Nem törvénytelen a barcikai ősanya

2007.11.19. 14:59
Az MTI feljelentette a barcikai ősanyáról szóló médiahekk kiötlőit a Magyar Reklámszövetségnél. A szövetség döntése szerint álhírekkel bombázni a médiát nem jogsértő, még akkor sem, ha ez egy film reklámkampányának része.

A Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Bizottsága szerint nem ütközik a reklámtörvény tilalmaiba, és a Reklámetikai Kódexet sem sérti a Koltai Róbert Megy a gőzös című filmjéhez körített reklámkampány, melynek részeként többek közt hamis hírrel hekkelték meg a Magyar Távirati Irodát.

A gerillakampány részeként a film marketingjéért felelős cég megvezette az MTI-t, és elhitették, hogy Kazincbarcikán megtaláltak Álmos vezér nővérének sírját. A távirati iroda a hírt lehozta, majd ezt több internetes lap átvette, az MTI pedig ugyan pár órával később már hangot adott a történészek és régészek kételyeinek, de csak napokkal a megjelenés után, az Index leleplezését követően ismerte el, hogy a hír kacsa volt.

A Magyar Távirati Iroda az eset után eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől, mivel véleményük szerint a reklám a hatályos jogszabályok szerint sem közvetlenül, sem közvetetten nem támadhatja vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét, nem járhat más személy, illetve szervezet jó hírnevének sérelmével. Az MTI jó hírnevét viszont szerintük rontotta a Megy a gőzös kampányának álhíre.

A hírszerkesztés dolga lett volna

„A reklámkampány részeként bevetett kommunikációs fogás nem ütközik a Magyar Reklámetikai Kódex rendelkezéseibe, etikailag nem kifogásolható" - áll a bizottság közleményében, mely kiemeli, hogy az álhírekkel szemben a hírfogyasztók védelmét nem a reklámetikai normarendszernek vagy jogszabályoknak kell biztosítania.

"A reklámetikai normarendszer a reklámozott termék, itt tehát alapvetően a mozifilm fogyasztóinak (nézőinek) védelmére hivatott, a film célközönségét azonban fogyasztási döntésében a panaszolt álhír nem befolyásolta" - hangsúlyozza a reklámetikai bizottság döntésében.

A bizottság álláspontja szerint a hírszerkesztés és -szolgáltatás szakmai és etikai szabályainak kéne megvédenie az olvasókat és a hírfogyasztókat a fentihez hasonló gerillakampányoktól.

A döntést leiratát a Magyar Távirati Iroda is megkapta a múlt héten, de a hírek között egyelőre nem jelent meg, annak ellenére, hogy a feljelentésről nagy cikkben számoltak be.