A Netflix félmilliárd dollárért vette meg az egyik legjobb sitcom 180 epizódjának jogait

2019.09.17. 15:14

Ha egy ötvenes amerikaival felsoroltatják, mely vígjátéksorozatok gyakorolták szerinte a legnagyobb hatást az amerikai kultúrára, 99%, hogy a Jóbarátok, a Taxi és a Cheers mellett a Seinfeldet említi majd, és ha sorrendet kellene felállítania, a lakhelyétől függően simán az első helyre teszi.

Jerry Seinfeld és Larry David sorozatának nem kisebb feladata lesz a Netflixen, mint pótolni a Jóbarátokat és a The Office-t, amik átköltöznek az NBC és a Warner saját steramingplatformjaira. Jó, mondhatnók, de hát nem mindegy, hogy elmegy két, kurrensnek nehezen nevezhető széria? Nem, hiszen a Netflix 150 milliós előfizetői bázisa imádja őket, és rojtosra nézték az epizódokat.

És itt jön a képbe a Seinfeld, amiről mi nem sokat tudunk, a megboldogult TV3 adott le belőle valamennyit, majd az RTL vetítette valami elátkozott sávban, de ha van olyan sorozat, aminek humorát nagyon nehéz, már-már lehetetlen át/le/kifordítani magyarra, az a Seinfeld. A sorozat nyelvezete meghatározta a közbeszédet, számos kifejezés és szó (soup nazi, yadayadayada, shrinkage factor) került be az amerikaiak mindennapjaiba, és ezeket lehetetlen úgy átadni, hogy az frappáns legyen magyarul is.

Éppen ezért nagyon meredek ez az 500 milliós üzlet: a Seinfeld 1989 és 1998 között volt képernyőn az NBC-n, az amerikai nézettsége a csúcson, azaz az utolsó évadban 38 milliós volt, de 17 millió alá soha nem ment, a fináléját pedig 76 millió amerikai látta élőben. Ezeket a számokat sehol nem tudta reprodukálni, de még csak megközelíteni sem, mert annyira amerikai, annyira New York-i, annyira modern zsidó humorú, hogy azzal egy albán irodista nem tud mit kezdeni. Ross és Rachel románcával viszont igen.

Az LA Times úgy tudja, az 500 milliós díj, amiért cserébe a Netflix 2021-től öt éven át az egész világon terjesztheti a sorozatot, magasabb, mint amennyit a két távozó sorozatért fizettek az új vevők. A Netflix ezt izomból oldotta meg, egyszerűen addig licitált a konkurenciára, pl. a Hulura, ahol eddig ment a sorozat, a Warnerre, akiknek az HBO Maxra jött volna nagyon jól, vagy az NBC Universalra, amíg azok fel nem tették a kezüket, hogy jól van, öcsi, vigyed akkor.

És akkor a végére pár szám, mert szeretjük sokkolni a kedves olvasókat. A sorozatnak nem azért lett vége, mert nem nézték, hanem mert Seinfeld nem akarta tovább csinálni, és a csúcson akarta befejezni. Nos, sikerült. A Seinfeld évek óta a legtöbb pénzt termelő sorozatnak számít: a 180 rész 1995 óta legalább 4 milliárd dollárt termelt az ismétlésekből és nemzetközi vetítésekből, plusz a Hulu is fizetett értük úgy 180-200 milliót öt évvel ezelőtt. Jerry Seinfeld és Larry David 5-500 milliót legalább keresett a kalanddal, ráadásul Seinfeldnek 1998-ban már egymilliós fizetése volt epizódonként.

A végén Ötmilliót ajánlottak neki egy újabb évadért, de nemet mondott rá.