Diána
10 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Mészáros Lőrinc egykori üzlettársától féltik a Le Monde függetlenségét

2019.09.13. 17:34

Több mint ötszáz közéleti személyiség írta alá világszerte azt a pénteken közzétett petíciót, amiben a Le Monde című vezető francia napilap szerkesztőségi függetlenségének megőrzéséért emelnek szót.

Támogatjuk a szerkesztőséget és a dolgozókat annak az elidegeníthetetlen értéknek a védelmében, ami az újság függetlensége

– olvasható a Le Monde honlapján közzétett rövid szövegben. A petíciót aláírta többek között Isabelle Huppert színésznő, Salman Rushdie író, Thomas Piketty közgazdász, az amerikai kormány titkos adatgyűjtési programját leleplező Edward Snowden és a Nobel-díjas Lech Wałęsa egykori lengyel államfő is.

A Le Monde újságírói kedden arra kérték a lap új részvényesét, Daniel Křetínský cseh milliárdost, hogy szavatolja a szerkesztőség függetlenségét. Az újságírók ugyanis aláírási jogot kérnek a tulajdonosváltozások jóváhagyásához, és betekintést szeretnének a lap tőkeváltozásainak ellenőrzésébe.

Ezzel együtt egy úgynevezett függetlenségi pólust is kialakítanának, amiben helye lenne a lap alapítóinak, olvasóinak, dolgozóinak és az újságírói szakszervezeteknek is. A jövőben ez a pólus véleményezhetné minden új többségi tulajdonos belépését a lap tőkéjébe. 

Nem csak az újságírók és a közéleti személyiségek, hanem a lap több olvasója is kiállt a függetlenségi pólus megalakítása mellett. Tulajdonosi részről viszont vegyes a terv fogadtatása: bár az egyik tulajdonos, a francia Xavier Niel már hétfőn aláírta a dokumentumot az újságírók beleszólási jogáról,

a másik francia tulajdonos, Matthieu Pigasse és új tulajdonostársa, Daniel Křetínský még nem adták a nevüket hozzá.

A szerkesztőség keddig adott határidőt a két társtulajdonosnak a dokumentum aláírására, azt viszont nem tudni, mi történne, ha ezt nem tennék meg.

A Le Monde a harmadik legolvasottabb francia napilap a Le Figaro és a Le Parisien után, 300 ezer körüli napi példányszámmal. 1944-ben alapították a balközép lapot, 2010-ig ellenőrző üzletrészük volt az újságíróknak és a szerkesztőknek. Kilenc éve ugyan ezt eladták, de a lap irányvonalát továbbra is a szerkesztőség határozza meg. 

Az új résztulajdonos, Daniel Křetínský mostani megjelenése viszont aggodalmat okozott az újságnál, elsősorban azért, mert

az adásvétel titokban történt.

Daniel Křetínský az ötödik leggazdagabb cseh volt 2018-ban a Forbes összeállítása szerint: ő a többségi tulajdonosa annak az EPH energetikai holdingnak, ami Mészáros Lőrinc Opus-csoportjával közösen vette meg a Mátrai Erőművet 2017-ben – majd adott túl az üzletrészén az Opus javára alig pár hónappal később.

Ezen kívül jelentős médiaportfóliója van Csehországban: a Ringier Axel Springer cseh kivonulásakor megvette az első és a második legolvasottabb bulvárlapot (Blesk, Aha!), a legolvasottabb gazdasági lapot (E15) és az egyetlen sportnapilapot (Sport). 

A cseh milliárdos pedig beszállt a francia médiapiacra is, tavasszal ugyanis megvásárolta a Le Monde anyavállalatának azt a 49 százalékát, amely azelőtt a Lazard France Bank vezérigazgatója, Matthieu Pigasse birtokában volt. A tranzakció után Daniel Křetínský egy kicsivel több, mint 13 százalékos tulajdonosa lett az újságnak és társkiadványainak.