Bejött a Petőfinek

2007.10.24. 10:20
A 18 és 39 évesek körében több mint kétszeresére nőtt pár hónap alatt az adó hallgatottsága. A budapesti fiatalok körében a növekedés 1500 százalék. Mindez azért lehetséges, mert a Petőfit szinte nem is hallgatták a struktúraváltás előtt.

A GFK Hungária helyi rádiók hallgatottságát vizsgáló szeptemberi kutatásának eredményei alapján átlagosan négyszeresére növelte hallgatottságát az MR2-Petőfi Rádió.

Alulról kezdték

A június 1-én megújult arculatot és programstruktúrát megelőző májusi adatokhoz képest a rádió stratégiaváltáskor meghatározott célcsoportjában, a 18-39 évesek körében 265 százalékkal magasabb elérést produkált Budapesten és a 18 megyeszékhelyen a mérés időszakában. Ez a szám a fiatalabb, 18-29 évesek körében már 543 százalék, ugyanakkor a budapesti mutatószámok ugyanezen célcsoportokra hétszeres, illetve tizenötszörös növekedést mutatnak.

Mindez azért is számít kiugróan jó eredménynek, mert a Petőfi Rádió hallgatottsága mindössze 3,3 százalék volt a hatvan év alatti népesség körében, és jóval 0,5 százalék alatt volt a fiatalabb célcsoportokban az elmúlt években.

A kutatás továbbá kimutatta az MR1-Kossuth Rádió 14 százalékos növekedését is a 15-49 évesek korosztályában. Ez azért különösen fontos, mert a naplós adatvétel 40 év feletti piacvezető hallgatottsági adatai mellett most a fiatalabb korosztályban is jelentős emelkedés figyelhető meg. A 9 százalékra nőtt átlagos napi elérés visszaigazolja az adó megújult arculatának és dinamikusabb hangvételének sikerét.

Igenis közszolgálat

Az ORTT pénteki, az MR2-Petőfi Rádió közszolgálatiságát megkérdőjelező határozatával kapcsolatosan Such György az MR elnöke elmondta, hogy „az európai tapasztalatok szerint a negyven év alatti korosztály megszólítása a siker kulcsa a közszolgálati rádiók esetében. Amely rádióknak ez sikerült, azok hallgatottsága más adók esetében is növekedett.".

„Az ORTT-nek nem lehet célja a kulturális cenzúra bevezetése, és az sem, hogy a közpénzből finanszírozott Magyar Rádió adói csupán a lakosság egy szűk társadalmi csoportja számára legyenek vonzóak. Nem értünk egyet azzal a felfogással, mely szerint a különböző stílusú zenei számok válogatása, szerkesztése nem tekinthető alkotó munkának és a zeneszámok egymásutánisága nem tekinthető közszolgálati műsorkészítésnek", tette hozzá az elnök.

Amennyiben az ORTT következetesen „a zene nem tartozik a közszolgálat körébe" álláspontját vallaná, úgy vizsgálatát és ítéletét az elsősorban klasszikus zenét sugárzó MR3-Bartók adóra is ki kellene, hogy terjesztenie. Ezzel az állásponttal az ORTT egy ma már aligha érvényes társadalom- és kultúra koncepció alkalmazójaként jelenik meg.

„Az osztrák ORF fiataloknak szóló adója az FM4 77,9 %-ban ad zenét, a spanyol RNE radio3 szintén fiataloknak szóló adója 83,8% -ban, míg a BBC Radio1 adója több, mint 90%-ban zene" - teszi hozzá Such.