Sára, Márió
-4 °C
5 °C

Nagyobb, hosszabb, vágott

2007.03.11. 13:02
Nem kell tovább keseregni, újra képernyőre kerül a kevés nézhető, magyar gyártású tévéműsorok egyike, a Totalcar. Nem olyan lesz mint a régi, de a forgatáson járva kiderült, valószínűleg még jobb lesz. Bazsóék több tartalmat, több majomkodást, és metálos zúzást ígérnek.

A híradásról már lekéstünk, mert a Totalcar.hu előbb jutott az információ birtokába, miszerint hétfő este tizenegytől, havonta egyszer újra a TV2 műsorán a Totalcar autósműsor. A koncepció változott, de maradtak az autós újságírás ámokfutói plusz az autók és az őszinte lelkesedés. A hagyományos, félórás Totalcar-műsor, amit a nézők már megszokhattak, tavaly júniusban ment utoljára, az új verzión február óta dolgoznak, és most hétfőn, március 12-én, este 11 körül lesz látható a tv2-n.

Forgatás


Képek!

"Óvatosan a sütővel, mert lebassza az áramot!" - szólalt meg egy hang a semmiből, mikor megérkeztem az új Totalcar-műsor forgatásának helyszínére. A 8-10 napos felvétel stúdióban forgatott napjára látogattam ki a TV2 egyik csarnokába. Ha nincs tele autókkal a helyszín, elsőre azt hihettem volna, új műsorvezetőket kapott a Stahl konyhája, mert éppen egy tűzhely felett serénykedtek a műsorvezetők. A teremben volt még egy óriási kamion, egy régi nagy Merci és egy Smart-kaszni, a terem végében, messziről a fiatal Trent Reznort véltem felfedezni, aki éppen egy metálzenekarban dobolt, a bejáratnál pedig egy hegesztőszemüveges, fehér overálos lény blogolt, úgy nézett ki, mintha az Anima Sound System Csángó című klipjéből jött volna. Ezekből a jelekből már tudtam, hogy ez csakis egy dadaista elemeket sem nélkülöző Totalcar-forgatás lehet.

Jobb volt, mint a pornó

Kicsit nehéz dolog úgy forgatásról írni, hogy nem spoilerkedhetek (főként autós műsor lévén, szóvicc), mert a műsor poénjait nem lenne etikus lelőni. Közeli kollégáim, és általam kedvelt emberek lévén pedig még fikázni sem tudom a szereplőket, így a forgatási beszámolót sajnos rövidre kell fognom. Aki volt már akármilyen forgatáson, az tudja, hogy ez nem éppen a legizgalmasabb móka, mindig leállás, mindig újra kell venni. De én ezelőtt csak pornóforgatáson voltam, az sokkal unalmasabb volt ennél. Annyit a spoilerezés nélkül is elárulhatok, hogy Bazsóék a tömegszórakoztatás kedvéért álltak bokáig szarban (hogy miért, majd kiderül), illetve az autóbuziknak örömteli hír, hogy a Mercedes biztosított számukra egy több mint 500 lóerős E63 AMG-t direkt olyan kerekekkel, amit lejátszhattak róla a forgatás alatt (azaz megsemmisíthették).

Metalcar

"Most kicsit doomosabban szóltok, srácok, olyan ebéd utáni metál. Pörgessétek fel!" - instruálta Winkler az általa kiválasztott Wackor (ejtsd: vekör) trash metál zenekar tagjait a zenei betétek felvételekor. Nekem nem tűnt éppen jó ebédre szól a nótának a Jinxted Obscene Evolver című számuk, a három tag elég keményen nyomatta, de Winklernek magasak az elvárásai, ha metálról van szó. Szerinte a Wackor elég kemény zenekar, de még pont jó, nem az a hallgathatatlan halál metál, hanem bólogatós, ezért merték őket felkérni. A szünetekben Winkler Róberttel zaftos metálpletykákkal múlattuk az időt: felidézte, amikor a norvég Mayhem együttest egy bécsi koncert után be akarta perelni az egyik néző nő, akit eltaláltak a közönségbe dobott véres bikafejjel.

