Nem érdekli a világ az amerikai lapokat

2008.07.22. 10:15
Egyre kevesebb külföldi hírt és tudósítást közölnek az amerikai lapok, mivel az egyre csökkenő eladások miatt elsőször a külföldi tudósítói hálózatukat számolják föl. A főszerkesztők kilencven százaléka szerint a külföldi események amúgy sem fontosak, ezért inkább a helyi és kis közösségi tartalmakra figyelnek jobban.

Az amerikai újságok közel kétharmada kevesebb külföldi hírt és tudósítást közöl most, mint három évvel ezelőtt - derült ki a Pew közvélemény-kutató intézet hétfőn közzétett felméréséből.

A csökkenő bevételekkel és leépítésekkel küzdő lapok elsősorban a külföldi események feldolgozását szorították háttérbe az elmúlt években. Az újságok mintegy fele csökkentette a nagyvilággal foglalkozó munkatársainak számát. A felmérés során megkérdezett 259 főszerkesztőnek mindössze 10 százaléka vélte úgy, hogy a külföldi hírek "nagyon fontosak" az újságuk számára.

"Ez a trend aggodalomra adhat okot, különösen annak tükrében, hogy az Egyesült Államok jelenleg két háborút folytat külföldön, egyre jobban függ a nyersolaj importjától és olyan országokkal áll versenyben, amelyek gazdasága az amerikainál gyorsabban növekszik" - vélekedett Tom Rosenstiel, a Pew intézet munkatársa.

Nincs hely a külföldi eseményeknek

A lapok háromötöde szembesült az utóbbi években azzal a problémával, hogy kevesebb felület áll rendelkezésére a hírek számára. Emiatt a külföldi anyagok mellett az országos hírek mennyiségét is jelentősen lecsökkentették. Ezzel párhuzamosan viszont az amerikai lapok fele arról számolt be, hogy növelték az állami és a még szűkebb helyi közösségeket érintő hírekről megjelenő cikkek mennyiségét.

Az újságokat előállító szerkesztőségek mérete és az újságírók átlagos életkora a legtöbb helyen csökkent, és teljesen új feladatkörök jelentek meg az internetnek és a multimédia sokrétű lehetőségeinek köszönhetően. A szerkesztők többsége aggodalmának adott hangot az újságírói nívó hanyatlása miatt, mert míg a tapasztaltabb újságírók gyakran elhagyják a pályát, a fiatalabb munkatársak egyre több anyagot tesznek fel gyorsan az internetre, sokszor szerkesztői ellenőrzés nélkül.

A Pew közvélemény-kutató intézet felmérése az eddig készült legátfogóbb áttekintés az amerikai lapok elmúlt években bekövetkezett arculatváltásáról. A kutatás eredményei főszerkesztőkkel készített személyes interjúkon, valamint 259 újságra vonatkozóan kitöltött írásbeli kérdőíveken alapulnak.