Tekla
11 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

Alakul az új TV2, mint púpos gyerek a prés alatt

tv2-7285
2019.05.10. 17:27 Módosítva: 2019.05.10. 22:04
Nem túlzás azt állítani, hogy ami Andy Vajna január végi halála óta történik a TV2-ben, arra nem nagyon volt példa a kereskedelmi tévézés hazai történetében, pedig az 1997-es indulás utáni évek is produkáltak elég sok „ez meg mi a tököm volt?” pillanatot. Mondjuk akkor azt legalább lehetett tudni, ki a két induló kertévé tulajdonosa, míg ma erre a kérdésre a TV2-vel kapcsolatban nem nagyon lehet adekvát választ adni. Viszont a jelek szerint minden forrásban van.

Időrendben és dióhéjban az elmúlt pár hónap eseményei (a dátumok néhány esetben csak tippek):

  • Január 20. – Andy Vajna váratlanul meghal
  • Január 24. – A TV2 Média Csoport Zrt. rendkívüli közgyűlésén Vaszily Miklós, az Echo TV, korábban az MTVA első embere lett a TV2 igazgatóságának elnöke. A testületbe a Mészáros-istállóból bekerült Kertész Tamás József, Czira Szabolcs Sándor és Barna Zsolt, megőrizhette tisztségét Dirk Gerkens, Rákosi Tamás és Horváth Balázs, és érkezett az a Samuel R. Falconello, aki Vajna üzlettársa volt számos vállalkozásban. Ugyanezen az ülésen vonták meg Dirk Gerkens egyedüli aláírási jogát, megágyazva ezzel a távozásának.
  • Április 3. – Dirk Gerkens távozik a vezérigazgatói pozícióból. Hogy ez miért médiatörténeti pillanat, arról itt írtuk részletesen.
  • Április 4. – Kirúgják Zájer Attila ügyfélkapcsolati igazgatót, a helyére az a Csikesz Erika érkezik, aki Gerkens 2016-os érkezésekor lépett le a cégtől.
  • Április 5. – Kirúgják Ökrös Gergely kreatív igazgatót, Jávorfi Szilvia pénzügyi igazgatót és Pap Gitka vezérigazgató-helyettest. Ökrös helyére Kirády Attila kerül, a pénzügyeket Bíró Anikó veszi át (mindketten Vaszily alatt dolgoztak korábban).
  • Április 6. – A TV2 az AV Progress Kft.-n, Vajna egyik régi cégén keresztül megveszi az Atmedia reklámértékesítő cég 25 százalékát, ami a TV2 és a köztévé reklámidejét is árulja.
  • Április 8. – Tima János, Alcsútdoboz alpolgármestere, egyben Mészáros Lőrinc üzlettársa lesz az AV Progress Kft. ügyvezetője (ezzel az Atmedia 25 százalékának ura), illetve a Magyar Broadcasting Co. Zrt. (MBC) vezérigazgató-helyettese. Utóbbi céget tartották sokáig a TV2 tulajdonosának.
  • Április 15. – Vida József előrehaladott tárgyalásokat folytat a TV2 Média Csoport Zrt. megvásárlásáról. Vida a Takarékbank Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Manager Magazin 2018 júniusában felállított listája szerint a 15. legbefolyásosabb hazai üzleti döntéshozó.
  • Április 16. – A G7.hu kinyomozza, hogy egy 60 éves cinkotai asszony 2016-ban húszmilliárd forintot fizetett ki előlegként a TV-ért. Az előleget nem kell feltüntetni a könyvekben, így az, hogy a BusinessHelp Kft. kvázi nem sokkal azután, hogy Andy Vajna „megvette” a tévét, valójában a médiacég tulajdonosává vált, nem került nyilvánosságra. Ahogy az sem, hogy a 60 éves hölgy, akinek a tévét illető komoly szándékairól teljesen meg vagyunk győződve, a cégét, amin keresztül kvázi birtokolta a TV2-t, eladta egy Fári Ádám nevű férfinak, aki annak a Vida Józsefnek a jobbkeze a Takarékbanknál, aki egy nappal korábban bejelentette vásárlási szándékát.
  • Április 17. – Kinevezik Dirk Gerkens utódját, egy Pavel Stanchev nevű bolgár tévés szakembert, aki Gerkens mellett dolgozott asszisztensként a kilencvenes évek RTL-jében, de élő ember nem emlékszik rá. Dolgozott még az HBO-nál és a svájci Ringiernél is, ő volt a bulgáriai bTV Media Group (a legnagyobb helyi kertévé) vezérigazgatója, ezt megelőzően pedig az Antenna Group, a legnagyobb görög médiacsoport délkelet-európai vezérigazgatójaként ismerték.
  • Május 2. – A Rákosi Tamás tulajdonában lévő luxemburgi székhelyű Mangusta Invest SA eladta a TV2 csoport műsorgyártó partnerében, az IKO Holdingban (49%), továbbá a hazai televíziós hirdetési piac egyik legnagyobb reklámértékesítő vállalatában, az Atmediaban (32,67%) lévő tulajdonát. A vevő Vida Józsefhez köthető.
  • Május 3. – A TV2 csoport 2013 óta először nyereséges évről számolt be, 2017-et 1,686 milliárd forintos pluszban zárták.

