Koronavírus adatok

2022. jan. 25.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Vanda, Paula
0 °C
5 °C

Miért nincs semmi a tévében?

2007.01.09. 15:16
Miért csak ismétlések és unalmas b-filmek mennek januárban a tévékben? Mikor kapjuk vissza kedvenc sorozatainkat? Ha sok mosóport vennék, hamarabb nézhetnénk a Vészhelyzetet? Utánanéztünk, miért spórolnak a tévék januárban, amikor a legtöbben néznek éppen tévét.

Köd van, hideg, meg sötét, és még a tévé kéken villogó fényénél sem melegedhet, kivéve persze, ha szereti a többéves Irigy Hónaljmirigy-paródiák ismétléseit és a raktár alsó polcain talált kommandós-gépeltérítős-elnöklányás akciófilmeket Antonio Sabato Junior főszereplésével. Hiába szorong ugyanis ilyenkor, januárban mindenki a tévé előtt, mégsincsenek nézhető műsorok, szünetel a legtöbb nagy költségvetésű sorozat, valóságshow és esztrádműsor. De miért alszik téli álmot minden értelmes tévéműsor az év első heteiben, és miért nem szolgálnak ki minket a csatornák, ha télvíz idején végre nem akarunk mást, csak tévézni, tévézni és tévézni?

A válasz egyszerű: a kereskedelmi adók nem minket szolgálnak ki, hanem a hirdetőket, akik a számlát állják, januárban pedig nincs hirdető, így nem éri meg a drága műsorokat elpazarolni, még akkor sem, ha ebben a hónapban tévéznek a legtöbbet az emberek.

Pang a piac

"Januárban rendszerint pang a reklámpiac, a karácsonyi kampányok után nem költenek a hirdetők, ehhez pedig nekünk is alkalmazkodnunk kell" - mondta el kérdésünkre Poich Lóránd, a Tv2 programigazgatója, aki szerint az utóbbi években ugyan egyre rövidebb szünetet tartanak az év elején a hirdetők, így a kereskedelmi csatornák is egyre hamarabb kezdhetik újra a nagy költségvetésű tévéműsoraikat, de azért a január még mindig a legkisebb bevételt hozó hónap.

"Konkrét számokat nem árulhatunk el, de annyi azért elmondható, hogy a legerősebb hónapok, a november és a december bevétele akár háromszorosa is lehet a januárinak" - tette hozzá mindehhez Poich.

"Januárban is érdemes lehet új, nagy költségvetésű műsorokat kezdeni, hiszen ilyenkor nagyon sokan néznek tévét, így ebben az időszakban lehet megalapozni egy program ismertségét, vagy egyszerűen növelni a csatorna márkaértéket" - tette hozzá mindehhez Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója, aki szerint egy-egy ilyen, kampánymentes időszakban induló műsor jelentősen növelheti a csatorna nézettségét a nagyobb forgalmú tavaszi hónapokban is.

Tavaly egyébként a Tv2 dobott be egy új műsort, az Áll az alkut a januári állóvízbe, míg idén az RTL Klub indította el már az év első hetében a Legyen Ön is milliomost. Mindkét esetben ugyanaz volt a cél: nézőket akartak átcsalni a holtszezonban a konkurens adóról, és reménykedtek, hogy ezek a nézők a műsort megszeretve, megszokva tavasszal is náluk maradnak.

Nincs pénzük állandó kampányra

A kereskedelmi csatornák tehát az üzleti racionalitásra hallgatva fogják magukat vissza az év első hónapjában, de vajon miért nem kezdenek kampányokba januárban a hirdetők, amikor a karácsony utáni kiskereskedelmi visszaesés mértéke évről évre csökken, és bár a csatornák reklámbevétele csak harmada januárban a decemberinek, addig a kiskereskedelmi forgalom csak harminc százalékkal csökken?

"Magyarországon sok cég korlátozott reklámbüdzsével dolgozik, ezért igyekszik meglovagolni a vásárlási kedv hullámait, akkor hirdetnek, amikor az emberek intenzívebben költenek" - véli Szemes Éva, Marketing Concept médiaauditor-cég ügyvezető igazgatója, aki szerint az év eleji szűk hónapok a kiemelten intenzív versenyben élő cégeket (pl.: távközlési cégek és a bankok) nem érinti, ők ugyanis az éles piaci verseny miatt nem engedhetik meg maguknak, hogy ne hirdessenek pár hétig.

"Ráadásul Magyarországon még mindig sokáig elhúzódnak a tárgyalások a kereskedelmi csatornák és a hirdetők között, így gyakran megesik, hogy januárban még nincs is szerződése egy cégnek valamelyik országos adóval" - teszi hozzá Szemes, aki szerint a januári visszaesés mértéke az utóbbi években azért mérséklődött.

Azért csak visszatérnek

A piaci verseny azonban nem csak a bankszektorban és a mobilcégeknél éles, de a kereskedelmi televízióknál is, így a pangó reklámpiac ellenére is egyre hamarabb indulnak újra a régi, nagy költségvetésű műsorok, és egyre korábbra tolódnak a tavaszi premierek. Ezen a héten már elindulnak az RTL Klub csütörtök esti szórakoztató show-i és egy összefoglaló után a jövő héten a Született feleségek is nekilódul a Tv2-n. Februárban további új műsorok indulnak mindkét csatornán, egyedül a Vészhelyzetre kell sokat várni: a sorozatból ugyanis csak 22 rész készül évente, ezért az RTL Klub a sok pénzt hozó tavaszi és év végi hónapokra tartalékolja azt.



  • Vennék
  • Hírek