Ábrahám
17 °C
29 °C

Elmarasztalta az ORTT a Magyar Rádiót az Orbán-interjú miatt

2008.04.11. 13:30
A Fidesz elnökével készített interjúban a Magyar Rádió nem tett eleget a tényszerű tájékoztatás követelményének, állapította meg az ORTT panaszbizottsága, Daróczi Dávid kormányszóvivő azt kifogásolta, hogy a műsorvezető nem korrigálta Orbánnak azt a kijelentését, hogy Magyarország adósságkockázatának leminősítéséhez a március 9-i népszavazásnak semmi köze nem volt.

Az Országos Rádió és Televízió Testület panaszbizottsága egyhangúlag helyt adott a Magyar Rádió Vasárnapi Újság című műsorának március 16-i adásával kapcsolatos kifogásnak.

Az interjúban Orbán Viktor, a Fidesz elnöke azt állította, hogy Magyarország adósságkockázatának leminősítéséhez a március 9-i népszavazásnak semmi köze nem volt. A panasz szerint a műsorvezető Orbánnak ezt a kijelentését nem korrigálta, holott közismert volt a Standard and Poor's hitelminősítő ezzel összefüggő hivatkozása. Daróczi Dávid kormányszóvivő ezt a beszélgetésrészletet kifogásolta.

A panaszbizottság állásfoglalása helyt adott a beadványban kifogásoltaknak és egyben kötelezte a Magyar Rádiót, hogy a Vasárnapi Újság című műsorában magyarázat nélkül tegye közzé az alábbiakat:

"Az Országos Rádió és Televízió Testület Panaszbizottság 2. sz eljáró tanácsa megállapította, hogy a Magyar Rádió Zrt. Megsértette a médiatörvény 4. §(1) bekezdését, amikor az Orbán Viktorral, a Fidesz-MPP elnökével készített interjú kapcsán nem tett eleget a tényszerű tájékoztatás követelményének. Az interjúban Orbán Viktor azt állította, hogy Magyarország adósság kockázatának leminősítésében nem játszott szerepet a népszavazás eredménye, ezzel szemben a hitelminősítő véleményéből ennek az ellenkezője állapítható meg."

A Panaszbizottság eljáró tanácsa kifejtette, hogy a hitelminősítésről szóló összegzések alapján egyértelmű volt, hogy a cég véleménye szerint a népszavazás eredménye befolyásolta a költségvetési konszolidációval kapcsolatos magyarországi helyzetet. A tényszerű tájékoztatás követelményének az felelt volna meg, ha a műsorban, vagy egy későbbi adásban ezt megemlítik – olvasható a Stop.hu-n az ülésen részt vevő újságíró beszámolójában.

Such György, a Magyar Rádió elnöke pénteken azt közölte az MTI érdeklődésére: az írásos döntés kézhezvétele után határoznak arról, hogy tesznek-e lépéseket.

Harmadszor panaszkodott kormányszerv

A kormányszóvivő két nappal az interjú elhangzása után kért helyreigazítást a Magyar Rádiótól a beszélgetésben elhangzottak miatt, de a Magyar Rádió - amelynek elnöke akkor annyit közölt: nem tartja szerencsésnek a sajtón keresztül üzengetést - nem tett a felkérésnek eleget, ezt követően fordult a panaszbizottsághoz. A panasztestület 1996-as létrejötte óta ez volt a harmadik eset, hogy kormányszerv kereste itt az igazát. Még 2002 tavaszán Tóth István Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal Országimázs Központjának osztályvezetője panaszolta be a TV2 két hírműsorát, mert szerinte az nem kiegyensúlyozottan foglalkozott a Hogy vagyunk című kiadvánnyal; a beadványt egyhangúlag utasították el, mert bizonyságot nyert, hogy a panaszosnak felkínálták a megszólalás lehetőségét, ám az nem kívánt élni azzal.

Majdnem napra pontosan négy esztendővel később Batiz András kormányszóvivő panaszát utasította el a testület; ő azt kifogásolta, hogy a Magyar Rádió - annak kapcsán, hogy a történelmi egyházak az Alkotmánybírósághoz fordultak egy ügyben - csupán a katolikus felekezet egyik vezetőjét szólaltatta meg. Akkor arra a megállapításra jutott a panaszbizottság, hogy a Magyar Rádió korábban többször is foglalkozott a témával, és akkor mind a kormányzat, mind más egyházak képviselői kifejthették álláspontjukat.