Zene, szerelem, pornó, közönségfilm

2004.01.21. 18:48
"Jó, hogy sok közöttük a közönségfilm" - mondta a Valami Amerikát rendező Herendi Gábor a 35. Magyar Filmszemle játékfilmjeiről. A 2004-es mustrán az időutazástól az abszurd meséig, pornó Oscar-díjas sztártól Liptai Claudiáig mindent bevetnek a fizető nézőkért. Január 27-ig még csak találgatni tudunk a mezőnyről, mi mindenesetre kifaggattunk néhány közönségfilm-gyanús rendezőt, akiket a Kontroll és az Apám beájulna tavaly év végi sikere miatt optimista hangulatban találtunk.

Pornósztár és sztárszínész: Mandy Bright és Rudolf Péter

"Zenéről, szerelemről, pornóról szól" - mondta Steven Lovy magyar származású kaliforniai rendező (forgatókönyvíró, vágó) az Indexnek harmadik filmjéről, az egymillió dollár alatti költségvetésű, Magyarországon készült Mixről.

Gryllus Dorka a pornóval kacsintgat - Mix

A főszerepben Gryllus Dorka egy fétismodellt alakít, aki kacérkodik a pornózással. Az Oscart nyert Mandy Bright pornószínésznő önmagát hozza, Rudolf Péter pedig, akire Lovy a Hamvadó cigarettavég című Bacsó-filmben figyelt fel, a főgonoszt, Budapest pornókirályát játssza.

"Ez nem sima művészfilm, inkább közönség" - határozza meg Lovy a Mixet. A februári debütáláskor Antal Nimród, Török Ferenc, Herendi Gábor közönségére számít. Külföldön is szeretné forgalmaztatni az angol-magyar nyelvű filmet, és mint kiemelte, ezáltal népszerűsítené a magyar népzenét, ami a filmben - modern ütemekkel keverve - hangsúlyos szerepet kap (Korai Öröm, Balkán Fanatik - a szerk.).

A nők mint ágyasok

Herendi Gábor a Valami Amerika félmilliós nézettségét a vígjáték bevált műfajában akarja megismételni második filmjével, a 380 millió forintból készült Magyar Vándorral. Tamás, a reklámfilmrendező után most a hét vezér a főszereplője az időutazásos sztorinak: Gesztesi Károly (Álmos), Gyuriska János (Előd), Greifenstein János (Ond), Seress Zoltán (Kond), Szabó Győző (Tas), Szervét Tibor (Huba) és Hajdu István (Töhötöm).

Für Anikó - Magyar Vándor

"A nők sincsenek háttérbe szorítva - mondta Herendi az Index kérdésére -, hiszen "ál-töröknőként" feltűnik Básti Juli, Bánsági Ildikó és Nagy-Kálózi Eszter, török dizőzkénzt Für Anikó, III. Béla ágyasaként Liptai Claudia, Toldi szeretőjeként pedig Oroszlán Szonja is.

A Valami Amerikával ellentétben most nem koncentráltak annyira a zenére (előadók: Emil.Rulez!, Korda György, Tunyogi testvérek, Roy- a szerk.). "A történettel, dialógussal reklámozzuk a filmet - mondta Herendi. - A Valami Amerika ugyanis a slágere miatt célozta meg a fiatalabb korosztályt, de ez most családi mozi, ami a témája miatt az idősebbekhez is szól."

Realistább kalandfilm a Balcsin

"Biztos, hogy a székbe szögezi a film zenéje (a Zagar nevű elektro-pop együttes szerzeményei - a szerk.) a nézőt, remélem a sztori is" - mondta Török Ferenc a 140 millióból készült második filmjéről, a Szezonról.

Nagy Ervin és Nagy Zsolt - Szezon

Bár 250 milliót is el tudott volna költeni, de "ennyi pénz éppen elég egy ilyen realistább filmhez" - tette hozzá. A Szezon ugyanis a Moszkva térrel ellentétben nem egy tipikus kamaszfilm, hanem egy huszonéves pincérekről szóló realistább kalandfilm.

"Igazán jók, megdolgoztak a hitelességért" - mondta Török a színészeiről: az "igazi hőst" Nagy Zsolt, "a gyönyörű, de kegyetlen nőt" Hámori Gabriella és a "szerethető balekot" Kokics Péter játssza.

"A mai fiataloknak szól, és remélem nem terheli meg őket fölösleges kérdésekkel" - mondta a rendező, aki szerint a moziban derül majd ki, hogy közönségfilm-e, de reméli, hogy legalább annyian megnézik, mint az első filmjét. A Szezon az utómunkálatoknál tart, és ha "nincs nagy gáz" bemutatják a szemlén.

