Jövőre indul a TV Sziget?

2002.05.30. 09:41
TV Sziget néven új televíziós csatornát tervez több tévészemélyiség - köztük Csiszár Jenő, Novák Péter - és a Sziget Kft. A 15-35 éves korosztályt megcélzó, kulturális jellegű kábeles adó idén júniusban indult volna, ám "új lehetőségek" miatt a tervezett kezdés jövő év márciusára tolódott.
TV Sziget néven tavaly október óta új magyar televíziós csatorna terveit szövögeti több médiaszemélyiség, a Sziget Fesztivált szervező Sziget Kulturális Menedzseriroda Kft. és néhány magánszemély. Március közepén ebből a célból alapították meg a TV Sziget Kft.-t 10 millió forint törzstőkével.

A kft. ügyvezetője a nagyobb tulajdonrésszel is rendelkező egyik ötletgazda, Kalló Krisztina, Friderikusz Sándor produkcióinak volt főszerkesztője, később a tv2, majd tavaly októberig az RTL Klub néhány műsorának producere.

A kft. tagjai között van az RTL Klubnál korábban műsort vezető Csiszár Jenő, Novák Péter, a Kimnowak együttes vezetője - aki alkalmanként most is szerepel az RTL Klub műsoraiban -, Karlóczy Norbert - egyebek között az RTL Klubon futó Heti Hetes közönségének bemelegítő embere -, Putz Attila, az RTL Klub Online újságírója és Kalmár Péter, a cég informatikusa.

A TV Sziget 10 százaléka került a Sziget Kft. birtokába, de tag Durgó Lajos, a Sziget nemzetközi marketingért felelős vezetője is. Vannak a TV Szigetben pénzügyi befektetőnek minősülő magánszemélyek is.

Délután négytől hajnali kettőig

Szándékuk az, hogy 15-35 éveseknek szóló, főként kulturális profilú adót hoznak létre - közölte Kalló. Eredetileg júniusra tervezték az indulást: az első hónapok az augusztusi Sziget Fesztivál köré szerveződtek volna. Közelebbről meg nem jelölt "új lehetőségek" miatt azonban az indulás márciusra tolódott. Ez egy további "nagy név" bekapcsolódását jelentené - árulta el az ügyvezető.

A műsorterv szerint egy órára 10-15 perc élő műsor jutna, a fennmaradó időt saját gyártású műsorok töltenék ki. Filmeket is vásárolnának, naponta egy kerülne adásba. A jelenlegi tervek szerint délután 4 órától másnap reggel 2-ig tartana az adás, a köztes időben korábbi műsorokat ismételnének.

Az élő adást egy szórakozóhely elkülönített terméből sugároznák: jelenleg egy V. kerületi és egy nagykörúti létesítménnyel tárgyalnak. A laza, fiatalos műsorban bárki megszólalhatna. A saját gyártású műsorok és a filmek terén - a célközönség figyelembevételével - igyekeznének magas kulturális színvonalat tartani.

A közszolgálati adások aránya 50 százalék lenne (a médiatörvény szerint ettől is függ a műsorszolgáltatási díj mértéke, amit Kalló az ő esetükben évi 20 millió forint körüli összegre tart). Az első időkben a technikát bérelnék.

A TV Sziget arra a rétegre alapoz, amelyik jelenleg nem talál neki megfelelő adót; esténként mintegy 300 ezer nézőre számítanának. Ez a potenciális magyar tévénézők 9,5 milliós táborára vetítve 3, az éppen tévézők között pedig 7-8 százalékot jelentene. Az első időkben igyekeznének a kábellel potenciálisan elérhető 1,7 millió háztartásból 1 millióban megjelenni. A kábeles továbbítás biztosítását leszámítva nem kívánnak műholdról sugározni.

Évekig tudnának működni hirdetők nélkül is

Az anyagi hátteret illetően az ügyvezető annyit árult el, hogy százmillió forintos nagyságrendű összeg áll rendelkezésükre, amiből még hirdetők nélkül is egy évig tudnának üzemelni. Ezt részint a kft. tagjai, részint meg nem nevezett csendestársak biztosítják.

A cég bevételei reklámokból, szponzorációból és a kábelszolgáltatóktól kapott díjból állnának össze; az ügyvezető sem ezek arányáról, sem jövőre tervezett árbevételükről nem kívánt beszámolni, de úgy vélte, a célközönség miatt sokan hirdetnének náluk. A vállalkozás szerinte 3-4 év alatt válhatna rentábilissá.

Olcsóbb újat indítani

Az üzleti lap azon kérdésére, hogyan értékeli a piaci körülményeket akkor, amikor a hasonló célcsoportra építő Est Rádió éppen csak kilábalóban van a válságból, a magyar tévépiac kisebb szereplői veszteségesek, némelyek a megszűnés határán vannak, a tv2 nézettsége pedig csökken, Kalló úgy válaszolt, hogy az alapítók jó néhány évtizedet eltöltöttek már az elektronikus médiában, így pontosan tudják, miből mit lehet kihozni.

Tévécsatorna vásárlásán nem gondolkodtak, mert - úgy vélte - drágább lenne egy működő, de vélhetően már jelentős veszteségeket felhalmozó, kevésbé profik által működtetett tévécéget átvenni és újraépíteni, mint tiszta lappal létrehozni egyet.