A Petőfi szerint sikeres volt az első év

2008.06.06. 11:25
Egy év alatt megötszörözte hallgatottságát a célcsoportnak számító 18 és 29 évesek körében a Petőfi Rádió. Persze ehhez az is kellett, hogy tavaly még szinte mérhetetlenül alacsony legyen a rádió nem nyugdíjas korú hallgatóinak tábora.

Az elmúlt egy évben ugrásszerűen megnőtt a Magyar Rádió Petőfi adójának hallgatottsága, mondta el a tavaly június eleji irányváltás eredményeiről szólva Such György, a közmédium elnöke.

A számokban mérhető adatok mellett azt is eredményként említette, hogy több száz, eddig jószerével ismeretlen hazai és külföldi előadóval ismerkedhetett meg az adó közönsége; "ezzel a kínálattal az ország legnagyobb zenei alternatívája kívántunk lenni a kereskedelmi rádiók megszokott számainak".

Megjegyezte: fontosnak tartják, hogy - zömében fiatalokból álló - hallgatóságuk ne csak a rádión keresztül jusson el az MR2-Petőfi zenei kínálatához, ezért is szerveztek a tavasszal hat állomásos, 13 zenekart összefogó koncertturnét, az egyes fellépéseken készített felvételek pedig adásba is kerülnek

Tavaly június elején jelentkezett új műsorstruktúrával az augusztus közepe óta MR2-Petőfi néven sugárzó adó; a változásokat nem csupán némelyik kereskedelmi rádió kifogásolta, megkérdőjelezve a műsor közszolgálati voltát, de szeptemberben az MDF is felemelte szavát az átalakítás ellen.

Az Országos Rádió és Televízió Testülethez intézett beadványuk szerint "a Magyar Rádió MR2-Petőfi adója júniustól új szerkesztésű adóként mutatkozott be, melyet ha az ember figyelmesen hallgat, rádöbben, olyan, mintha kereskedelmi rádiót hallgatna. Semmi köze a közszolgálatisághoz".

A médiahatóság egy hónappal később indított vizsgálatot a kérdésben, majd idén január 30-án kelt határozatukban kimondták: nem biztosítja az MR2-Petőfi műsorszolgáltatása a műsorszámok és a nézetek sokszínűségének megjelenítését; a döntést bíróságon támadta meg a közrádió.

A GfK Hungária piackutató cég már tavaly ősszel jelentős hallgatottság-emelkedést mért: szeptemberben rögzített adataik szerint átlagosan négyszeresére növelte hallgatottságát az adó, amely új célcsoportjában, a 18-39 évesek körében a korábbinál 265 százalékkal több embert ért el Budapesten és a 18 megyeszékhelyen a mérés időszakában, míg a 18 és 29 éves korosztályban 543 százalék volt ez az arány.

Ugyanekkorra az MR1-Kossuth Rádió hallgatottságának növekedése 14 százalékos volt a 15-49 évesek korosztályában.

Persze a jelentős növekedés oka, hogy a Petőfi Rádió szinte mérhetetlenül alacsony hallgatottságú volt a hatvan év alatti korosztályban tavaly. A Petőfi Rádió hallgatottsága tavaly júniusban mindössze 3,3 százalék volt a hatvan év alatti népesség körében, és jóval 0,5 százalék alatt volt a 18-39 év közötti korosztályban. A most a rádió célcsoportjának számító 18-29 éveseknek pedig mindössze 0,3 százaléka hallgatott bele átlagosan naponta a Petőfibe tavaly június előtt.