Gerzson
5 °C
10 °C

Megszűnik a Vs.hu

5K8A9659
2019.02.11. 17:27

Megszűnik a Vs.hu. Az eddig is csökkentett üzemmódban működő portál megszűnését értesülésünk szerint február 11-én, hétfőn jelentette be Kalmár Tibor üzletágvezető a munkatársaknak. Ők nem voltak sokan: az utolsó időszakban már csak két teljes és két félállásban dolgozó újságíró alkotta a szerkesztőséget. A lap impresszumában Makai József megbízott szerkesztő egyedül szerepelt.

Az immár a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó lap lekapcsolását azzal indokolták a munkatársaknak, hogy a jövőben a hírportálok piacán egyetlen termékre, az Origóra szeretnének koncentrálni. Azt, hogy a munkát az Origónál folytassák, nem ajánlották fel az újságíróknak. A KESMA megtartja a domaint, de új cikkek többé nem kerülnek fel az oldalra.

A Vs.hu valójában évek óta élőhalottnak számított a kormányzati médiacsoporton belül. A portál eredetileg 2013 novemberében indult, kiadója a New Wave Production, az ötletgazda pedig a WeLoveBudapest.hu és a WeLoveBalaton.hu oldalak alapítója, Száraz István volt, akiről abban az időben még nem volt egyértelmű, hogy valójában Matolcsy György jegybankelnök köréhez tartozik. Főszerkesztőnek Kerényi Györgyöt, a Kossuth Rádió egykori főszerkesztőjét kérték fel, aki 20 fős, jó részt fiatal újságírókból álló csapatot toborzott. A munkatársakat a legkülönfélébb médiumoktól csábították át. Az alapítók azt ígérték, hogy 20-35 éves fiataloknak szóló, friss szemléletű és független közéleti portált hoznak létre.

Az első fordulat a lap életében 2014 júliusában következett be, amikor Kerényi alig fél év után távozni kényszerült, és helyette Lebhardt Olivér lett a főszerkesztő. Az újságírók is lecserélődtek, az újoncok helyét tapasztalt szerzők foglalták el, akik többségükben az akkor frissen bedarált, kormányzati ellenőrzés alá került Origótól mentek át a Vs-hez. A következő másfél év volt a lap legsikeresebb korszaka, amikor a látogatottsága és szakmai elismertsége is folyamatosan növekedett.

Ennek a szakasznak vetett véget az emlékezetes MNB-finanszírozási botrány, ami gyakorlatilag bedöntötte a portált. 2016 áprilisában derült ki, hogy a Magyar Nemzeti Bank alapítványai több mint félmilliárd forinttal támogatták a kiadó New Wave Production Kft.-t. A cégről addigra az is egyértelművé vált, hogy csehországi tulajdonosain keresztül valójában Szemerey Tamás, Matolcsy György unokaöccse érdekeltségeihez tartozik.

A független médiumoktól érkezett újságírók a nagy összegű támogatás napvilágra kerülése után nem kívántak tovább dolgozni a portálnak, néhány nap alatt 12 újságíró távozott, köztük Lebhardt Olivér főszerkesztő is. A lap utolsó nagy dobása a kiperelt Századvég-akták nyilvánosságra hozása volt, ami 78 ezer oldalnyi dokumentumot jelentett, és négy évig kellett pereskedni érte a Miniszterelnökséggel.

A lap ezzel tulajdonképpen megszűnt létezni, bár tettek még egy erőtlen kísérletet arra, hogy találjanak neki valamilyen szerepet a kormányközeli médiagépezetben. 2016 júliusában megbízott szerkesztőként Makai Józsefre bízták az irányítását, és a jövőről annyit mondtak, hogy újságíróképző és kísérletező műhely lesz az újszerű tartalmak számára. A valóságban a Vs.hu az elmúlt három évben takaréklángon működött, egyre kevesebb saját anyaggal és egyre kisebb stábbal. Megszüntetése valószínűleg része annak a folyamatnak, hogy a KESMA létrehozása után sor kerül egyfajta racionalizálásra és a párhuzamosságok felszámolására a kormányközeli médiában.

A történtekről megkérdeztük a Vs.hu-t kiadó New Wave Media Group Kft.-t, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!