A hihetetlen kellék, Géza

Mikor senki nem ért rá, akit ismertem, Gézával, az elképesztő kamionossal beszélgettem, akiről első látásra nem lehetne megmondani, hogy a világ legérdekesebb embereinek egyike. Géza, a vidéki fuvaros kamionok bérbeadásával foglalkozik, már csak hobbiból szokott kamionsofőrködni. Azért volt ott, mert hobbiból megvette a legdurvább kamiont, egy 33 millió forintos Mercedes Black Editiont (utánfutó plusz 14 millió hozzá), ami a Totalcarban is szerepelni fog. Géza hihetetlen sztorikkal nyűgözött le, például hogy autóversenyeket szervez, és 15 évig volt egy majma, egy cirkusztól vette. De igaziból oroszlánokat szeretne tartani, csak hülyének nézték, mikor a vágóhidat felhívta, hogy tudnak-e oroszláneledelt biztosítani neki (napi hét kiló húst).

Meztelen csajok egyelőre az első adásban nem voltak, de ha a műsorkészítőkön múlik, akkor lesznek minél előbb. Közönséget is szerettek volna, de egyelőre nem sikerült lemenedzselni, pláne, hogy a stúdióban flexelnek és hegesztenek is. "Az új Totalcar az infotainment skáláján belül inkább a tainment irányába fog elbillenni, tehát azok, akik eddig is az autóközeli vidám ökörséget szerették, és nem kizárólag az autókat magukat, azok jobban járnak. Valamivel kevesebb lesz a mély szakmaiság, több az általános mulatság, ezt követeli az esti idősáv nézői összetétele. Az új TCTV messze inkább szórakoztató műsor autókkal, mint autósműsor." - foglalta össze Bazsó. A műsorban feltűnő titokzatos, fehér overálos figuráról a könnyebb érthetőség kedvéért elárulom, hogy ő valójában Orosz Péter, a Belsőségből, aki a német Rudolf Caracciolát alakítja. Rudolf nevéhez fűződik a közúton mért legnagyobb sebesség rekordja (430-cal ment, mindezt a harmincas években), és személyében a leghíresebb mercedeses autóversenyzőt tisztelhetjük. Az ő szellemét idézi meg Orosz Péter, ezzel az oldtimeres rész mellé másfajta történelmi szálat, és még több dadaizmust hozva a műsorba.

Crash test dummies

A stúdió díszletei közt feltűnt egy Citroen Berlingo ripityomra törve. Ez azért érdekes, mert eredetileg nem tervezett műsorelem, ugyanis ez volt a stábautójuk, de felborult a stáb egy részével együtt, és a francia dizájn látványosan átalakult. Hál istennek senkinek nem lett baja a borulásból, egyedül az egyik operatőrnek lett furcsa formájú az orra, mert ő közben a tizenhatmilliós kamerát ölelte.

A kinti felvételekről annyit sikerült megtudnom, hogy lesz hagyományos autóteszt, de rövidebb, mint anno, és mindig lesznek olyan, riportjellegű részek, amik nem konkrétan autókról szólnak (a mostani részben például felbukkan egy plasztikai sebész, aki a faroknövelésről beszél). A Totalcar show elemeként az első részben az East Block nevű brigád fog autót pimpelni Indián vezérletével.

