Joshi a mobilszolgáltatóknak gyűjt

2008.12.11. 10:10
Joshi Bharat adományt gyűjt a László-kórház gyermekhaematológiai osztályának, de ha valaki felhívja az emelt díjas adományvonalat, a neki kiszámlázott hatszáz forintból csak háromszáz jut el a rákos gyerekekhez. A pénz többi részét a rendszer üzemeltetője és a mobilszolgáltatók teszik zsebre. Utóbbiak szerint ők nem tudják, hogy egy emelt díjas számon szexchat vagy adománygyűjtés zajlik. A rendszer rossz, de azért valaki jól jár.

Joshi Bharat segített. A Tv2 Mokka című műsorában gyűjtést hirdetett a halálos beteg gyermekek megsegítésére, ami lassított felvételeken szenvedő gyerekarcok és meggyötört orvosok fájdalmas pislogása nélkül annyit tesz, hogy a Szent László-kórház gyermekhaematológiai osztályának új felügyelőmonitorokra van szüksége. Az adakozni vágyók egy emelt díjas telefonszám felhívásával háromszáz forinttal járulhattak hozzá az eszközbeszerzés költségeihez, de a kötelező apróbetűs részből kiderült, hogy egy hívás hatszáz forintba kerül. Vagyis a hívóktól levont összegnek csak fele jut el a kórházba.

Amikor a Tv2-nél érdeklődtünk, hogy az emelt díjas hívásoknál megszokott profit miatt fizetnek ilyen sokat a nézők, vagy a költségek ilyen nagyok, csak azt a szűkszavú választ kaptuk, hogy a csatornának egyetlen fillér haszna sincs a jótékonysági felhívásból. Megkerestük tehát a rendszert üzemeltető M-Factory elnevezésű, emelt díjas szolgáltatásokat, illetve wapmegoldásokat kínáló céget.

A Magyar Telekom többségi tulajdonában lévő vállalkozás kérdéseinkre csak azt válaszolta, hogy a Tv2 szolgáltatásával kapcsolatban a Tv2-t kell keresnünk. Hiába magyaráztuk, hogy minket az érdekel, mi lett a beteg gyerekeknek felajánlott hatszáz forint felével, ebben pedig véleményünk szerint a rendszert biztosító cég az illetékes, az M-Factory képviselője nem árult el részleteket, azt mondták mindenben a Tv2 az illetékes. Tehát a Tv2 állítólag nem nyerészkedik a rákos gyerekeken, az M-Factory hallgat, de információink szerint a háromszáz forint nem mind az amúgy vétlen mobilszolgáltatóknál landol, tehát olyanok is nyereséghez jutnak, akik tudták, hogy a szám nem társkeresőt, hanem adományvonalat takar.

Nem erre való

Az biztos, hogy jelenleg nincs sok emelt díjas adományvonal. Az elmúlt években ugyan volt pár próbálkozás, de ezt a rendszert nem ilyesmire találták ki, így a 90-el és 91-el kezdődő számokat inkább csengőhang-végkiárusításra és szexszolgáltatásokra használják. Ennek ellenére például 2004 májusában a Való Világban gyűjtöttek a Heim Pál Gyermekkórháznak, és az RTL Klubhoz befolyt kétszázmillió forintból hetvenhatmillió el is jutott oda.

Pedig a Magyar Telekom fenntart pár négyjegyű számot, amelyeken a hívás teljes díját eljuttathatjuk az érintettekhez. A 1788-as adományvonalon mindig más-más szervezetnek adakozhatunk Katona Klári vezetésével, a 1771-et meg éppen a Tv2-vel közösen üzemelteti a Magyar Telekom az Ügy című, évente kétszer négy-négy adással jelentkező jótékonysági műsor számára. (Ügy idén már nem lesz, vagyis 2008-ban csak egyszer gyűjtöttek, de a Tv2 ígérete szerint jövő év elején újból jön a műsor). Ha ilyen számokat hívunk, akkor az adomány teljes összegét (egy hívás ára általában száz forint) megkapja az érintett alapítvány, méghozzá azért, mert a Magyar Telekom lemond saját bevételéről és egy alapítványán keresztül azt is átutalja a megadományozottnak. Éppen ezért ezeket a számokat csak a Magyar Telekom vezetékes számairól és a T-mobile hálózatából lehet hívni, sőt a feltöltőkártyás előfizetők hívásainak áfáját számlázási okokból nem tudja az alapítványnak átutalni a Magyar Telekom.

