Mihály
10 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Média1: Az NMHH szakértői eleinte valójában támogatták az RTL és a Central üzletét

2020.08.11. 13:55

Az elemzések alapján megállapítható, hogy az összefonódás eredményképp létrejött műsorkészítő műhely nem csökkenti érdemben a média sokszínűségére vonatkozó lehetőséget.

A Média1.hu azt írja, ez áll abban a 2016-os keltezésű dokumentumban, amelyben az NMHH szakértői vizsgálták meg annak hatását, mi történne, ha az RTL Klub tulajdonosa, az M-RTL Zrt. 30 százalékos tulajdonrészt vásárolna a Central Médiacsoport digitális üzletágában, a Central Digitális Média Kft.-ben. 

Mint ismert, az üzletet a Médiatanács, majd a Gazdasági Versenyhivatal is megakadályozta; az RTL szerint jogsértő volt a Médiatanács döntése.

A Média1 azonban azt állítja, eleinte az NMHH szakvéleménye pont az ellenkezője volt annak, mint amilyen álláspontot később elfoglaltak. „A Médiatanács álláspontja szerint a tervezett összefonódás a televíziós és digitális területen együttesen a tulajdonosi koncentráció jelentős erősödésével járna, az összefonódás eredményeként a véleménybefolyásolási képesség a releváns piacon olyan mértékben változna, amely veszélyeztetné a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését” – fogalmazott a hivatalos szakhatósági állásfoglalásban a Médiatanács.

A Média1 azt írja, az általuk megszerzett dokumentum részletesen bemutatja, az összefonódásban érintett termékek ugyan sok embert érnek el, de ezen csoportokat is lefedi további 3-4 műsorkészítői csoport, az a szám pedig, amely csak az érintett termékekből tájékozódik, „elhanyagolható”.

Összehasonlítva az előzetes dokumentumot és a nyilvános szakhatósági döntést, a Média1 azt írja, az „elutasító szakhatósági határozatában több ábra és szófordulat is visszaköszön abból az előkészítő dokumentumból, mely épp az ügylet engedélyezését szorgalmazta. Ezek szerint részben ugyanazon érvek mentén védték a kérelem elutasítását, mint korábban az elfogadását javasolták a szakemberek.”

Az NMHH a portál által küldött kérdésekre érdemben nem reagált, mindössze közölte, hogy a döntés-előkészítési dokumentumok nem nyilvánosak. Mind a Central, mind az RTL képviselői azt nyilatkozták a portálnak, nem tudtak ilyen dokumentumról, de a Central kommunikációs vezetője is azt mondta: „A tervezett stratégiai partnerség előkészítésekor minden piaci ismeretünk azt támasztotta alá, hogy a partnerségnek nem volt versenyjogi akadálya.”