Ilona
17 °C
32 °C

Hívjon most! Miénk a világ!

2007.05.31. 14:20
Egy magyar televíziós cégből pár év alatt világszerte hatvan ország több mint száz csatornájának műsort készítő nagyvállalkozás lett. A műfaj az emelt díjas telefonos vetélkedő, az üzleti modell pedig teljesen új: a tévéknek nem kell semmit csinálniuk, legfeljebb a számlájukra érkező pénzt számolhatják. A mára az egész világon piacvezetővé vált vállalkozás pár év múlva ott akar lenni a Föld minden országában.

„Még mindig önre várok! Hát nem akar nyerni? Csak találja meg a betűhálóban elrejtett, három állatnevet! Csak mondja meg, hogy mi a különbség a két gyönyörű nő között! Csak egyetlen szót mondjon! Nincs más lehetőség, csak egy válasz van! Garantált nyeremény! Tudja mit, felemelem másfél millió forintra a nyereményt! Úgy szeretném, ha valaki végre elvinni ezt a pénzt” – hadarja, néha hatásszünetet tart, vagy kiszól az operatőrnek, barátkozik, hogy oldja a feszültséget, közben meg folyamatosan halljuk a tárcsázás hangjait, mintha valaki állandóan vadul pötyögné az emelt díjas számot, hátha a hangeffekt önkéntelen hívásra bír minket is.

Virítja?
Folyamatosan hadaró műsorvezető, aki szívrohamot kap izgalmában, mert nem telefonálunk, és nem értjük meg, hogy most akkor másfél misit lehet nyerni? Egyetlen hívással? Push-up mellű lány, aki időről időre behajol, hogy mindenki jól lássa, ez bizony 95C? Pár magyar telefonos vetélkedő.

Naponta több órában ilyen telefonos vetélkedők mennek a magyar csatornákon, a Tv2-n, az RTL Klubon, az ATV-n, a Budapest tv-n, a Hálózat tv-n, sőt még a Spektrumon is. A két nagy, országos kereskedelmi adó vetélkedőjén kívül az összes műsort egyetlen helyről sugározzák, az ATV visszafogottan mosolygó, Kálmán Olga-stílusban utazó műsorvezetőnője és a Spektrum gyorsan hadaró, folyamatosan mutogató, leginkább bölcsészből lett tévésnek tűnő kvíznője valójában egymástól pár méterre állnak egy budai stúdióban.

Sőt nem csak Magyarországra sugároznak innen emelt díjas telefonos vetélkedőket, de a világ hatvan országába Szlovéniától Nigériáig, Németországtól Indiáig. Már nemcsak a számítástechnikában (gondoljunk csak a Graphisoftra vagy a Kürtre) tudunk felmutatni olyan céget, amely piacvezető a maga szegmensében, de pár év alatt betörtünk az emelt díjas tévés játékok világpiacára is. Sőt mára szépen, csendben el is foglaltuk azt.

A világ háromnegyede

A főműsoridőn kívüli emelt díjas telefonos vetélkedőkben nagyhatalom vagyunk, egyetlen cégnek a TeleMedia InteracTV Kft.-nek köszönhetően. A cég pár éve mindössze egyetlen stúdióval kezdte, a Viasat3-nak készített műsort. Mára tizennégy stúdiója van Magyarországon (további hármat éppen most építenek), emellett stúdiókat tart fent Kínában, Argentínában és Libanonban is, negyven országba sugároznak műsort, naponta száznegyven óra adást készítenek, több mint hatvan különböző csatornának, ráadásul fenntartanak egy huszonnégy órás arab nyelvű vetélkedőadót is.

Az InteracTV piacvezető ebben a műfajban, ráadásul az ebben a szegmensben tőle jócskán lemaradó második (pontos számokat persze senki nem árul el, üzleti titok, ugyebár), a Big Brothert vagy az Áll az alkut is kitaláló holland Endemol teljesen más üzleti modellel dolgozik: ők a formátumot adják el, betanítják a helyi stábot, és megpróbálják átadni a szakmai fogásokat. Az InteracTV viszont csak műsoridőt kér a csatornától (ráadásul még ezért is fizet a vállalkozás), minden mást maga biztosít. Kiválasztja a műsorvezetőt, Budapesten (vagy Argentínában, esetleg Kínában), megépíti a csatorna arculatába illő díszleteket, gondoskodik az informatikai háttérről, kitalálja a kérdéseket, és leforgatja az adást.

A nyereségen pedig osztoznak (persze az is üzleti titok, hogy milyen arányban). A cég méreteiről, árbevételéről legfeljebb pontatlan becsléseket lehetne közölni (nagyjából 2 és 8 milliárd dollárra szokás becsülni ez egész piac méretét, ebből senki nem tudja mennyi a magyaroké), annyi biztos, hogy az InteracTV havonta több mint egymillió dollárt oszt ki csak a játékok nyerteseinek. Vagyis éves szinten körülbelül 2,5 milliárd forintot tesznek ki a nyeremények, és ennek nagyon-nagyon sokszorosa a forgalom.