Hasonló módszerrel működött régebben a tiszai árvízkárosultak megsegítésére vagy az ázsiai cunami túlélőinek támogatására létrehozott adományvonal, azzal a különbséggel, hogy azokat mindhárom mobilszolgáltató rendszeréből fel lehetett hívni, vagyis a T-mobile, a Vodafone és a Pannon is lemondott a bevételeiről.

Sok cégnek kell egyeztetnie

Hogy megértsük, miért szükséges mindhárom szolgáltató nagylelkűsége egy adományvonal felállításához, értenünk kell a rendszer működését. Az emelt díjas hívásoknál ugyanis a tartalomszolgáltató, az aggregátor és az operátor együttműködésére van szükség, ők hárman osztoznak a bevételeken is. A tartalomszolgáltató az a cég, amelyik eladja a csengőhangjait, a szexvonalait vagy bármi mást, az aggregátor tartja fönt a rendszert, az operátor meg az, akinek hálózatán a hívások bonyolódnak. (Joshi Bharat gyűjtése esetén a Tv2 a tartalomszolgáltató, az ő felületén megy a felhívás, az M-Factory az aggregátor, és a három mobilszolgáltató, illetve a vezetékes szolgáltatók az operátorok).

Az aggregátor nemcsak a rendszert tartja fent, de nagy forgalma miatt jelentős árengedményt is elérhet a szolgáltatóknál, ugyanis a hívás árából 25 és 50 százalék közti összeg az operátort illeti meg. A bevétel az operátorhoz folyik be, ő leveszi a százalékát, a többit átutalja az aggregátornak, az is leveszi a részét, és a maradékot eljuttatja a tartalomszolgáltatónak.

Ahhoz, hogy az adomány teljes összege eljusson a rászorulóknak Joshi Bharat adománygyűjtéséből, nemcsak a Tv2-nek kellett volna lemondania a nyereségéről, hanem az M-Factorynek is, ráadásul egyeztetniük kellett volna a mobilszolgáltatókkal. Az operátorok ugyanis egy telefonszámból nem tudhatják, hogy az akkor most egy randivonal vagy adománygyűjtés, arról nem is beszélve, hogy mivel ebben az esetben ők is adakoznak, fenntartják maguknak a jogot, hogy eldönthessék, kit támogatnak, és kit nem.

Az egyeztetés tehát nagyon bonyolult, minimum öt cégnek kell egyetértenie, az egyedüli megoldást az jelenthetné, ha lenne egy egységes adománygyűjtő-rendszer, ami bizonyos kritériumok alapján nonprofit kezdeményezésnek fogad el egy emelt díjas szolgáltatást.

„Egy új típusú adománygyűjtő rendszer kialakításával foglalkozunk, megvalósítása ugyanakkor számos kérdést vet fel, éppen ezért csak kevés országban van erre működő példa. Egy ilyen típusú szolgáltatás elindítása mindenképpen teljes körű (vezetékes és mobil) egyetértést és együttműködést igényel” – mondta el kérdésünkre Hammang Henrik, a Magyar Telekom kommunikációs menedzsere, és hangsúlyozta, hogy amíg ez a rendszer ki nem épül, az adománygyűjtés csak különleges esetekben, részletes egyeztetés után valósulhat meg.

Az etikai kódex sem ajánlja

Joshi Bharat adománygyűjtésénél tehát a Tv2, ha le is mondott a saját részéről, nem ellenőrizte, hogy az M-Factory hogyan hajtja végre a megbízást. Információink szerint a csatorna és az aggregátor közötti keretszerződés miatt a Tv2 csak az M-Factoryt választhatta partnerül, a cég pedig nem tájékoztatta őket a lehetőségekről. Az M-Factory ráadásul információink szerint jelentős jutalékért vállalta a rendszer üzemeltetését, vagyis nemcsak az operátorok vették le a maguk hasznát. Pedig az M-Factorynál tudták, hogy a telefonszámon rákos gyerekeknek gyűjtenek.

Emellett az M-Factory megszegte a piaci szereplők, tehát a tartalomszolgáltatók, aggregátorok és operátorok által kidolgozott etikai kódexet is, amely kimondja, hogy „emelt díjas szolgáltatások keretén belül nem támogatott az adománygyűjtés”.

Ha adakozni szeretne a Szent László-kórház gyermekhaematológiai osztályának, akkor a Szent László Őssejt Alapítvány számlájára utalhat, a belföldi banki átutalás minimális költségéért.

(Budapest Bank, 10102086-76677302-00000004)