Elérkeztünk május 9-hez, amikor egyszerre több dolog is történt a TV2-ben. Azzal, hogy Rákosi Tamás eladta az IKO-t, az ott dolgozók közül többeknek is megingott a pozíciója. Ilyen volt Enyedi András, aki 2009-ben még az RTL igazgatósági tagja volt, 2006 óta pedig az IKO Kábeltévé Kft. ügyvezetője és az IKO Production Kft. üzemeltetési igazgatója. Neki valószínűleg Vaszily Miklós mondott fel, akit az IKO eladását követően az IKO Holding Kft. tulajdonosi testülete a csoport ügyvezetőjének választott meg, azaz Vaszily a TV2 Média Csoport Zrt. igazgatósági elnökének posztja mellett a TV2 2016 óta egyeduralkodó gyártócégében is első ember lett.

Enyedi mellett kirúgták Wisinger Jánost is, aki az IKO ügyvezetője volt már akkor is, amikor az IKO még az RTL kizárólagos gyártója volt tíz éven keresztül, és a TV2-höz átkerülve ugyanilyen minőségében dolgozott tovább. Vele együtt kellett távoznia Bán Tamarának, az IKO cégvezetőjének is, azaz Vaszily lefejezte a TV2 gyártócégét.

Ez arra utal, hogy a tulajdonosi kör komolyan veszi azt a fajta racionalizációt és anyagi fegyelmet, ami a TV2 gyártási folyamataira az utóbbi években nem igazán volt jellemző,

gondolunk itt a végén milliárdos nagyságrendű összeget felemésztő Star Academyre, és még sorolhatnánk. Az, hogy a TV2 egy, más források szerint másfél milliárd forintért megvette az IKO-t Rákosi Tamástól (a teljes ügylet értéke volt 4-5 milliárd, amiben más cégek is szerepeltek, pl. az Atmedia részesedés), és elkezdte a tisztogatást (az új főnök elméletileg az Echo TV-től érkezik, pénzügyi vonalról), azt jelezhetné, hogy a tévé megmarad a „mindent gyártsunk bentről” elv mellett, de nem erről van szó.

Inkább úgy látszik, hogy érlelődik a visszatérés az IKO előtti korszakhoz, amikor bárkivel kötöttek szerződést, és párhuzamosan gyártott legalább három külsős cég is tartalmat. Ez praktikus okokból érthető volt, az a cég, amelyik évek óta vetélkedőkben utazott, nem biztos, hogy kapásból tudná, mire kell odafigyelni egy utazós realityben, és így tovább. Pedig annak idején a TV2 is úgy indult, hogy egy gyártójuk volt, az MTM, amiből aztán kinőtt a Show & Game nevű gyártócég, ami piaci alapon működve kis túlzással minden olyan magyar televízióban jelen volt, ahol volt saját gyártás. Amikor a Show & Game gyártott a TV2-nek, akkor mellette gyártott a Paprika (Éden Hotel 3) is, és volt belső gyártás is.

Most úgy tűnik, ez a régi helyzet áll vissza, bár valahol egészen elképesztő, hogy a TV2-nek egy rakás pénzt kellett kifizetnie csak azért, hogy utána a megvásárolt gyártócég mellé behívjon még párat. Az IKO nem marad műsor nélkül, a Sztárban sztár új, civilekkel forgatott évadát ők készítik majd. Ebben az a pláne egyébként, hogy show-műsorból átalakítják tehetségkutatóvá, amiben civilek, amatőr színészek, énekesek kapnak lehetőséget, hogy utánozzanak hazai és külföldi énekeseket. A zsűritagok ráadásul egyben mentorok is lesznek, lesz saját csapatuk, és így tovább, a végén meg ott a tízmilliós fődíj. A zsűriben Tóth Gabi, Bereczki Zoltán, Pápai Joci és Horváth Tamás ül majd.

