Enikő, Melitta
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Plagizál az MTVA Ridikül című műsorának honlapja

redikul.png
2019.02.07. 14:57
Nem minden stimmel a közmédia női talk show-jának online felületével: Papp "hírhamisító" Dániel a ridikul.hu-t több minőségében is megregulázhatta volna, de nem így történt. Maradtak a plagizált cikkek, a hivatkozás nélküli átvételek és a saját anyagok kannibalizálása.

A közmédiában a Jobbik médiapolitikáját egykoron fazonra szabó Papp annak ellenére futott be szédületes karriert, hogy kiblőröztette a Híradóból Lomnici Zoltánt, a Legfelsőbb Bíróság volt elnökét, és meghamisított egy riportot Daniel Cohn-Bendit zöldpárti európai parlamenti képviselő budapesti sajtótájékoztatójáról. Ezek közül egy normálisan működő országban egy is elég lenne ahhoz, hogy az elkövetőjük soha a büdös életbe nem dolgozhasson újságíróként, de hírszerkesztőség közelében tuti nem, viszont ez nem egy ilyen ország, hanem olyan, ahol az ilyen alakokból vezérigazgató lesz. Meg felügyelőbizottsági tag a közmédia egyik fontos beszállítójánál.

553-1024x682

Ma egy sajtótájékoztatón Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő Papp Dánielnek ezt a másik oldalát járta körül, pontosabban azt a céget, az Új Média és Teletex Kft-t mutatta be, ahol Papp tavaly decemberig FEB-tag volt. Ez volt az az emlékezetes cég, aminek Várhegyi Attila, egykori szolnoki fideszes polgármester és államtitkár (akit 2002 őszén folytatólagosan elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt jogerősen felfüggesztett egyéves börtönbüntetésre ítéltek), az MTVA sajtókommunikációját egy ideig a háttérből, hivatalos pozíció nélkül irányító tanácsadó 110 weboldalt adott el 120 millió forintért 2014-ben. Ez az üzlet sem volt teljesen kóser, a hátteréről itt írtunk.

Papp 2016 szeptember 30-ig volt a felügyelőbizottság tagja másodmagával. Lemondása után nem sokkal az Állami Számvevőszék a cég 2013-16-os működésének időszakára vonatkozóan megállapította, hogy

a társaság működésének szabályozottsága nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.

Az ÁSZ nagyon azért nem szállt bele az szomszéd tőgyön csüggő akoltársba, annyit mondtak ki, hogy

  • gazdálkodása a szabályozási és elszámolások hiányosságai,
  • vagyongazdálkodása a leltár hiánya és vagyonnyilvántartás szabálytalanságai miatt

nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Gond volt a számviteli fegyelemmel, kifogásolták például, hogy senki nem határozta meg a FEB tagok fizetését, és így tovább.

A céget januárban végelszámolás alá helyezték. 

Az Új Média és Teletex Kft. jelentősége túlmutat azon, hogy volt egy mutyigyanús üzlete egy köztörvényes bűnözővel, hiszen a cég tartotta fent a hirado.hu oldalt, az MTVA hírműsorának online kiadását, és szerény egymilliárd forintos költségvetésből működött, ami sajnos nem volt elég a rentábilis létezéshez: 2016-ban 100 milliós veszteséget termeltek. Ez annak fényében nem is annyira meglepő, hogy milyen pénzeket fizettek ki más, az MTVA-hoz kapcsolódó oldalak működtetéséért. Hadházy egy példán keresztül érzékelteti, hogy milyen értelmetlen és felelőtlen pénzszórás folyt a cégnél (ha a 120 millióért megvett, értéktelen domainnevek nem lettek volna elegendők).

A Ridikül című tévéműsor honlapja, a ridikul.hu 2016 óta a 42 Digitális Kommunikációs Ügynökség Kft. nevű cég szerkesztésében készül, 2016-ban és 2017-ben 60-60 millió forintért, 2018-ban 27 millióért. A közbeszerzésen nyertes kft.-nek nem volt nehéz dolga megkaparintani a szerződést, hiszen egyetlen ellenlábassal, egy H2Online Kft. nevű debreceni céggel kellett megküzdenie, amely viszont elég kitartónak bizonyult, hiszen mindhárom alkalommal beadta a pályázatot. Az évi 60, majd 27 millióért az MTVA egy olyan honlapot akart látni, ami

  • pozitív életszemléletű,
  • az életet,
  • a családot,
  • az emberi kapcsolatokat,
  • az egészséget és a női szépséget (test és lélek szépségét) értékként kezelő felület.

Hangvétele könnyed, az olvasót „barátnőként” kezelő, nem kioktató, elfogadó, befogadó, előítélet mentes, a társadalmi kérdéseket és a kulturális sokszínűséget felelősen kezelő olyan honlap (site), amely megfelel a közszolgálati médiaszolgáltatói felületen megjelenő televíziós műsorszám által képviselt értékeknek és elvárásoknak.

Mindezt úgy gondolták elérni, hogy a ridikul.hu naponta 8.00-22.00 óra között átlagosan, óránként, minimum 1 tartalommal (ebből naponta minimum 1 közszolgálati tartalom), illetve havi minimum 8 videós tartalommal frissül. A tartalom meghatározásában ez szerepel:

az 1500 karaktert meghaladó terjedelmű cikk, vagy a legalább 6 képből álló galéria, illetve a leaddel ellátott mozgókép (minimum 30 másodperc) számít az alábbi tematikában: család, gyereknevelés, szépség, egészség, lélektan, tanulás, karrier, otthon, pénzügyek, párkapcsolat, divat, táplálkozás, életmód, társadalmi szerepvállalás.

További elvárás volt a Gemius mérőrendszer alapján 2017. év végére, majd azt követően folyamatosan napi 50 000, havi 700 000 látogató elérése. Ezt nemhogy 2017-ben, de 2018-ra sem sikerült abszolválni, a Gemius mérése alapján 2018 márciusa és decembere között 400 000 látogatót sem érte el egyetlen alkalommal sem, nem egyszer pedig inkább a 200 000-hez közelített a látogatószám. A kiírásban az nem szerepelt, hogy a ridikul.hu-ra tartalmat gyártó cég plagizálhat-e tartalmat más oldalakról, pedig így utólag nem ártott volna.

Tényleg rákkeltőek a dezodorok? -kérdezi a ridikul.hu január 27-én, majd meg is válaszolja dr. Dank Magdolna, a SE I. Sz. Belgyógyászati Klinika onkológiai osztályvezetője segítségével. A doktornő valóban megszólalt ebben a témakörben: 2014-ben, a daganatok.hu oldalonMásnap egy 17 éves cikket recikláltak az informed.hu-ról, igaz, alaposan meghúzták.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a közpénzből működtetett lapon a cikkek között vannak forrásmegjelölés nélküli átvételek, egyértelmű nyúlások, és újrahasznosított korábbi saját írások is - mindez természetesen szerző nélküli cikkekben, immáron a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. égisze alatt, ahová a honlap a felszámolás alá került Új Média és Teletex Kft.-től került.

Borítókép forrása: korrupcioinfo.hu