér el az adott reklám, a hasonló tematikájú lapok közül gyakran a legkisebb példányszámúnak jut a legtöbb állami hirdetés, tehát ezek a költések inkább értelmezhetőek állami támogatásokként. 

"A folyamat eredményeként pedig több milliárd forintnyi közpénz válik magánvagyonná, miközben melléktermékként a kiválasztott lapok még a legfontosabb kormányzati üzeneteket is továbbítják"

– magyarázza a G7.

Ennek köszönhetően, ahol nem egy már működő céget vettek át kormánypárti befektetők, hanem maguk alapítottak médiavállalkozást, általában már az első évben sikerült nyereséget termelni. Ez történt a Ripostnál, a Lokált és a 888-at kiadó MMG-nél, valamint a Pesti Srácokat kiadó Gerilla Pressnél is.

Az MMG már működése első három évében majdnem egymilliárd forintnyi adózott profitot hozott össze, a Lokálban és a Lokál Extrában csak tavaly több mint 3,8 milliárd forint értékben helyeztek el hirdetéseket állami intézmények, cégek és önkormányzatok.

Kicsit türelmesebbnek kell lenniük a kormánybarát befektetőknek, amikor egy már működő céget vesznek át. A Napi Gazdaságból lett Magyar Idők 2016-ban már masszív profitot termelt, 2017 pedig szintén nyereséges volt a lap számára. Az Origo mögött álló Origo Média és Kommunikációs Zrt. 2015 végén került kormányközeli tulajdonoshoz, ekkor lett belőle New Wave Media Zrt., ami már 2016-ban nyereséges lett, 2017-ben pedig közel egymilliárdos profitot termelt.

Mészáros Lőrincnek tavaly szintén jó éve volt: a Mediaworks a 2016-ban termelt 2,4 milliárdos vesztesége után 2017-ben több mint négymilliárdos nyereséggel, az Echo TV pedig pedig közel 1,3 milliárdos nyereséggel zárta az évet.

És ha már televíziózás: hiába tolja Andy Vajna a TV2 szekerét, és hiába költ náluk súlyos pénzeket az állam, a TV2 lett az egyetlen olyan médium, amely több év után sem fordult termőre kormányközeli tulajdonosának keze alatt. Az állami költéseknek köszönhetően az alacsonyabb nézettség ellenére is több pénz folyt a TV2 kasszájába, mint az RTL-ébe, ám a konkurenciával szemben a TV2 veszteséges maradt.