Valér
4 °C
8 °C

Íme az Oscar-díjátadók legnagyobb lúzerei

2013.02.22. 20:16
Leonardo DiCapriónak még mindig nincs Oscar-díja, és idén nem is jelölték a Django elszabadulért. Glenn Close eddig hatszor nyerhetett volna, Peter O'Toole-nak nyolc jelölés után dobott oda egy tiszteletbeli Oscart az Amerikai Filmakadémia. Hitchcock és George Lucas viszont még ezt sem kapta meg: be kellett érniük egy gravírozott rézfejjel.

Az idei Oscar-jelöltek közül sokan hiányolják Ben Géza Afflecket a rendezők kategóriájából. Különösen fájó ez a hiányosság annak fényében, hogy a Good Will Huntingért egyszer már forgatókönyvírói Oscarral jutalmazott színész sorra nyerte az Argo-akcióval azokat a rendezői díjakat a BAFTA Awardstól kezdve a Golden Globe-on át a rendezők céhének díjáig, amit a filmes szakma az Oscar előszobájának tart.

2013 a meglepetések éve

A hivatalos jelöltek januári bejelentésekor az is egy lórúgással ért fel, hogy Leonardo DiCaprio a Django elszabadul gonosz ültetvényeseként kimaradt a legjobb férfi mellékszereplők közül. Abból a kategóriából, ahol 2010-ben egy náci tiszt alakításáért kapott díjat Christoph Waltz, akit ráadásul idén pont a Djangóval lett jelölt. DiCaprio egyébként nagyjából A parttal sikeresen leszámolt a Titanic és a Rómeó és Júlia idején ráaggatott, nyálas hülyegyerek imidzsével, de ezt sehogy sem akarja észrevenni az Akadémia: jelölték 94-ben a Gilbert Grape-ért, 2004-ben az Aviátorért, 2006-ban pedig a Véres gyémántért, de eddig egyszer sem tudott nyerni.

Több Oscar-díjas színész is van, akik idén nem kerültek be a legjobb főszereplő és mellékszereplő kategóriákba. Míg Christoph Waltz pár nap múlva akár duplázhat is, a Bárányok hallgatnakért díjazott Anthony Hopkins viszont nem kapott jelölést gumimaszkos, kopasz Hitchcockként, de hiányoljuk a híres rendező feleségét alakító Helen Mirrent is, aki 2007-ben A királynővel nyert. A Ray Charles-filmmel hasító Jamie Foxx a Django elszabadul főszereplőjeként maradt ki a listából, de a Piaf Oscar-díjas női főszereplőjét, Marion Cotillardot sem jelölték a Rust and Bone-ért és a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep sem gyűjtheti be a negyedik trófeáját az Amit még mindig tudni akarsz a szexről című, vicces nyugdíjasdrámával.

Az örök lúzerek

Idén végre talán az Oscar-gálák egyik nagy vesztese, Thomas Newman zeneszerző is megkaphatja élete első aranyszobrát a Skyfallért. Eddig ugyanis 11 jelölése volt: olyan kultfilmekkel nyerhetett volna, mint az Amerikai szépség, A remény rabjai, A kárhozat útja, a Némó nyomában vagy a WALL-E. Thomas Newman örökös mellőzése a díjátadókon azért is különös, mert az apjának, a szintén zenész, helyesebben komponista Alfred Newmannek (egyikük sem Paul Newman rokona amúgy), a közismert Fox-intró kiötlőjének összesen 9 Oscar-díjat adott a Filmakadémia. Newmanhez hasonlóan Morriconét is méltatlanul mellőzték eddig: 5 jelölés és rengeteg felejthetetlen dallam után, 2007-ben vágtak hozzá soron kívül egy tiszteletbeli Oscart.

A színészek között a 80 éves Peter O'Toole számít az Oscar-gálák nagy vesztesének és egyben a lúzerek korelnökének. Először 1963-ban jelölték az Arábiai Lawrence-ért, aztán a következő évtizedekben még hét másik főszerepért, ám végül csak 2003-ban kapott egy életműdíjat. A 2006. őszén elhunyt Robert Altmannak sajnos szintén ugyanez a sors jutott: a  Nashville, a Gosford Park és más klasszikusok rendezőjeként és producereként hétszer jelölték, de csak tiszteletbeli Oscart kapott a halála évében.