Budapestről minden olcsóbb

De, hogy miért lett egy magyar tévéműsorból ilyen rövid idő alatt világsiker?


Nézze meg képeinket!

„Pár éve még a sportközvetítéseken kívül nem nagyon sugároztak műsorokat külföldről, főleg nem rendszeresen, sokan nem hitték, hogy több tucat ország tévécsatornáinak lehet egyetlen helyről műsorokat készíteni, nekünk mégis bejött. A központi gyártással sikerül kiváló minőséget biztosítani, és emellett a gyártási költségeket eddig soha nem látott alacsony szinten tartani. A drága díszletek költsége több felé oszlik, hiszen ugyanazokat az elemeket több műsorhoz is felhasználhatjuk őket, több adóra jut a stúdiók költsége is, hiszen mi szinte huszonnégy órán keresztül kihasználjuk a kamerákat és egyéb berendezéseket, a szakembergárdát is költséghatékonyabban alkalmazhatjuk, hiszen ugyanaz a vetélkedőket jól ismerő adásrendező délután még egy szlovén tévének készít műsort, éjjel pedig egy amerikai vetélkedőt irányít” – avat be titkába a TeleMedia igazgatótanácsának elnöke és a cég többségi tulajdonosa, Törőcsik Jenő. Szerinte a sikert mégsem csak a kis költségeknek köszönhetik, a heti több ezer órányi műsor készítése ugyanis olyan tapasztalatot jelent, amit a versenytársak soha nem tudnak megszerezni.

Az InteracTV legnagyobb piaci előnyét azonban nem a tapasztalat, hanem az a szoftver jelenti, ami a beérkező telefonhívások alapján elemzi az egész műsort, megmutatja, hogy milyen feladványok tetszenek a nézőknek, de még az is kiolvasható belőle, hogy a műsorvezető melyik mondata, gesztusa jön be a potenciális játékosoknak. A műsort irányító, úgynevezett show director folyamatosan értékeli a szoftver által küldött adatokat, sőt a műsor után állítólag pszichológusok, matematikusok, játékszakértők is értékelik az eredményeket. Ennél többet azonban Törőcsik nem árult el a programról, sőt a szoftver felhasználói ablaka sem látszódhatott a stúdiókban készült képeken. Üzleti titok ez is, ugyebár.

Visszautasíthatatlan

A cég, a Törőcsik Jenő által csak know-howként emlegetett tapasztalati tudás és az állítólag tudományos alapossággal kidolgozott játékmenet mellett leginkább annak köszönheti sikerét, hogy az üzleti modell miatt tulajdonképpen visszautasíthatatlan ajánlattal tud bejelentkezni a csatornáknál. A tévék nem veszthetnek semmit, hiszen csak kevésbé nézett, délutáni vagy késő esti műsoridejüket kell odaadniuk az InteracTV-nek, a magyar vállalkozás minden mást elintéz. A csatornának csak az a dolga, hogy megszámolja a számlájára érkező pénzt. Az ajánlat ráadásul nem csak a viszonylag kis nézőtáború, tematikus adóknak csábító, a magyar vállalkozás több mint tíz országban készít műsort a három legnézettebb adó valamelyikének.

A műsorvezetőket és a kérdéseket összeállító szerkesztőket az InteracTV a műsor célországában választja ki a csatornával konzultálva, majd általában Budapesten felépítik a díszleteket, ide repítik a műsorvezetőt, és már kezdődhet is az adás. A műsorvezetők egyébként évekig egy fővárosi, négycsillagos hotelben tengették mindennapjaikat, manapság azonban inkább lakást bérel nekik a cég.

Budapestre húsz országból érkeztek a cég alkalmazottai, Törőcsik szerint a multikulturális, egymással folyamatosan egyeztető szerkesztőségtől igazán jók a műsorok. Ráadásul szerinte azzal, hogy arabok és izraeliek közösen igyekeznek maximalizálni a hívásokat, a világbékéért is tesznek egy keveset. A cég ennek ellenére állandó munkaerőhiánnyal küzd, havonta több tucat magyar fiatalt vesznek fel.

A mellméret is számít

Amikor a TeleMedia Böszörményi úti főhadiszállásán jártunk, éppen több kontinensre is sugároztak vetélkedőket egy időben. Aki azt hiszi, hogy ez egy pár emberes műfaj, és egy ilyen vetélkedőt le lehet tudni egy mélyen dekoltált műsorvezetővel és egy operatőrrel, na, az nagyot téved. Mélyen dekoltált műsorvezető persze kell (vagy nem olyan mélyen dekoltált, attól függ, mit enged még meg az ország kultúrája), de operatőrből nem elég egy, hiszen általában három kamerával dolgoznak, emellett a stúdióban akár négyen is szoronganak: egy, aki a telefonhívásokat fogadja, egy másik az adás képét vágja, van a robotkamera kezelője és a show director, aki mikrofonon irányítja a műsorvezetőt.