Változások kora

Az Indexnek a műsor egyik agytrösztje, Bazsó "Karotta" Gábor nyilatkozott a műsorstruktúra-változások okairól. "Mi akartuk, hogy változzon a műsor szerkezete, mert úgy gondoltuk, sokkal jobb, ha ritkábban, de alaposabb felkészüléssel, hosszabb műsort tudunk csinálni. A heti robotból át akartunk állni egy olyan módba, hogy képileg is gazdagabb, jobban felépített dolgot csinálhassunk. A korábbi, pár fős stábbal, a régi költségvetéssel ez lehetetlen lett volna, ezért most a TV2 rendelkezésünkre bocsátott egy nagyobb stábot, több operatőrrel, egy rendezővel, és még gyártásvezetőnk is van, ami jelentős segítség, mert végre nem nekünk kell mindent megszervezni." Erre nagy szükségük van, mert a régi műsorban csak 3 műsorelem szerepelt, a mostaniban (legalábbis az első adásban) 17.

Total Gear

Bazsó elmondta, hogy az új műsor felépítésében hasonlítani fog nagy angol példaképeik műsorára, a Top Gearre, de tudatosan kerülik a hasonló elemeket, nem akarnak másolni. Aki látott már Top Geart, az észre fogja venni a hasonlóságot, de egyben azt is tudja, hogy ez javarészt kényszer: mindkét műsorban autók vannak, műsorvezetők és stúdió. Bazsóék hivatalos álláspontja szerint az angol autós program a világ legjobb tematikus műsora (nem csak autós témában), és ha bármiben is hasonlítana rá majd az új Totalcar, az számukra csak megtisztelő lenne. De azt, hogy a műsor formátuma hasonlóbb lett, azt nem a tisztelet, hanem a feladat szülte, eddig ugyanis nem kellett stúdió, most pedig a rengeteg adáselem miatt már igen. De ahogy a tartalomban, úgy a stúdióhasználatban is egészen mást akarnak, mint a britek, mert másolni még isteneket is ciki. "A Top Geart nézni szeretjük, a TC-t csinálni. Egész más lesz."

A kitalálást Bazsó és Winkler ketten végzik. A TV2 aranyos rugalmassággal nem szól bele a kreatív koncepcióba, ezért is lehetséges, hogy például minden műsorban szerepelni fog egy olyan zenekar, amit kevésbé ismernek, és nem hagyományos showzenét játszanak. Az első adásban játszó Wackor zenekart a Budapest.Rock.And.Roll oldalán találták, és zúzós metált játszanak. Ez a műfaj ugye nem annyira kereskedelmitévé-kompatibilis, de a szerkesztők világához közelebb áll a funkys lötyögésnél.

Új rend

Az állandó stábból pedig megmaradt Benji, az őrült operatőr, illetve hamarosan a régi vágó, Roberto is visszatér. A rendező, Rádics Jankó nagy kincs, eddig ugyanis sose volt igazi helyszíni rendezője a Totalcarnak, és ekkora stábot nem árt, ha összefog valaki. Rádics Jankó az első műsorokban ott volt a vágásnál, most 4 évvel később visszatért az akolba. A fiatal, elhivatott rendező, ha kell, napi 20 órát képes vágni, emellett kedvesen instruál, és Bazsó szerint azért is jó, "mert amellett, hogy első osztályú elmebeteg, egy legendás kockaszemű: ő az, aki frame-eket lát".

Minden műsor egy tematika köré rendeződik, az első adás témája a Mercedes (azért választották ezt, mert a Mercedes irtó sok mindent csinál, ezt majd látni fogják), de tervezik a csaj témakört illetve az általános sebességet rebesgették még.

Ha esetleg akad olyan fanatikus Totalcar-rajongó, aki ezt olvasva megijedne a változásoktól, azt azzal nyugtathatom meg látatlanban is, hogy Bazsóék sok médiában töltött év tapasztalata után azt mondták, ebben a műsorban megint hisznek. Ha maguk nem hiszik, járjanak utána.

Közszolgálati közlemény: Bazsó Gábor üzeni, hogy ha valakinek egy olyan iMacet kínálnának a közeljövőben eladásra, amin a Totalcar eddigi összes dokumentuma és videoanyaga megtalálható, az fejszével hasítsa ketté az eladó személyét, a gépet pedig adja vissza Bazsónak. Meg fogja hálálni.