Leapadó mellek és bűnözők az év netes reklámjaiban

2005.12.01. 17:02
A reklámszakma egyik legnagyobb versenyén mindössze 25 magyar hirdetés indult, és egy sem nyert. Külföldön vicces kamuvideóval, bűnözők jogaiért küzdő álkampánnyal, meg digitális effektekkel reklámoznak, amíg itthon csak az unalomig ismert mosópor reklámokat nyomják. Pillantson be a reklámkánaánba, és tudja meg, mikor ér el ide is!

Tegnap hirdették ki az Epica reklámverseny legjobb filmjeit, és ma már azt is tudni, hogy melyik nyomtatott plakátot, hirdetést, illetve internetes sreklámsite-ot kiáltotta ki Európa legjobbjának a szakújságírókból összeállított zsűri, sőt az érdeklődők még a legkreatívabb vírusmarketing cím büszke tulajdonosát is megismerhetik a díj hivatalos honlapján.

Nem egymást díjazzák

Az Epica annyiban különbözik a reklámszakma más díjaitól, hogy itt nem a szakma ünnepli saját magát, hanem a reklámszakmához közel álló szakújságírók veregetik kicsit hátba interjúalanyaikat, információforrásaikat és kapcsolataikat. Képviselteti magát a francia CB News, az olasz Pubblico, a brit Creative Review és a Marketing Week, a német Lürzer's Archive és még más körülbelül húsz európai szaklap, köztük a magyar Kreatív is, amely idén Román Balázs újságírót delegálta a zsűribe.

"Pár éve majdnem nyert a McDonald's magyar reklámfilmje, a Séta, de idén már a nevezések számán látszott, hogy nincs sok esélye a magyar ügynökségeknek" - mondta el Román Balázs, aki szerint átlagon aluli volt az idei év hazai reklámtermése, ezért nem meglepő, hogy csak huszonöt kampányt neveztek a magyar cégek, míg például Németországból hatszáz hirdetéssel pályáztak. Román Balázs véleménye szerint magyarországi reklámok átlagos színvonala elmarad a nyugat-európaitól, aminek a legfőbb oka, hogy az ügynökségek és főképpen az ügyfelek a merész ötletek helyett a biztonságos sablonokat preferálják.

Kreatívan is lehet

Merészek voltak azonban azok a cégek, akik most ott sorakoznak büszkén az Epica hivatalos oldalán. A legjobb reklámfilmekről már beszámoltunk a Tékozló Homáron, de azért talán érdemes még egyszer végignézni a Guinnesst az evolúció mozgatórugójának beállító díjnyertes alkotást, vagy a komputerrel animált figurákkal óvszert reklámozó szerelmi egypercest, a transzszexualitással flörtölő mosogatószer-reklámot, a minimalista Ikea-hirdetést vagy éppen a látványos izzadásgátló-szpotot. Esetleg személyes kedvencünket, a nagyvárost alulnézetből megmutató metróreklámot.

Ps2
Játék felnőtteknek - ötletesen

A nyomtatot médiában, illetve az óriásplakátokon megjelenő hirdetések közül a Grande Reprtagem Magazin hirdetése nyert, ami a nemzeti lobogók és különböző statisztikai adatok közt von párhuzamoz, például azt állítja, hogy az amerikai zászlóban a piros csíkok jelképezik azokat, akik támogatják az iraki háborút, a fehér a háborúelleneseket jelenti, míg a kék folt aránya megegyezik azon állampolgárok népességen belüli arányával, akiknek fogalmuk sincs, hogy egyáltalán hol is van Irak.

Személyes kedvencünk a turizmus kategória győztese, amely az "Utazzon oda, amíg nem késő!" szlogennel és a Berlusconi térre átnevezett Szent Péter térrel hirdeti magát, de mélységesen átérezzük azt is, ha valaki a szőrős, izzad Playstation 2-konzolgombokkal gangbang partizó topmodellért rajong. Társadalmilag érzékenyeknek pedig ott van a stockholmi kampány, amelynek az volt a célja, hogy megmutassa, hogy a hajléktalanok nem mind önhibájukból utcára került hajléktalanok, és ezért képesek voltak az egész várost óriási számokkal teletűzdelni, majd pár hét múlva a számok mellé leírtak egy-egy szomorú élettörténetet.

Vírusmarketing és szebb jövő

Az Epica legérdekesebb szekciója azonban az online és interaktív hirdetések, amelyen belül külön díjat érdemel a legjobb honlap, a legjobb vírusmarketing és a legjobb online hirdetés is. A társadalmi hasznosságot itt az a flash-program képviseli, amely az angol Egészségügyi Minisztérium megbízásából elmagyarázza, hogy miért is hazug az a kép, amit a média a nőkről alkot, és egy címlaplányt aprólékosan megfoszt minden photoshop-manipulációtól, egészen addig míg nem marad más, csak egy egyszerű lány a reggeli trolibuszról.


Klikk a képre!

A legviccesebb talán az a fájlcserélő hálózatokon terjesztett, kamu tévériport, amely bemutatja azt az alaszkai kisvárost, amely úgy vetett végett a fojtogató nemi egyenlőtlenségeknek, hogy Axe-szal permetezte be az egész várost, jöttek is a topmodellek, vízen, buszon, vagy éppen gyalog az erdőn át. De persze az a hirdetés sem rossz, ami a bűnözők érdekvédelmi harcáról beszél, de valójában a bankkártya használatára buzdít.

És hogy miért nincsenek ilyen reklámok Magyarországon? Román Balázs szerint azért, mert a merészebb reklámokat mindig a szűkebb célcsoportnak szóló márkák vállalják be, és ebből itthon egyelőre kevesebb van, azoknak sincs pénzük hirdetni, a tömegmárkák pedig rettegnek az újításoktól.

"Pár év múlva nálunk is megjelenhetnek ezek a bevállalósabb márkák, ez pedig merészségre bírhatja majd a kockázatkerülő, középutas nagyokat is" - véli Román Balázs, aki szerint nálunk is eljöhet még a kreatív reklámok kora.

Apró örömök

Azért nem volt teljes kudarc a magyar reklámszakmának az idei Epica. Az alkoholos italok nyomtatott reklámjai közül a második legjobbnak a a Y&R Budapest reklámügynökség Löwenweisse sajtóhirdetése lett. A reklám a verseny egyetlen magyar díjazottja, a hirdetések pedig azért nem túl ismertek, mert kizárólag a magyarországi pinamagazinok (FHM, Playboy és társai) nyári számaiban látott napvilágot.