|
Gerda Taro és Robert Capa |
Capa 1913-ban Budapesten született Friedmann Endre néven, majd 1931-ben a baloldali mozgalmakkal való flörtölése miatt kénytelen volt elhagyni Magyarországot. Először Berlinbe menekült, de az erősödő antiszemitizmus miatt Párizsba állt tovább. Ott ismerkedett meg a Németországból emigrált fotóssal, Gerda Pohoryllesszel, aki kitalálta az új imidzsüket. Gerda a Ponoryllesről a hangzatosabb Taróra változtatta vezetéknevét és titkárnőnek adva ki magát egy "híres amerikai fotós, bizonyos Capa" képeiként árusította Friedmann felvételeit. Így Capa kitalált személyén keresztül figyeltek fel a sajátos látásmóddal fényképező Friedmannra, aki hamarosan magazinszerződést kapott, hogy tudósítson a spanyol polgárháborúról.
Capa 1938-ban a japán-kínai háború eseményeit is megörökítette, majd a Life magazin fotóriportereként az afrikai és az olaszországi hadszíntereket járta be. Ott volt a normandiai partraszállásnál, majd Indokínában, ahol a halál is érte: 40 évesen aknára lépett a vietnami Thai Binhjben. Capa utolsó éveiben a háborút egy öregedő színésznőnek tartotta, aki egyre kevésbé érdekes és egyre veszélyesebb.
|
Robert Capa |
Meyjes a filmben nem Capa teljes életútját kívánja bemutatni, hanem Capa és Taro hullámzó, hol szenvedélyesen szerelmes, hol pusztán baráti kapcsolatára összpontosít majd, amely nem tarthatott sokáig: Taro Madrid ostromában fotózás közben életét vesztette. Capának sok viszonya volt Gerda halála után, többek között Ingrid Bergmannal is, de tartós kapcsolat csak Gerdához fűzte.
A film mögött, a Maxhez hasonlóan, a kanadai Andras Hamori (A napfény íze egyik producere) H20 Motion Pictures nevű cége áll, amely az áprilistól forgó filmet a Pandora Internationallel együtt fogja gyártani. Capa és Hamori nem az egyetlen magyar tényező a filmben: a főszerepre felkért Brody fotográfus édesanyja, Slyvia Plachy is Magyarországon született.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!