Könyvmolyok és sznobok
A felmérés szerint Olaszországban azért tévé nélkül is lehet tájékozódni, a képet sugárzó elektronikus médiát kerülők 60 százaléka rádión hallgat híreket, 53 százalékuk újságot olvas, 33 százalékuk pedig az internetről elégíti ki hírigényét. Nem elhanyagolható a baráti csevegések során szerzett ismeretek aránya (26 százalék), illetve a könyvek szerepe (12 százalék) sem.
A legtöbben - 75 százalék - azért mondanak le a tévéről, mert számukra többet ér egy jó könyv, 60 százalékuk többre értékeli a barátokkal való csevegést vagy a családon belüli beszélgetéseket, minthogy a képernyőre meredjen, 35 százalékuk pedig inkább hobbijának hódol szabadidejében, modelleket épít vagy gyűjtőszenvedélyét éli ki.
Minden negyedik tévémentes háztartásban a családfő és párja inkább gyermekének segít tanulni, vagy játszik vele a tévéműsorok kínálta kikapcsolódás helyett, és sokan vannak azok is, akik inkább a ház körül tevékenykednek, esetleg internetezéssel töltik az időt (18 százalék), 12 százalékuk pedig a passzív tévénézés helyett beül a haverokkal egy bárba, vagy sétál egy jó nagyot.
A tv nem mindenkié
Magyarországon a legutóbbi népszámlás adatai alapján körülbelül 60 ezer háztartásban nincs televíziókészülék, vagyis becslések szerint 150 ezren nem jutnak hozzá napi tévéadagjukhoz. Magyarországon ráadásul nem kulturális lázadásról van szó, sokan egyszerűen nem engedhetik meg maguknak a tévét. A televíziós nézettségi adatokat készítő AGB Hungary mindössze 9 414 000 négy évnél idősebb nézővel számol.
Itt kell megemlíteni, hogy a 2001-es statisztikai adatok alapján 9 944 832 a háztartásban élők száma, és ugyan pontos adatok nem állnak rendelkezésre, de becslések szerint hazánkban 30-50 ezer hajléktalan él, akik nemhogy tévével, de még szobakonyhával sem rendelkeznek.