Kirúgták, mert az írta, hogy kibaszott

2007.02.28. 15:53
A hirdetőknek szánt exkluzív nyereményakciót bemutató oldalakon illette keresetlen szavakkal üzleti partnereit a Cosmopolitan. A sértés véletlenül maradt benne a szövegben, az egyik felelőst kirúgták.

"Nagyon drukkolunk minden egyes kibaszott hirdetőnknek" - olvasható a februári Cosmopolitan VIP-számában, amit pont az újság kiemelt hirdetőinek készített és postázott a kiadó. Az ezer példányban kiadott lap külső borítóján egy New York-i nyereményutat kínáltak a lap partnereinek, ide csúszott be véletlenül a reklámstilisztikától idegen, álkemény szócska. Ráadásul a Cosmopolitan szülővárosának titulált New Yorkot egy, a World Trade Centert is ábrázoló, azaz 2001. szeptember 11. előtt készült, éjszakai panorámaképpel illusztrálta a női életmódmagazin.

Kirúgták

A VIP-lapszámot, így a hirdetést is csak a kiemelt partnerek kapták meg, ebben a felemelő élményben nem részesülhettek az előfizetők, vagy az újságot standoknál megvásároló olvasók. A hibát egyébként a lap az első körben úgy próbálta korrigálni (miután botrány lett belőle a Tékozló Homár posztja miatt) , hogy futárokkal minden már kikézbesített lapszámot begyűjtött.


A Kreatív reklám- és marketingszaklap információi szerint az ügynökségek és a lap kapcsolatán nem sokat lendítő szócskát nem a hirdetési osztályon biggyesztették a szövegbe, náluk még minden nagyon visszafogott volt.

"A hirdetői kommunikációba a szerkesztőség egy munkatársának hibájából egy olyan mondat került, amely összeegyeztethetetlen a Sanoma szellemiségével és hirdetői partnereivel való együttműködésének stílusával, hangnemével, valamint teljes mértékben ellentétes eredeti szándékunkkal" - áll a Cosmopolitant kiadó Sanoma Budapest hirdetőknek elküldött közleményében.

"Rengeteg munkát és energiát fektettünk ebbe a játékba, a hozzá kapcsolódó megfelelő kommunikáció kreatív és személyre szabott megoldásába, ezért is sajnálatos, hogy ezen, számunkra is érthetetlen megnyilvánulás miatt az egész nyereményjáték negatív megvilágításba kerülhet" - áll még a közleményben, amelyben a kiadó elnézést is kér az érintettektől.

Úgy tudjuk, hogy a kiadó azóta már talált is felelőst, akit rövid úton elbocsátottak a laptól. Információink szerint a Cosmopolitan egyik szerkesztőjéről van szó.

"Egyelőre még nem lehet tudni, hogy egyáltalán okozott-e károkat az eset a kiadónak, de reméljük, hogy egy szó miatt nem fordul el tőlünk egyetlen hirdető sem. Az eddigi visszajelzések alapján úgy tűnik, hogy a partnereink megértették, hogy egyetlen munkatárs hibájáról van csupán szó" - nyilatkozta az Indexnek Kürti István, a Sanoma Budapest kereskedelmi igazgatója.

Rejtett üzengetések

Persze nem ez az első eset, hogy botrányos dolgok kerülnek véletlenül a hirdetésekbe a reklámszakemberek, tördelők, kiadványszerkesztők, levilágítók humoros vagy humorosnak vélt akciói miatt. A reklámszakmában legendák keringenek a bátor kiadványszerkesztőről, aki a fekete háttérre feketével felírta, hogy "baszd meg" vagy "kurva anyád", és a szerencsétlenről, aki nem vette észre, hogy a megrendelőnek emailben átküldött reklámkép neve még mindig az, amit pár napja hirtelen felindulásból begépelt. Mondjuk, hogy cseszdmeghulyefaszmegrendelo.jpg.

Talán a legdurvább magyar eset, ami ki is derült, még 2003-ban történt, amikor hatszáz Bács-Kiskun megyei óvoda és általános iskola kapott abból a tájékoztató CD-ből, amire az anyag összeállítója öt darab pornóképet is felmásolt.

Külföldön is számos botrány volt már hasonló poénokból, sőt többször felmerült, hogy a reklámügynökség a megrendelővel egyeztetve csapott műbalhét, hogy ezzel is növelje a termék ismertségét.


A Coca-Cola ausztráliai plakátkampányában például a rajzoló egy pénisz fölé hajoló női arcot rejtett a festett jégkockák közé. Vagy csak minden perverz ezt látta ki a kék piros foltokból. A cégnek annak idején kétszázezer dollárba került a plakátok visszahívása, és a grafikust is elbocsátották az állásából.

Tavaly nyáron pedig az IKEA 175 millió darabban kinyomott, angol nyelvű katalógusában egy kanapén pihenő kutya okozott felháborodást. Illetve inkább a kutya pénisze. Amiről több száz felháborodott levél, több tucat blogbejegyzés és cikk után kiderült, hogy csak egy szőrös mancs. Az IKEA ennek ellenére elnézést kért, és megköszönte, hogy annyian foglalkoztak a cég kanapéján tespedő kutya lábával.