Ilona
17 °C
31 °C
Index - In English In English Eng

Több százezres büntetést fizet az Origo, mert lejárattak két civil tüntetőt

2019.07.09. 14:46
A Fővárosi Törvényszék első fokon még felmentette az Origót, mondván, bár felismerhetőek a lejáratásra használt fotó szereplői, a nevük nincs ott, és a két emberről készített kép amúgy is tömegfelvétel.

Jogerősen pert nyert két civil tüntető az Origóval, a kormány propagandakiadványával szemben, mert az szándékosan lejáratóan számolt be róluk, és egy olyan cselekmény illusztrálásához használták fel a róluk szóló fényképet, amelyen ott se voltak - számolt be a két civilt képviselő Társaság a Szabadságjogokért (TASZ).

Az Origo "Mélypont: a kormányellenes tüntetők egyházi vezetőket köpdöstek le" címmel számolt be a parlament alakuló ülése napján, 2018. május 8-án tartott tüntetésekről. A cikk egy olyan fotóval illusztrálta az eseményeket, amelyen két civil tüntetőt felismerhető módon ábrázolt az alábbi kísérőszöveggel: "Kormányellenes tüntetők egyházi vezetőket támadtak meg és köptek le". A két civil valóban jelen volt a tüntetésen, de az erőszakos cselekményekhez semmi közük sem volt, nem is tudtak azokról - írja a TASZ. A szervezet a két tüntető nevében jóhírnév-sérelem miatt indított eljárást a portál ellen.

Untitled-1

Az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék elutasította keresetet, arra hivatkozva, hogy bár a képen a civilek felismerhetőek, a kép alatti aláírás és a cikk nem nevezte meg őket személyesen az atrocitások elkövetőiként, valamint hogy az őket is ábrázoló képet tömegfelvételként kell értékelni, ezért hozzájárulásuk sem a kép elkészítéséhez, sem a felhasználásához nem szükséges.

A TASZ fellebbezett az ítélet ellen, hiszen az ügyfeleik eleve sem azért indítottak eljárást, mert az engedélykérést hiányolták. A másodfokon eljáró Ítélőtábla jogerős ítéletében már nekik adott igazat, megállapítva, hogy a cikkhez fűzött kép és annak aláírása, valamint a szöveg egészének értelmezése azt sugallja, mintha a két civil is részt vett volna az egyházi vezetők megtámadásában, leköpésében. Mindez pedig sérti a jó hírnevüket. Az Origót fejenként 300 ezer forint sérelemdíj megfizetésére is kötelezték, arra viszont nem szólították fel őket, hogy távolítsák el a képet - jegyzi meg a TASZ. Így hiába állapították meg jogerősen a jogsértést, a kép továbbra is változatlanul elérhető az Origón.

Ne maradjon le semmiről!