Az időseknek is szól a reklám Amerikában

2004.04.21. 16:51
Nem csak a húszéveseké a világ - legalábbis Amerikában. Friss kutatások szerint nem a hagyományosan célba vett 18-49 év közötti korosztály, hanem a 25-54 évesek költik el a legnagyobb összegeket, tehát a nekik célzott hirdetések hatásosabbak lehetnek.
Magyarországon szinte kizárólagosan a 18-49 éves korosztálynak szólnak a reklámok, ennek a csoportnak tulajdonítják ugyanis a legnagyobb vásárlóerőt, valamint a tapasztalatok szerint ők a legfogékonyabbak a hirdetésekre, míg az idősebbek megcsontosodott fogyasztási szokásait nehéz befolyásolni.

Az Egyesült Államokban viszont most változni látszik a hirdetési piac - legalábbis ebben reménykednek az idősebbeknek szánt médiumok vezetői. Kutatások szerint az 50 évnél idősebbek az Egyesült Államok magántőkéjének 70 százaléka felett rendelkeznek, és a fogyasztás 40 százalékát adják, míg a hirdetések csupán tíz százaléka szól célzottan hozzájuk.

Öregedő társadalom: több az idősebb fogyasztó

Az 50 felettiek fontosságára legutóbb Leslie Moonves, a CBS televízió elnöke hívta fel a figyelmet. A CBS rendkívüli bevételnövekedésre számít 2004-ben; várakozásait arra alapozza, hogy nézettsége riválisával, az NBC-vel szemben a "felértékelődő" idősebb korosztályban magasabb - adta hírül az AdAge.com reklámportál.

"A 18-49-es grafikonokat félre kell tenni", mondta Moonves, arra hivatkozva, hogy a Nielsen Media Research felmérése szerint a 18-49 évesek jelentős része anyagilag függ szüleitől, együtt is él velük, így a lakossági költéseket az idősebbek határozzák meg. Moonves azt is megemlítette, hogy az amerikai társadalom - az európaiakhoz hasonlóan - öregszik, így az idősebbek egyre nagyobb tömeget jelentenek.

Magyarországon a 18-49 évesek elérésének egyik legfontosabb felülete az RTL Klub: a csatorna legnépszerűbb programjai (Való világ, Barátok közt) erre a korosztályra koncentrálnak. Mint az RTL Klub-tól megtudtuk, ma Magyarországon ilyen irányú változás egyáltalán nem érezhető. "A bázis továbbra is a 18-49 éves korosztály a hirdetők számára. Ha nem ameriakai példát vennénk, hanem a világ más területeire, például Ázsiára figyelnénk, ott az irány éppen ellentétes lenne és jóval fiatalabb korcsoport kerülne a fókuszba" - válaszolta a csatorna az Index kérdésére.