További Mozi cikkek
Az utalások milliméterre pontosan célba találnak |
A film két különálló kis történetet mutat be, amiket csak a cím tart össze. Az elsőben egy egyetemi novellaíró-szeminárium mindennapjaiba tekinthetünk bele, ahol a fekete bőrű tanár megalázza tehetségtelen tanítványait, és mellesleg módszeresen becserkészi az órájára járó butácska fehér lányokat. A második történetben egy félresikerült dokumentumfilmest ismerhetünk meg, aki egy életunt felső-középosztálybeli gimnazista fiú pályaválasztását kíséri végig kamerájával. Csupa szerencsétlen balek, félresikerült kisember, akik ugyanúgy, mint a rendező első, Boldogságtól ordítani című filmjében, képtelenek változtatni saját életükön, és csak az okoz nekik örömöt, ha kegyetlenül megalázhatják azokat, akik egy pillanatra gyengébbnek tűnnek náluk.
Solondz ráadásul az egész amerikai társadalmat kifigurázza, amikor gúnyt űz a divatos politikai korrektség eszméjéből: filmjében a homoszexualitás az apátia és a lustaság mellékterméke, a testi fogyatékosság röhejes, míg az afroamerikai főhős saját komplexusait kezeli azzal, hogy meggyalázza a fehér nőket. Mindez távol áll a hollywoodi filmek kínos méricskélésétől, a fehér zsaru mellé fekete zsarut osztó, vagy a jegybevételeket nem veszélyeztető mellékszerepekbe homoszexuális karaktereket író precíz látszat egyenlősdinél, mégis sokkal többet elárul az amerikai középosztály problémáiról.
A film hibája viszont, hogy a történet túlságosan zárt és kerek, az utalások milliméterre pontosan célba találnak, és néha a groteszk humor is elidegeníti a cselekményt a mindennapok valóságától. Ugyan ezzel együtt is teli szájjal röhöghetünk a szereplők végérvényesen elcseszett életén, reménytelen kiútkeresésén és néha már torokszorítóan kétségbeesett vergődésükön, de nem biztos, hogy a mozi sötétjében ülve az is eszünkbe jut, hogy Solondz esetleg a mi életünket is feldolgozhatta volna filmjében.
színes feliratos amerikai vígjáték, 87 perc, 2001
rendező: Todd Solondz
forgatókönyvíró: Todd Solondz
operatőr: Frederick Elmes
zene: Nathan Larsson
producer: Ted Hope, Christine Vachon
díszlet: Judy Rhee
látvány: James Chinlund
vágó: Alan Oxman
szereplő(k):
Selma Blair (Vi)
Leo Fitzpatrick (Marcus)
Angela Goethals (Elli)
Robert Wisdom (Scott úr)
John Goodman (Marty Livingston)
Julie Hagerty (Fern Livingston)
Aleksa Palladino (Catherine)
Mary Lynn Rajskub (Melinda)