Művészeti projekt az emberi zsiradékból éhezőknek készített keksz

2008.12.01. 11:13
Az egész világ elhitte, hogy zsírból készült sütivel etetnék a szegény sorsú afrikai gyerekeket. A jól sikerült médiahekk egy holland művész munkája, aki állítása szerint nem is akart médiabotrányt, mégis az lett belőle.

"Emberi zsiradékot használ fel egy holland cég kekszek és más élelmiszerek készítéséhez, melyeket azután a fejlődő országokba küldenek" - adta hírül az MTI. A hír így folytatódik: "A holland Netwerk televízió riportban számolt be az Irfak elnevezésű vállalat tevékenységéről. A cég internetes honlapján az alapító, Mieke Smits mondja el, hogy vállalkozása "újrahasznosítja az emberi zsiradékot, és élelmiszerré átalakítva a harmadik világ országaiba exportálja" vagy olyan régiókba, ahol háborús helyzet miatt élelmiszer-ellátási gondokkal küzdenek. A cégvezető elmagyarázta, hogy egyik terméküknek - melyet hermetikusan csomagolnak, hogy a legmostohább körülmények között is szállítható és felhasználható legyen - "fele emberi zsiradék, másik fele cukor, és nagy mennyiségben tartalmaz hozzáadott vitaminokat". Az emberi zsiradékhoz internetes honlapjukon keresztül jutnak hozzá. Az emberek feliratkoznak a honlapra, a jelentkezők közül sorsolják ki azt, akinek zsírleszívás a nyereménye. A sorsolást félévenként egyszer rendezik meg. Az Irfak cég több mint két éve együttműködik a Van Gerven és Van Iersel plasztikai sebészeti klinikával, ott végzik el a zsírleszívást."

Tökéletesen felépített hoax

Az Irfak vállalat honlapján részletes leírás olvasható arról, hogy milyen süteményeket és kekszeket készítenek a zsírleszívás után gyűjtött emberi zsírból. A szegény sorsú, etióp kisfiú, Dingana vallomását is közlik, aki jövőjét köszönheti a zsíros európaiaknak.

Az izgalmasnak hangzó hírt nemcsak a Magyar Távirati Iroda, és rajta keresztül például a Népszava, a Duna TV, a 186ora.hu, a Klubrádió, az Echo TV, az Origo, a Zoom, a Stop és a Metropol vette át, de világszerte sok tucat médium. Az angolszász médiából kevesen, de például a spanyolajkú lapokon végigsöpört: itt van például a jó húsban lévő Jorge F. Hernandez mexikói publicista, aki nem hajlandó zsírt szívatni, ékes hangon moralizál, egyenesen Dr. Frankenstein-nek nevezi a cégalapítóként fellépő Mieke Smitst. Egy holland regionális tévécsatorna, az L1 színes riportban számolt be a zsírgyárról, amelyben az alapító, Mieke Smits is megszólalt.

Mieke Smits, konceptuális művész az Index kérdésére elmondta, a zsírból készült süteményekről szóló vizuálművészeti projektjét egyáltalán nem médiahekknek szánta, mégis a világot bejáró hoax lett belőle. "Nem szántam hoaxnak, mégis az lett. Az Irfakot néhány évvel ezelőtt kezdtük el, már 2005-ben kitaláltam, már akkor kiállítottuk a Limburgs Múzeumban. Valahogy az emberek mégis csak most lettek "készek" arra, hogy higgyenek abban, hogy az emberi testzsírból készített étel megsegítheti az éhezőket. Négy éve kezdtem el kutatni a témában, hogy vajon milyen etikai szempontjai lennének egy ilyen vállalkozásnak. Tavaly nyáron kiderült, hogy egy Irfak-féle cég valóban működhetne. A kutatási fázisban egy másik weboldalt működtetem, de az Irfak most egy lépést tett előre, elkezdtük megteremteni a valós ételküldés lehetőségét. Így a vállalati arculatot is tovább kellett fejlesztenünk. Novemberben a Glocal Affairs című művészeti kiállításon ezzel az új arculattal mutattuk be az Irfak művészeti projektet. De még azok közül is sokan valóságnak hitték, akik részt vettek a kiállításon és így elvileg tudták, hogy ez egy művészeti projekt. A Netwerk nevű holland tévében beszéltek először az Irfakról, és akkor én felvállaltam, hogy úgy beszélek, mintha az Irfak igazgatója volnék, azonban a riport végén bemondták, hogy egy művészeti alkotásról van szó. Mégis, a világ spanyol- és portugálajkú felén nagyon sokan komolyan vették és valóságosnak hiszik. A legtöbb ember számára nyilvánvaló, hogy ez egy művészeti projekt. A Irfak-weboldal része a művészeti projektnek, de soha nem mondtam ki, hogy ez egy kamu valóság. Ha az emberek nem használják az agyukat, képtelen vagyok segíteni rajtuk. Az viszont sokkolt, hogy mennyien nem látják, hogy ez az egész nem lehet valóságos. Rengeteg, zsírt felajánló emailt kapunk olyanoktól, akik ingyenes zsírleszívást remélnek. Nem hiszem, tíz évvel ezelőtt bárki elhitte volna ezt az egészet. Megváltozott a világlátásunk" - fogalmazott az Indexnek küldött email-ben.

Hasonló ötlet, más formában a Brad Pitt főszereplésével játszódó Harcosok klubja című filmben is szerepel. Brad Pitt karaktere többek között azzal hekkeli a fogyasztói társadalmat, hogy kozmetikai klinikákon leszívott zsírból luxusszappanokat gyárt, amelyeket drága pénzért ad el elegáns kozmetikai boltoknak. Így a a filmben a zsírleszívott sznobok veszik meg a saját zsírjukból főzött szappant.