Koronavírus adatok

2022. jan. 21.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Zelma, Rajmund
-5 °C
1 °C

Tíz perc elsötétítés jár Frei bérgyilkosos műsoráért

2007.07.12. 11:22
Az RTL Klubnak az elsötétítés mellett ötmillió forintot kell fizetnie, amiért a törvényben előírtnál erőszakosabb lett Frei Tamás bérgyilkosokról szóló műsora és annak előzetese. A botrányos adásban Frei azután érdeklődött, hogy egy moszkvai zöldséges mennyiért ölné meg a magyar miniszterelnököt.

"Legyenek részesei egy kockázatos kalandnak! Tartsanak Frei Tamással Moszkvába! Béreljék fel vele együtt azt a bérgyilkost, aki egymillió dollárért még a magyar miniszterelnököt is megölné!" - hirdette az RTL Klub Frei Tamás A riporter című műsorának 2001. április 23-i adását. A Fővárosi Ítélőtábla hat évvel későbbi döntése szerint emiatt jogosan marasztalta el az Országos Rádió- és Televízió Testület (ORTT) még 2001-ben az RTL Klubot, megállapítva, hogy a csatorna az előzetes közlésével megsértette a rádiózásról és televíziózásról szóló törvényt, valamint a testülettel kötött műsorszolgáltatási szerződést.

Csak az előzetest büntették

A Magyar Hírlap cikke szerint a jogerős ítélet pontot tett annak a pernek a végére, melyben az RTL Klub nyújtott be keresetet az ORTT-nek a csatorna hat éve sugárzott, Frei Tamás nevéhez fűződő, Orbán Viktor akkori miniszterelnök "bérgyilkos általi megöletését taglaló" műsorát elmarasztaló határozata ellen.

Az elhangzottak miatt az ORTT több mint ötmilliós kötbér megfizetésére kötelezte az RTL Klubot, és tíz percre felfüggesztette műsorainak sugárzását. A közigazgatási határozat rámutatott: a média egyetlen szereplője sem engedheti meg magának, hogy lehetséges gyilkosság célpontjaként bárkit, így egy közjogi méltóságot viselő személyt jelöljön meg.

Emellett a Magyar Nemzet cikke szerint a határozat kiemelte, hogy a csatorna "a fokozott hatás érdekében" a szükségesnél több alkalommal és hangsúlyosabban jelenítette meg az erőszakot az egyes emberölési módoktól az áldozatok eltüntetéséig - azaz a műsor, amit 23 óra előtt sugároztak, ártalmas volt a kiskorúak személyiségfejlődésére.

Az ORTT eredeti döntése is csak a kiskorúak védelmére hivatkozott, és a rossz korhatár-besorolás miatt büntette az RTL Klubot, a bérgyilkossal készült interjú a médiahatóság indoklásában annak idején nem is szerepelt. A büntetés ráadásul nem is foglalkozott Frei Tamás interjúkészítési technikájával, vagy azzal, hogy a műsor után kiderült (Miután Juszt László az ATV-n sugárzott riportműsorában foglalkozott ezzel), hogy az adásban szereplő, bérgyilkosnak beállított férfi valójában zöldségesként dolgozik Moszkvában.

A végsőkig fellebeztek

A Magyar Hírlap felidézte az ügy viszontagságos sorsát a bíróságokon. A kereskedelmi csatorna ugyanis a határozat felülvizsgálata miatt pert indított, a keresetnek a Fővárosi Bíróság első fokon helyt adott, az Országos Rádió- és Televízió Testület azonban fellebbezett a döntés ellen, a táblabíróság pedig megváltoztatta az eljárás megismétlését előíró ítéletet, és elutasította a felperes televízió keresetét. A csatorna álláspontja eddig az volt: nem sértették meg a vonatkozó rendelkezéseket, csupán erkölcsi hibát követtek el.

A folyamatos fellebbezés azért is különös, mert az ügy miatt annak idején távozni kényszerült a csatornától Frei Tamás (a riporter egy év után újra műsort kapott a rivális TV2-nél, és azóta is zavartalanul készíti műsorait például a világ gazdagjairól és Afrika négerjeiről), sőt az RTL Klub az eset után, a vezetők szakmai és erkölcsi felelősségére hivatkozva megvált Piller András akkori vezérigazgatótól és Gyöngyössy Bence programigazgatótól is.

Ráadásul 2001-ben rekordnagyságúnak számító büntetés (A Frei-műsor előtt az ORTT még egyetlen esetben sem sújtott egyetlen tévét sem tíz perces elsötétítéssel) most már egyáltalán nem tűnik kirívónak, hiszen az RTL Klubot és a Tv2 –t is több órás elsötétítésre ítélték már például a Mónika show, a Való Világ vagy éppen a Big Brother miatt. Ezekben az ügyekben általában ugyancsak fellebbeztek a tévécsatornák, de mivel az ORTT nagyon nagy százalékban jogerősen is nyerni szokott, a tévék most már gyakran az elsőfokú eljárás után, a kevésbé nézett nyári időszakban önként letudják ezeket a büntetéseket, és elsötétítik a képernyőt.



  • Vennék
  • Hírek