Judit
3 °C
7 °C

A válság előtti szintre kapaszkodott vissza a hazai médiapiac

2018.11.20. 17:10

A Whitereport nevű cég azért van, hogy megváltozott, nehezen áttekinthető, fragmentált médiapiaccal kapcsolatban tisztán láthasson az, akit az olyan szavak hoznak lázba, mint a fragmentálódás vagy éppen a cross-média business intelligence szolgáltatás. A háttere magyar, és két piacról szolgáltat adatokat, a magyarról, meg az annál negyvenszer nagyobb britről.

A mai sajtótájékoztatójukon kiderült, hogy újra a válság előtti szinten van a hazai médiavállalatok összesített árbevétele és profitja. Most tessék egy picit türelemmel lenni, számok jönnek, de érdekesek, ígérem. A Whitereport úgy 1000 hazai médiavállalat adatai alapján rakta össze a jelentését, amiből kiderül, hogy

  • 940 médiavállalat égisze alatt
  • 11 245 médium/médiatermék működik itthon
  • 338 milliárd forintos összárbevétellel
  • 21 milliárd forintnyi profitot termelve.

A 2016-os adatokhoz képest egyébként a tulajdonosok és a médiumok száma 1 ill. 2 százalékkal csökkent, viszont az árbevételük 9,7 százalékkal nőtt - a hasznuk meg 172 százalékkal bizony. Ebben viszont minden benne van, amit médiaterméknek lehet tekinteni, azaz az összes önkormányzati szórólaptól a Mediaworks nyomdájáig MINDEN (el is nevezték Médiapizzának, és igen, én is üvöltök itt belül). A Médiapizza és az MRSZ Reklámtorta-adatai részben átfedésben vannak, mivel a hazai médiavállalatok reklámbevételi adatait a reklámtorta is tartalmazza (a nem hazai médiavállalati árbevételt is, lásd Facebook és Google) a Médiapizza viszont pluszban a terjesztési és egyéb, a hazai médiavállalatoknál jelentkező árbevételeket is beszámolta.

2017-ben különösen a médiavállalati összprofitot tekintve tapasztalható változás, 2017-ben a Whitereport-adatbázisban szereplő 940 médiavállalat összárbevétele 9,7%-kal növekedett és 338 milliárdra nőtt, míg a nagy médiaügynökségek 98 milliárd Ft összforgalmat bonyolítottak. Ezzel a 2008 végén kezdődött lejtmenetnek tényleg vége, a 2015 óta újra felfelé ívelő mintát mutató médiapiac 2017-re elérte a 2008-as szintet. Ehhez Hivatal Péter, a Reklámszövetség ügyvezetőségének tagja azt tette hozzá, hogy a reklámbevételek alakulása hasonló görbét mutat, annyi különbséggel, hogy a reklámpiac már 2016-ban elérte a válság előtt, 2008-as szintet.

A médiavállalatok összesített árbevételét tekintve nem túl meglepően azok a médiatípusok dominálnak, amelyek mind terjesztési-, mind reklámbevétellel rendelkeznek, azaz a lapkiadók és a televíziók. A kb. 11 000 kiadványból 7057 volt nyomtatott sajtónak tekinthető, 3277-et az interneten publikálnak, 577 tévé mellett 190 rádió és 144 mozi is működik, de ne tessék elfelejteni, hogy a 7000+-os lappiacon rengeteg reklámújság is található, melyek jelentőségét el lehet intézni egy legyintéssel, de öreg hiba lenne. Az egyik hazai áruházlánc reklámbüdzséjének 70 százaléka például a hetente megjelenő akciós termékeket kínáló kiadványokra megy el, és amikor egy hetet kihagytak a nyomda hibájából, az árbevételük 4-5 százalékkal visszaesett.

Képernyőfelvétel (690).png

A bevétel tekintetében a lapkiadók állnak az élen 135 milliárd forinttal, második a tévé 127 milliárddal, az online bevétel pedig összesen évi 23 milliárd, amivel kapcsolatban a Whitepaper ügyvezetője, a sajtótájékoztatót hősiesen, teljesen elment hanggal levezető Incze Kinga azt mondta, hogy az ország médiafogyasztását tekintve meg kell különböztetni internettel rendelkező és azt csak hírből ismerő fogyasztókat. Utóbbiak a 7000-nél is több nyomtatott termékből tájékozódnak, nem ritkán úgy, hogy ahol az önkormányzatnak nincs pénze vagy kedve saját lapot kiadni, a helyi reklámújságban vásárolnak maguknak helyet, és jelentetik meg híreiket.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?