Magyar család feketekomédiája Las Vegasban

"A nézők döntik majd el, hogy sírjanak vagy nevessenek" - mondta Salamon András harmadik nagyjátékfilmjéről, a magyar-amerikai koprodukcióban készült Getnóról, amit feketekomédiaként jellemzett.

Péter Kata és Gesztesi Károly - Getno

A Las Vegasba került magyar család tagjait Gesztesi Károly és a negyven éve csak színházban játszó Király Levente mellett Szalontay Tünde, Bánfalvy Ágnes és Péter Kata alakítják. "Hetekig készültünk arra, hogy bármilyen helyzetben jól tudjanak improvizálni, hiszen gyakran kényszerültünk helyszínváltoztatásra" - mondta Salamon az amerikai forgatás nehézségeiről. A rendezőt saját forgatókönyvének megfilmesítése alatt sokszor "ihlette" a dokumentumfilmes tapasztalata.

"Szerintem ezt is jól fogják fogadni a nézők, és amit vállaltunk, azt elérjük" - tette hozzá a fesztiválokon és mozikban sikerrel futott Közel a szerelemhez rendezője. Salamon 80 ezres nézettséget vállalt ugyanis a Getnóra az MMK látogatottsági pályázatán, cserébe 40 millió forintot kapott. (A film költségvetése meghaladta a 200 milliót.) Ez a film is az utómunkálatoknál tart, éjjel-nappal dolgoznak, hogy elkészüljön a szemlére.

Inotay Ákos a magyar Paul Newman

Akad egy olyan film is, amelynek rendezője szintén nagy nézettségre számít, sőt "többszázezres nézettségre", pedig szinte ingyen készült a munkája. Lóth Balázs nem panaszkodott az anyagi lehetőségekre, pedig a Nincs mese című "abszurd nagyvárosi" történet a versenyfilmek között a legolcsóbb: 22 millióba került.

Inotay Ákos és Bognár Anna - Nincs mese

Lóth elárulta, hogy a minőségi romlást úgy próbálták elkerülni, hogy a 40 színész, az egész stáb, a miskolci szimfonikus zenekar és a film kedvéért alakult Nincs Mese kamarazenekar a forgatás két éve alatt ingyen dolgozott. Az is segített a spórolásban, hogy a film társforgatókönyvírója, társproducere, operatőre és rendezője egyszemélyben ő maga volt.

A főszerepben Inotay Ákos a szülőfalujából a városba induló legkisebb fiút, Tóbiást játssza, Parti Nóra a király lányát, akiért a fiú vállalja a veszélyes próbákat, Gesztesi Károly az antik-római nosztalgiabulik császárát, Novák Péter pedig annak a TV show-nak műsorvezetőjét alakítja, ami Tóbiás próbatételeinek helyszíne.

Ezt is közönségfilmnek szánta a rendező, habár elmondása szerint itthon még nem volt ilyen groteszk, komikus mesére építő film. Ez szerinte a Coen testvérek Paul Newmannel készült A nagy ugrására hasonlít leginkább.

A mi szívünk helyén sem páncélszekrény dobog, vagyis művészfilmekről is írtunk volna, de - hogy, hogy nem - ezek rendezői közül senki sem hívta vissza az Indexet. A szakma izgatottan vár Fliegauf Benedek egy budapesti drogdíler egy napját feldolgozó filmjére, a Dealerre, Hajdu Szabolcs tavalyi szemléről technikai okok miatt lemaradt szerelmi négyszög-történetére, a Tamarára, Jancsó Miklós Kapa-Pepe sorozatának ötödik - és szakmai pletykák szerint - a legjobb darabjára, a Mohácsi vészre, Jeles András árnyjátékára, a József és testvéreire, illetve Janisch Attila Másnap című pszichothrillerére.

A nagyjátékfilmes mezőny:
  
Antal Nimród: KONTROLL Böszörményi Zsuzsa: MÉLYEN ŐRZÖTT TITKOK Cantu Mari: RÓZSADOMB Fischer Gábor: MONTECARLO! Fliegauf Benedek: DEALER Hajdu Szabolcs: TAMARA Herendi Gábor: MAGYAR VÁNDOR Janisch Attila: MÁSNAP Jeles András: JÓZSEF ÉS TESTVÉREI Lóth Balázs: NINCS MESE Nándori József: ROM-MÁNIA Salamon András: GETNO Sas Tamás: APÁM BEÁJULNA Steven Lovy (Lővy István): MIX Török Ferenc: SZEZON
betára készült filmek: Martinidesz László: ÁTVÁLTOZÁSOK Robert Ralston: JÓ UTAT Szalay Kristóf: NOMEN EST OMEN Trömböczky Péter: NYERS VILÁG Hatvani Balázs: INDIAI CSERESZNYE
Információba nevezve: Jancsó Miklós: A MOHÁCSI VÉSZ Ömer Kavur: TALÁLKOZÁS