Hab a tortán

2005.02.17. 22:35
Mostanában a beszélgetős műsor az, amikor Pokrivtsák Mónika két Tévéshop közt elcsacsog Zoltán Erikával a csakravonalakról, vagy amikor Verebes István anekdotázik, miközben a kirendelt vitapartner megpróbál szóhoz jutni. Emellett ott vannak még az "Én is ezt gondoltam Miklósom, csak éppen ellenkező előjelekkel"-stílusú értelmiségi viták, amiket általában rosszul bevilágított stúdiókból sugároznak hajnali fél három után, és ahol kordöltönyös vagy/és szakállas emberek beszélgetnek egymás hátát veregetve gyorsuló világunkról, a posztmodern meghaladásáról és egyéb divatosan semmitmondó témákról.

nem kell többet végighallgatnunk, ahogy Bajor Imre elmeséli, hogyan rúgott be Koós Jánossal
Pedig Vitray Tamás kopott, kinyúlt mellénye és Erdélyi Mónika pasztellszínű kiskosztümje közt félúton volt egy rakás olyan szakember, akik tudtak kérdezni, ráadásul még a válasz is érdekelte őket. Ilyen volt Kepes András, akinek Desszert címen futó beszélgetései milliókat ültettek a képernyők elé, igaz egy olyan korszakban, amikor vagy ezt néztük esténként, vagy azt, ahogy lassan belepi a penész a szemközti ház tűzfalát.

Kepes most visszatért, és annak ellenére sikerült érdekes és újszerű műsort csinálnia, hogy tulajdonképpen nem sokat változtatott a Desszert több mint egy évtizedes koncepcióján.

Szerencsére végre nem kell többet végighallgatnunk, ahogy Bajor Imre elmeséli, hogyan rúgott be Koós Jánossal, vagy ahogy Kuncze Gábor már megint megpróbálja bebizonyítani, hogy a politikus is ember, hiszen Kepes nem az ezerszer elmesélt sztorijaikkal haknizó ötvenesekből, hanem a feltörekvő harmincasokból válogatta vacsoravendégeit.

A készítők jól válogatták össze az asztaltársaságot, hiszen várható volt, hogy a mindig nagyon komoly Csernus, aki már-már annyira fontosnak tartja magát, hogy lassan karizmatikus kisegyházat fog alapítani, és a mindig mindent elhülyülő Hajós biztos össze fognak veszni. Sajnos a két médiasztár mellett kicsit elveszett Bíró Kriszta színésznő, és erre még az sem mentség, hogy Kepes az önreflexió kedvéért ezt el is suttogja a műsorban. Ennek ellenére érdekes beszélgetés bontakozik ki az asztal körül, a műsorvezető végig uralja a vitákat, de közben képes a háttérben maradni.

az új Desszert nagyjátékfilmes látványt kínál
Ráadásul a beszélő fejek unalmas képkivágásai helyett az új Desszert nagyjátékfilmes látványt kínál, és mindez ezúttal nem csak azt jelenti, hogy a hatás kedvéért vastag fekete csíkkal takarták le a képernyő alsó és felső részét. Öt kamera veszi egyszerre a beszélgetést, a rendező, a többek közt a Közel a szerelemhez című filmet is jegyző Salamon András pedig nem fél mindig mást mutatni, mint ahogy azt az Ablakon, a Nap-Keltén vagy éppen a Heti hetesen szocializálódott nézők elvárhatják. Így láthatjuk Hajós András grimaszait, amikor Csernus doktor beszél, elkaphatjuk Bíró Kriszta unatkozó félrenézéseit vagy a kínos feszengést. A kamera játszik a mélységélességgel, a háttérbe tolja a beszélőt és helyette az egyik hallgató kezét mutatja, majd szuperközeli jön, ami a feszülten figyelő arcokat mutatja, az asztal körül köröz, pont mintha csak egy nagyjátékfilm ebédjelenetét látnánk.

Talán csak a gyors, váratlan kameramozgások zavaróak, bár lehet, hogy ezek valójában arra valók, hogy felrázzák azokat a nézőket, akik túlságosan hátradőltek a fotelben.

Arra viszont már nincs magyarázat, hogy miért röhög bele a háttérben, mégis jól hallhatóan a stáb, a közönség vagy éppen egy eltévedt pincér a műsorba, és hogy miért nem szedte ki ezt a zavaró zörejt valaki a végleges anyagból.

Azonban ezekkel a hibákkal együtt is hibátlan a Desszert, ami jelenleg az egyetlen valódi beszélgetős műsor a magyar televíziózásban.