Hogy lehetett egyszerre piacvezető a TV2 Csoport és az RTL Magyarország is 2018-ban?

2019.01.11. 16:58

Remek szórakozás a kis magyar médiapiacot csak a sajtóközleményeken át vizsgálni. Vegyük ezt a hetet, kedden jött egy mail a TV2-től

2018-ban piacvezető a TV2 Csoport

subjecttel, és

a tavalyi évben a TV2 és a TV2 Csoport is piacvezető volt a teljes lakosságban (...)

kezdetű mondattal.

Majd csütörtökön 11 körül meg egy másik, az RTL-től

Megkérdőjelezhetetlen az RTL előnye 2018-ban is

címmel. Miszerint:

Remek évet zárt az RTL Magyarország 2018-ban, továbbra is megőrizve piacvezető helyét.

Ez a kettő látszólag nem áll meg egymás mellett, sőt, könnyűnek tűnik ellentmondást felfedezni köztük, úgy meg pláne, hogy a két levél alján ugyanaz szerepel, azaz a adatok forrása a Nielsen közönségmérés. Kezdjük a TV2-vel, mert ők voltak a gyorsabbak. Állításaik szerint 2018-ban

  • a TV2 és a TV2 Csoport is piacvezető volt a teljes lakosságban,
  • a teljes napot vizsgálva,a médiavállalat kábelportfóliója mindhárom fontos célcsoportban (18-49, 18-59 és 4+) megelőzte az RTL kábelcsaládot
  • a TV2 a négy évesnél idősebbek körében, egész napon 10,2%-os átlagos napi közönségarányt ért el az RTL 10%-ával szemben
  • a TV2 Csoport csatornáit átlagosan a tévézők 22,9%-a, addig az RTL Magyarországot 21,4%-uk választotta.

Ezek a 2018-ra vonatkozó infók, a sajtóközleményben van még egy hároméves összehasonlítás (grafikonnal!) arról, ahogy a TV2 Csoport Gr.u. 1-ből*, a sötétség korának 16,8 százalékos, egész napos, 4+-os közönségarányából eljutott a mostani eredményig - szemérmesen elhallgatva, hogy a 2016-os év nyaráig a TV2 Csoport kifejezés mindössze három tévét jelentett, szeptembertől ment fel a szám kilencre, majd októbertől tízre, 2018-ra pedig 12-re (és még két tévé a beindítását várják), így sikerült csoportszinten 22,9 százalékos nézettséget elérni míg az RTL Magyarország 2016-ban és ma is 7 csatornát jelentett.

*Gerkens után

Az RTL szerint a verseny 2018-ban sem volt kiugróan szoros:

  • az RTL csatornacsoport szinten, 18-49-ben, megtartotta piacvezető helyét
  • főműsoridőben 28,6%-os nézettségük volt a TV2 Csoport 22,6%-val szemben
  • az egész napot tekintve 23,4% vs. 21,2% volt az eredmény
  • ha csak az RTL Klubot nézzük a TV2-vel szemben, az RTL Klub főműsoridős, 14,3%-os nézettségéhez képest a TV2 9,6%-ot tudott
  • a teljes napi eredmény: 10,2% vs. 7,7%
  • 18-49-es célcsoportban megnyert főműsoridős esték száma 2018-ban: RTL Klub: 272; TV2: 68; M4 sport: 24, Film+: 1

Szóval az menten látszik, hogy ember legyen a talpán, aki ezeket az adatokat össze tudja vetni, mégpedig azért, mert kis túlzással mindkét tévé a Churchill-klasszikus "annak a statisztikának hiszek, amit én magam hamisítottam" elv alapján úgy alakítja az adatokat, hogy ne lehessen.

Ez nem teljesen igaz persze, hiszen az RTL Magyarország időtlen idők óta a reklámozók számára is fontos 18-49-es korcsoportban kommunikál eredményt, illetve akkor teszik közzé a teljes lakosságra (4+) mért adatokat, ha azok olyan kiugróak, hogy érdemes számszerűsíteni.

A TV2 ezzel szemben a 18-59-es célcsoportot nevezte ki relevánsnak még pár évvel ezelőtt, és az anyacsatorna TV2 esetében tartották is magukat ehhez - egészen addig, amíg nem volt egy másik célcsoport, amiben jobbak voltak mint az RTL - ilyenkor már a 18-49 sem számított ördögtől való babonaságnak, sőt. Ez a következetlenség az, ami zavarossá teszi az ilyen évértékeléseket, és alakulhat ki az a helyzet, hogy mindkét tévé igazat mond, és bizonyos értelemben véve valóban mindketten piacvezetők voltak tavaly.