Oscar-díjat Pittnek és Deppnek!

Másoknak még életműdíj sem jutott. Richard Burton hét jelöléssel rekorder az Oscar-díj nélküli férfi színészek között, míg a színésznőknél Glenn Close a csúcstartó hat jelöléssel (többek között a Garp szerint a világgal , a Végzetes vonzerővel és a Veszedelmes viszonyokkal nyerhetett volna, tavaly pedig a díjhalmozó Meryl Streep ütötte ki). Hasonló kaliberű vesztes Peter Weir rendező is, akit ráadásul csupa jó filmmel jelöltek hat Oscar-díjra (A kis szemtanúért, a Holt költők társaságáért és a Truman Show-ért rendezőként, a Zöld kártyáért íróként, a Kapitány és katonáért pedig rendezőként és producerként is), de egyszer sem tudott nyerni.

A peches hollywoodi sztárok között szokás megemlíteni még a négy Oscarra jelölt Julianne Moore és a szintén négyszer hoppon maradt Ed Harrist is. És persze néhány olyan közönségkedvenc színészt, akikről az ember első hallásra azt gondolná, már rég megkapták az aranyszobrot valamelyik kultikus filmjükért, csak most épp nem jut eszünkbe, melyikért. Tipikusan ilyen a négyszeres jelölt Brad Pitt (12 majom, Benjamin Button, Pénzcsináló, utóbbinál producerként is), a háromszor is díj nélkül maradt Johnny Depp (Karib-tenger kalózai, Én, Pán Péter, Sweeney Todd) és Sigourney Weaver, aki A bolygó neve: Halálért, a Dolgozó lányért és a Gorillák a ködbenért is jelölve volt, mégsem vihetett haza Oscar-díjat.

Korszakos zsenik, hülye fejjel

Van rosszabb annál, amikor valakit a mozitörténeti mérföldkőnek számító kultfilmjei ellenére is sorozatosan kihagynak az Oscar-esőből. Ha például még életműdíj Oscarra sem méltatják, helyette kiszúrják a szemét a producerek között időszakosan kiosztott Irving G. Thalberg Memorial Awarddal, ami nem is a szokásos, kardos, kopasz aranyfigura, hanem az MGM stúdió fiatalon elhunyt társalapítójának, a háromszoros Oscar-díjas Irwing Thalbergnek a rézből öntött feje.

Ezt az emlékdíjat vehette át többek között Alfred Hitchcock is a produceri tevékenységéért, azok után, hogy az Amerikai Filmakadémia tagsága nem volt hajlandó rendezői Oscart adni neki A Manerley-ház asszonya után a Mentőcsónakért az Elbővölvéért, a Hátsó ablakért és a Psychóért sem. Hitchcock elegáns bosszút állt az 1968-as gálán: ömlengő beszéd helyett csak annyit morgott, "Thank you", a többi szavát pedig lekeverték, így a legrövidebb köszönőbeszéddel vonulhatott be az Oscar-díjak történelmébe.

A borzongatás nagymesterének szomorú sorsában osztozik a Csillagok háborúja-univerzum atyja, George Lucas is. Ő 1992-ben vehette át a látnoki producer gravírozott rézfejét pályatársától és barátjától, Steven Spielbergtől, miután a 70-es években az American graffiti és a Star Wars is elvérzett a legjobb rendezés és a legjobb forgatókönyv kategóriákban. Lucas is biztosan boldogabb lett volna, ha ezekkel a filmekkel nyer, de végül rendes volt, és egyáltalán nem hitchkocki köszönőbeszédet mondott: nemcsak a jelmezeken és a hajómodelleken dolgozó kollégáinak köszönte meg a díjat, de az összes űrlénynek és robotnak is, akikről valaha szó esett a filmjeiben. Aztán rögtön elrontották a kedvét egy rossz poénnal: az Atlantis űrsikló legénysége élőben jelentkezett be az űrből, hogy köszöntse őt, de a kapitány beszéde alatt ellebegett a súlytalanságban egy Oscar-trófea, ami azóta sem lehetett Lucasé, hiszen nem méltatták életműdíjra.