(Cikkünk előző verziójában itt az szerepelt, hogy a Paprika Studiost egy sorozat gyártásával bízta meg a TV2, továbbá az, hogy feltételezzük: a cég a jövőben is gyártani fog a tévének. A Paprika Studios ügyvédje ezeket kategorikusan cáfolta, így az érintett bekezdést eltávolítottuk. A szerk.)

Ahogy azt megjósoltuk az IKO eladásáról szóló cikkünkben, a TV2-nek hosszú éveken át gyártó és fejlesztő Show & Game visszakerült a tévéhez, és a két éve tőlük einstandolt Jóban Rosszban gyártását hamarosan vissza is veszik. Ez biztos elégtétellel tölti el őket, ráadásul megkapták az őszi struktúra sportos műsorának gyártását is, a Fuss család, fuss! címűt, amiben fitt és kevésbé edzett, de nagyon elkötelezett civil és sztárcsaládok versenyeznek a főnyereményért. Závodszky Zoltán, a cég tulajdonos-vezérigazgatója szerint lesz még műsoruk és vannak ötleteik is, mint fogalmazott, két és fél éven át készülhettek erre a pillanatra.

A legnagyobb visszatérő az a Hung Ister,

ami a G-nap előtt a NER egyik házi gyártójaként a köztévés produkciók nagy részét vitte, de amint Simicska Lajos kimondta, amit mondott, a cég hirtelen ott maradt megrendelés nélkül, és a Szerencseszombatot is csak azért csinálhatta, mert a szerződést öt vagy hat évre előre megkötötték. A cég tavaly Simicskától Nyerges Zsolthoz került, majd onnan be a KESMA-akolba, ahol egészen idáig parkoltatták. Az új szelek befújták a TV2 udvarára őket is, és máris kaptak egy megrendelést: a Catch Point, azaz Kapd el, ha tudsz! című vetélkedőt fogják gyártani az őszi műsorrendbe. Az elméletileg tudásalapú vetélkedőben viszont ha nem tudjuk a választ, de elég fürgék vagyunk, akkor is nyerhetünk, mert minden válasz után az égből lehull egy labda, és ha elkapod, akkor menő vagy.

A céggel kapcsolatos változás még, hogy új kreatív és tartalomfejlesztési igazgatójuk lesz, mégpedig az az Árva László, aki egészen tegnapig még TV2-s kreatív producer volt. A felmondással távozó Árva nevéhez fűződik a Sztárban sztár, az Ezek megőrültek és a Dalfutár is, persze kivette a részét a  bukásokból is, az Appra Magyart például tuti szeretné örökre kitörölni az agyából. A Hung Ister azzal, hogy szakembert nevezett ki a műsorfejlesztés élére és nem jóelvtársban gondolkodtak, azt jelzi, hogy komolyan gondolják a visszatérést az egyre zsúfoltabb gyártói piacra.

Lesz hova, a jelenlegi 14 csatorna mellé két újabb sorolhat be, a LifeTV és az OzoneTV, az Origo két csatornája, legalábbis ezt mondták informátoraink. Mindenesetre Mészáros Lőrinc felesége március végén bejelentette, hogy ő lesz a két tévé elnöke, tőle már igazán nem lesz nehéz dolog átkérni őket a TV2-höz. Amivel viszont gondban vannak: az őszi struktúra lyukas, a gyártás még el sem indult, pedig most már a 2020-as évet kellene tervezni. Az biztosnak tűnik, hogy az augusztus 26-án induló őszi szezont az Ázsia Express új évada kezdi, ami remek hír, de erre tévét építeni elég nagy merészség lenne.

Apropó, az ugye megvan, hogy a fenti markáns változások mind a szórakoztató osztályt illetik? Érdekes fordulat lenne, ha a hírszerkesztőséghez, Kökény-Szalai Vivien birodalmához, a Tényekhez és a Mokkához egyszer csak hozzányúlna az új vezetőség, mert ők eddig állam voltak az államban, a kézivezérelt kesztyűbábok, és ők azok, akik – pontosabban az általuk készített műsorok – miatt ez az egész tévé még egyáltalán működhet. De erre azért nem látunk túl sok esélyt.