Reklámháború dúl a bulvárpiacon

2003.11.21. 17:06
A Blikk és a Metro is magát tartja Magyarország legnagyobb napilapjának. A Reklámtestület most mindkettőjüket elmarasztalta, a szlogenek azonban ettől még nem változnak.
A Metro hírújság kiadója, az MTG Metro Gratis Kft. panaszt emelt az Önszabályozó Reklámtestület és a Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságainál a Blikk reklámjai miatt, amelyekben a bulvárlap a "Magyarország legnagyobb napilapja" szlogennel hirdette magát.

Mindkét bizottság írásos állásfoglalásban egymástól függetlenül elmarasztalta a Blikket, mivel az indoklások szerint a legnagyobb napilapnak az nevezheti magát, amely valamennyi lényeges tényezőben, tehát a reklámbevétel nagyságában, a piaci részesedésben, a példányszámban és a Szonda Ipsos negyedévente megismételt tízezer fős panelvizsgálatának adataiból kalkulált olvasottság alapján is az első.

Ki a legnagyobb?

Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség főtitkára az Index kérdésére elmondta, hogy a közgyűlés által választott öt fős etikai bizottság az ítélet meghozatala előtt békítő tárgyalásra hívta a feleket, amely azonban nem vezetett eredményre, a Blikk ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy a reklámokban nem a Magyar Terjesztésellenörző Szövetség auditált adatait, hanem saját terjesztési eredményeit vegye alapul. A Blikk egyébként a Szonda Ipsos felmérései szerint a legolvasottabb magyar újság, de mindez még nem elég ahhoz, hogy hirdetéseiben a "legnagyobb" jelzőt használja.

Hargiati hangsúlyozta, hogy mivel a Metro a Blikk reklámjaira válaszul hasonló válaszkampányba kezdett, az elmarasztaló döntés rá is vonatkozik, hiszen az ingyenes terjesztésű országos napilap sem használhatja megalapozottan "Magyarország legnagyobb napilapja" szlogent

A Reklámszövetség és a Reklámtestület elmarasztaló döntései után általában az érintettek átgondolják reklámstratégiájukat, az ítéletnek azonban nincsenek kötelező jogi következményei. A Blikk és a Metro viszont az Index értesülései szerint nem tervezi, hogy változtat hirdetésein.

Szemmel tartják

"A Blikk a napilappiacon fontos közül a mutatók közül csak egyben szerepel az első helyen, így még messze van a legnagyobbtól. A Blikket mindkét Etikai Bizottság felszólította, hogy a megtévesztő hirdetéseket, de legalább a megtévesztő szlogent ilyen formán a jövőben ne használja, de ennek ellenére a Blikk tovább folytatja etikátlan reklámozását. Sajnálom, hogy az önmagát legnagyobbnak tituláló napilap kommunikációjával nem mutat példát a piaci szereplőnek, és félrevezető reklámjaival kíván üzleti előnyhöz jutni.

A legfontosabb piaci mutatókat tekintve az első három hely egyikén szereplő Metro mellett még a Népszabadság tiltakozhatna a félrevezető üzenet ellen, de mivel ez a lap is a Blikket kiadó Ringier Kft. érdekeltségi körébe tartozik, ezért nem várhatjuk el tőle, hogy bepanaszolja a Blikket. Ezért a Metro a napilappiacon folyó tisztességes verseny érdekében a továbbiakban is figyelemmel kíséri a Blikk kommunikációját, hogy a hasonló túlkapások ellen időben panaszt tegyen" - nyilatkozta az üggyel kapcsolatban Rubos Krisztina a Metro marketingigazgatója.

A Blikket kiadó Ringier Kiadó Kft.-nél ezidáig senkit nem találtunk, aki nyilatkozhatott volna a Reklámszövetség döntésével kapcsolatban.