'Mit művelnek a bácsik?'

2005.10.10. 16:11
Az olasz Önszabályozó Reklámtestület (IAP) betiltotta Oliviero Toscani reklámkampányát, amely egy csókolózó és egymást fogdosó férfipárral hirdeti a Ra+Re divatáruház férfi ruháit. A Benetton egykori reklámfőnöke szerint a plakátokban semmi botrányos nincs, és éppen itt az ideje, hogy a tiltakozó szülők leküzdjék komplexusaikat és nyíltan beszéljenek gyerekeiknek a homoszexualitásról.

Az Oliviero Toscani milánói reklámguru tervezte óriásplakátokat szeptember elején rakták ki az olaszországi hirdetőtáblákra. Az önszabályozó reklámtestület döntése szerint a már kiragasztott plakátokat nem kell eltávolítani, de újabbak már nem helyezhetők ki - írja a pride.hu.

#alt#
Forrás: pride.hu

Nem ijedt meg

Az IAP indoklása szerint a plakátok vulgáris és provokatív módon ábrázolnak jeleneteket az intim szférából. Az olasz reklámszakma hivatalának indoklása szerint "nem a melegek diszkriminációjáról van szó, hanem a kiskorúak védelméről és a közönség érzékenységéről. Mint mondják, egy heteroszexuális pár esetében is hasonló döntés született volna.

Az IAP szerint a "kiskorúak nem rendelkeznek a képek megértéséhez szükséges kulcsokkal, ami így nyugtalanságot és feszélyezettséget válthat ki náluk".

Toscani, a Benetton volt reklámfőnöke szerint az IAP-nak nincs joga bármit is betiltani, ezért folytatják a melegeket ábrázoló reklámkampányt mindaddig, amíg a tilalmat bíróság nem mondja ki.

#alt#

Himnusznak tartja

A három reklámfotón egy fényképész és egy publicista - akik a való életben is társai egymásnak - látható egyértelműen intim testi kapcsolatban. A sztárfotós szerint a poszterek "a szabadság és a homoszexualitás himnuszai", amellyel egy tabutéma feloldásához kívánt hozzájárulni.

Ez Toscani első reklámfotó-sorozata, amelyen melegek a szereplők. Az olasz fotóművész, aki 18 évi együttműködés után szakított a Benettonnal, eddigi képein is a toleranciát hirdette. A fotósnak akkor támadt a melegtémájú reklám ötlete, amikor a Gay Pride-okról szóló fotóalbumán dolgozott. A könyv egyelőre csak Franciaországban jelent meg.

#alt#

"Nincs abban semmi botrányos"

A reklámszövetség előtt már több civil szervezet is tiltakozott Toscani reklámkampánya ellen. A pride.hu cikksorozata szerint korábban szülői és gyermekvédelmi szervezetek panaszkodtak arra, hogy nehezen tudják megmagyarázni gyerekeiknek, hogy "mit művelnek egymással a bácsik".

Oliviero Toscani szerint azonban nincsen semmi botrányos abban, ha két férfi fogdossa egymást, sőt ezek a fotók végre alkalmat kínálnak arra a szülőknek, hogy leküzdjék komplexusaikat és nyíltan beszéljenek gyerekeiknek a homoszexualitásról.

Az olasz reklámguru a gay.it olasz meleg internetes portálnak nemrég adott interjúban "az utóbbi 35 év legfontosabb kulturális mozgalmának" nevezte a melegek polgárjogi küzdelmét.