Kamerák, B-közép és a magyar Beckham

2004.04.20. 10:17
Az RTL Klub milliókat vonzó médiaeseményt akar csinálni a magyar fociból, bulvársztárokat a játékosokból és családi eseményt a meccsekből. Vajon a profi boksz után a magyar futball is esti főműsoridős program lesz egyszer? Az Index utánajárt, hogy miért éri meg közvetíteni a magyar bajnokságot, és hogy visszafelé is igaz-e a "kis pénz kis foci" -tézis.

Vándorkupa

Az RTL Klubbal februárban megkötött szerződésig a magyar futball tavaly szeptember óta nem volt látható országos televíziós csatornán. A hazai foci azt követően került le a képernyőkről, hogy a Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumi elnöksége nemet mondott a jogokat birtokló Football Duó Kft.-vel kötendő újabb megállapodásra.

A kilenchónapos tárgyaláson kialkudott tervezet három esztendőre, évi nettó 450 millió forintért biztosította volna a köztévének a kizárólagos közvetítési jogokat. Az MTV vezetése azzal indokolta visszakozását, hogy a nyolcmilliárd forintos hiánnyal küszködő intézménynek még a korábbi díjnál kétszázmillió forinttal kevesebbért sem éri meg a magyar futball.

A Football Duó és az Arany Ászok Liga néven futó élvonalat bonyolító Magyar Labdarúgóliga ekkor megharagudott minden televízióra, kitiltotta a stadionokból az országos csatorna forgatócsoportjait, sőt, azok még a médiatörvényben engedélyezett ötven másodperces összefoglalókat sem készíthették el, a futballisták, edzők, vezetők pedig nem nyilatkozhattak a tévéseknek.

A köztévé döntése után az ügyvezető gyorsan döntött, és egyhetes szünetet követően a Magyar ATV-n mentek a közvetítések. Volt olyan mérkőzés, amelyet átlagban hatvanezren láttak a kábelcsatornán, de Bodnár György Football Duó-vezető és Szieben László - akkor még az MLL igazgatója, később elnöke - hevesen védte az ATV-s megállapodást. A futballbajnokság főszponzora, a Dreher Rt. azonban jelezte, amennyiben nem kerül országos csatornára a magyar foci, csökkenti az évi 300 millió forintos támogatást.

Világos osztozkodás

Ekkor érkezett az RTL Klub, amely ugyan jóval kevesebbet ajánlott, mint amit a Football Duó kft a közszolgálati televíziótól annak idején remélt, de átlátható, kereskedelmi alapokra akarta helyezni a közvetítéseket. A csatorna és a liga közvetítési jogait birtokló Football Duó Kft közti szerződés egyszerűen intézi a bajnoki meccseiből származó bevételek elosztását. A közvetítéseket megszakító reklámokból származó bevétel az RTL Klubot illeti, a stadionokban elhelyezett hirdetési felületekből befolyó pénzek a csapatok kasszájába kerülnek, míg a Football Duó megelégszik az RTL Klubtól kapott jogdíjjal.

Az Index - RTL Klub által meg nem erősített - információi szerint a 2004-es idényért 200 millió forintot kap a liga közvetítési jogait birtokló cég, és ha az egyelőre egy évre szóló szerződést meghosszabbítják, akkor az előző évi bajnoki meccsek nézettsége alapján fizetne az RTL Klub.

"Még nem tudjuk, hogy jövőre is közvetítjü-e a profi liga mérkőzéseit, csak az évad végén, június után döntünk majd" - mondta el Kolosi Péter, aki azonban bízik abban, hogy a magyar foci hosszú távon az RTL Klub műsorán marad.

Ultrák az éterben

Ahhoz, hogy a profi magyar bajnokság igazi médiaeseménnyé váljon, az RTL Klubnak a mérkőzések köré egész kis médiavilágot, márkát kell építenie. A csatornán feltűnő médiaszemélyiségek egy része már most is rendszeresen látogatja a meccseket, hogy így adjon munkát hétvégén is a bulvárújságok munkatársainak, és ezzel is népszerűsítse a focit.

Ki lehet bulvársztár?
Mivel a magyar futballisták sem képességekben, sem mentalitásban nem veszik fel a versenyt a külföldiekkel nem lesz könnyű őket sztárként "eladni". A magánéletükkel azonban kivívhatják a bulvársajtó érdeklődését, de ez a kör is szűkös. A újpesti Tóth Norbert például a valóvilágos Lilu vőlegénye, a sérült Gyepes Gábor lábadozását a műkorcsolyázó, a CKM-ből jól ismert Póth Diána segítette. A debreceni Vincze Gábor az Fresh együttesből kivált Ágival él.
"Előbb-utóbb a magyar futball is kitermeli a saját sztárjait, már keressük azokat a játékosokat, akik a képernyőn feltűnő médiaszereplőkhöz és előadóművészekhez hasonlóan a bulvársajtó számára is érdekesek lehetnek" - mondta el az RTL Klub tudatos brandépítéséről Kolosi Péter, de arra a kérdésre nem kívánt válaszolni, hogy melyik magyar focista szerelmi életéről olvashatunk majdbehatóbban a Blikk vagy a Színes Mai Lap címlapján.

Brandépítés autós üldözéssel, buzizással és zsidózással

A foci azonban csak akkor lesz igazi családi program a televíziók előtt, vagy akár a lelátókon, ha a csapatoknak sikerül megfékezniük vandál szurkolóikat, hiszen a tévében nem csak rosszul mutat egy rasszista transzparensekkel feldíszített szektor, de az első közvetítések alatt a szurkolók megtámadták az operatőröket, sőt a tévé munkatársait szállító autót is üldözőbe vették a meccs után, és szinte mindegyik meccsen lehet hallani a csatornát gyalázó skandálást. A drukkerek transzparenseken és szóban is az RTL Klubot buzizzák.

A legutóbbi tévés rangadó, az MTK-FTC meccs után az MTK Baráti Köre hivatalos levélben tiltakozott a Liga és az MLSZ vezetőjénél, mert a vendégszektorban neonáci zászlót lobogtattak és kórusban zsidóztak. Jóllehet a játékvezetőket az idény kezdete előtt külön is figyelmezették, hogy a játékot bármilyen rasszista megnyilvánulás esetén azonnal állítsák le, ilyen eset - mármint a meccs megszakítása - még egyszer sem történt meg. Talán olyan speciális chipet ültettek a magyar játékvezetők agyába, ami filterezi a "mocskos zsidók", "Auschwitzba indul" és "mindenki cigány" szókapcsolatokat. Vagy nagyon gyávák a magyar futball irányítói. Aki járt életében hazai focimeccsen, más megoldást nem tud elképzelni.

"Hosszú időnek kell eltelnie, hogy megváltozzon a helyzet, de véleményem szerint a televíziós közvetítések javítanak a mérkőzések hangulatán, hiszen a szurkolók megértik, hogy saját csapatukat járatják le, ha randalíroznak, miközben az egész ország látja őket. Nekünk pedig egyszerűen nem lehet érdekünk, hogy botrányok legyenek a mérkőzéseken" - mondta el kérdésünkre Kolosi Péter.