Az egyes csatornáknak készített műsorok közt egyébként elég nagy különbségek vannak az adó tematikájának és célcsoportjának megfelelően, de az országok kultúrája, szokásai és a lakók vagyoni helyzete is meglátszik a vetélkedőkön. Az indai műsorvezető például földig érő, mindent takaró száriban buzdít telefonállásra, az argentin vagy az orosz viszont melleivel is a képernyők előtt akarja tartani a nézőket. (Persze néha férfiak is feltűnnek a műsorokban, Törőcsik szerint azonban egy férfinak sokkal nehezebb érvényesülnie egy ilyen műsorban, ellenben sokkal több mindent megengedhet magának, akár üvöltözhet is, ha a nézők ettől többet telefonálnak.)

A hívás díja Indiában a legalacsonyabb, ott mindössze 9 forintot kell fizetni, a legdrágább Spanyolországban, ahol körülbelül 290 forintnak megfelelő euróért lehet betelefonálni a műsorba. A főnyeremények viszont nem mutatnak ekkora különbséget, általában fél- és másfélmillió forint körüli összeget kapnak a legszerencsésebbek, akik a plusz feladványokat is megoldják.

Szerencsejáték vagy vetélkedő?

Az emelt díjas telefonos vetélkedőket sok kritika éri Magyarországon és a világ más pontjain is, sokak szerint az egész nem is műveltségi vagy logikai kérdéseken alapuló vetélkedő, hanem egyszerű szerencsejáték. Az biztos, hogy nem elég tudni a helyes választ, a gépnek ki is kell sorsolnia a szerencsést, akit adásba kapcsolnak, emiatt változik a játékszabály országonként a helyi szerencsejáték-törvénytől függően.

„A piacra lépés előtt mindig megvizsgáljuk a helyi törvényeket, hogy minden szempontból törvényes műsorokat készíthessünk” – nyilatkozta a New York Timesnak Törőcsik tavaly, amikor több éves előkészítés után beléptek az amerikai piacra is. Egyébként ezért is működtetnek helyi stúdiókat Kínában, az ottani törvények ugyanis egyszerűen tiltják a külföldről sugárzott műsorok élő átvételét.


Fotók:Barakonyi Szabolcs

Magyarországon ugyan állandó kétkedés kíséri a műfajt, de nagy, közfelháborodást okozó és bizonyított csalás csak egy volt, az sem köthető a céghez. Sőt. 2004-ben kiderült, hogy a Viasat3 statisztákat alkalmaz vetélkedőiben, akik óriási nyeremények helyett csak pár ezer forintos gázsit kapnak. A műsort akkor éppen a Netsize Kft. gyártotta a csatornának, amellyel a Viasat3 a botrány kirobbanása után azonnal szerződést bontott, majd ismét régi partnerét, a TeleMediát bízta meg a műsorgyártással.

Idén Angliában robbant ki botrány egy telefonos vetélkedő miatt, ami állítólag éves szinten több milliárd forintnyi fontot csalt ki a gyanútlan nézőkből azzal, hogy elfelejtette közölni: már rég megvannak a nyertesek, felesleges hívogatni az emelt díjas számot. Az InteracTV legnagyobb angliai riválisa, az Opera Interactive Technology került gyanúba, a brit médiafelügyelet, az Ofcom is vizsgálódik, de az ügy, úgy tűnik, nem érinti a magyar céget.

„A mi rendszerünk zárt, a szoftver emberi beavatkozás nélkül sorsol, ráadásul a nyertest, illetve a megfejtést minden esetben megmutatjuk az adásban, így ilyen csalás nálunk elképzelhetetlen” – állítja Törőcsik. Szerinte a cége és a lebukott angol vállalkozás közti különbséget jól példázza, hogy míg más gyártó játékai miatt tavaly több mint hétszáz panasz érkezett az Ofcomhoz, addig az InteracTV műsoraival mindössze tizenhatan nem voltak elégedettek.

„Az angliai játékműsorokat vizsgáló társaság a PromoVeritas munkatársa ráadásul több napon keresztül vizsgálta a TeleMedia adásait, és mindent szabályszerűnek talált” – teszi hozzá Törőcsik.

Az egész világot elfoglalnák

„Sikerült olyan rendszert kidolgoznunk, amellyel elkerülhetjük az emberi tévedéseket. A kérdéseket legalább hárman ellenőrzik, de ha mégis hibás feladvány jelenik meg a műsorban, akkor természetesen utólag a jó megfejtést küldőnek is kifizetjük a nyereményt” – állítja Törőcsik, és elmondja, hogy ilyen az utóbbi években csak kétszer fordult elő a világszerte játszott több százezer feladványból.

„Túl nagy cég vagyunk ahhoz, egy kiépített világbirodalmat kockáztatnánk, ha kisstílű visszaélésekkel keresnénk pénzt.” A cég többségi tulajdonosa szerint a következő években a világ szinte összes országába eljutnak majd műsoraikkal.


A pirossal jelölt országokban már ott van az InteracTV, a halvány pirossal jelöltekben fél éven belül ott lesz

Az biztos, hogy a TeleMedia az utóbbi négy évben évente megnégyszerezte az árbevételét, ráadásul már készül egy új televíziós formátum, amit a cégvezető reményei szerint akár főműsoridőben is műsorra tűzhetnek.