Szökőnap
4 °C
9 °C
Index - In English In English Eng

Az "Illiberális demokrácia kézikönyvét" mutatták be az osztrák köztévében, Magyarország volt a példa

2020.01.24. 14:46

Az osztrák közszolgálati tévécsatorna a magyar médiahelyzetet állította negatív példaként az osztrákok elé, írta meg az Átlátszó.

Az ORF 1 közszolgálati tévé Gute Nacht Österreich (Jó estét, Ausztria) című talkshowjában csütörtök este 16 percnyi összeállításban beszéltek a magyar médiahelyzetről. A Youtube-ra is feltöltött összefoglalóban arról írnak, hogy

Magyarországon a kritikus média nagy nyomás alatt van. A kormány nemcsak azt nem szereti, ha a körmükre néznek, hanem aktívan beleavatkozik a médiapiacba is. Mindenekelőtt a miniszterelnök barátai profitálnak ebből. Elég ok arra, hogy Peter Klien ránézzen a szomszéd ország helyzetére.

Peter Klien a műsor vezetője, aki azzal kezdi az adást, hogy a magyar-osztrák jó viszonyról beszél, kitérve arra, hogy nem is érti, például hogy nem találták még eddig fel a gulyásos wiener schnitzelt. 

De minden szimpátia ellenére nem mindig értesülünk arról, hogy mi történik éppen a szomszédoknál. Vagy Önök tudták, hogy Magyarországon napjainkban egy szokatlan botrány borzolja a kedélyeket?

Ezután Klien azt a honvédségi repülőgép-incidenst hozta fel, amikor kiderült, merre utaztak állami vezetők honvédségi repülőgépekkel.

Jó buli lehetett, szex, drogok és szegedi gulyásleves. Az ilyen sztorikat nemigen hallani Ausztriában. Mondjuk ezzel a legtöbben Magyarországon is így vannak. Az ilyen sztorik ugyanis független, kormány-kritikus platformokon jelennek meg, mint például az Átlátszó vagy a Direkt 36 - és kizárólag online.

Majd arról beszél, hogy a médiaviszony az elmúlt 10 évben Magyarországon teljesen átalakult, az ország pedig évek óta az "illiberális demokrácia" felé halad, ami érinti a "kultúrát, a tudományokat és az igazságszolgáltatás szabadsága is jelentős korlátok közé szorult". Ezután végigveszi az elmúlt 10 évet:

  • hogy 2011-ben összevonták az MTV-t, a Duna-t, a Magyar Rádiót és az MTI-t média-holdinggá (ez lett az MTVA); 
  • ami után 2015-ben létrejött a Duna Média Zrt.;
  • és megalapult az NMHH (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) is, ami "bevonja a kritikus médiumoktól az engedélyüket";
  • Klien beszél arról is, hogy a kormánykézben lévő médiumokhoz hogyan kerül pénz, míg a "kevésbé simulékony médiumoknak elzárják a pénzcsapot";
  • majd szó esik Heinrich Pecináról is, aki bezáratta a Népszabadságot, és akit az osztrák bíróság 2018-ban el is ítélt.
  • Innen átkanyarodik Mészáros Lőrincre és Felcsútra, majd röviden összefoglalja Mészáros életútját a gázszerelőtől a KESMA-ban betöltött szerepéig.
  • Majd arról beszél, hogy Magyarországon a kritikus média újságíróit "külföldi ügynököknek vagy árulóknak állítják be", illetve személyes támadásokat is intéznek ellenük - példaként a Hír TV Troll című műsorát hozza fel Klien.

A műsor végén mutatnak még pár cikket különböző portálokról, főként olyanokat, ahol Orbán környezetéből nyernek valamilyen ügyön vagy stadionokról van szó. Az adást egyébként már csak azért is érdemes végignézni (van hozzá magyar felirat), mert a folyamatok összefoglalása mellett vannak benne vicceskedő mondatok is, mint ez itt:

Igen, jól hallották! Mészáros elajándékozott egy médiavállalatot. Egy aprócska tipp, ha esetleg még nincs ötletük Valentin-napra.