Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Delej, bűbáj, rassz?

2002.02.06. 13:16
A film pompás, aki meg rasszizmust emleget, az tanuljon meg mozit nézni. Kritikusunkat egy ostoba beszólás késztette elgondolkodásra.
Amikor kijöttem a moziból, nem tudtam eldönteni, hogy akkor ez a film most micsoda is valójában.

Nem lehet kisrealista szkeccs az ezredfordulós Magyarországról - mert bár előfordul benne maga alá vizelő vidéki vállalkozó (százmilliós hiánnyal) és félszeg meleg tanár a nagyi sütijével, van tenyérbemászó menedzserarc és furfangos hacker, van kecskékkel lakó roma pereputty és díjazásért mosdó homelessek sora, hagymaföldek, lerohadt gyártelepek és hegyvidéki magánvillák is - az egész valahogy mégis inkább szürreális, mint "dokumentarista". De nem lehet görög sorstragédia sem, bár van apját és énjét kereső, jószívű hőse, aki keservesen fizet meg a fel nem ismert szerelem hübriszéért és van őserejű varázslónő is, akit a sértett szenvedély ragadtat szörnyű tettekre - mert az egész valahogy mégis inkább lírai vallomás, sok szeretettel és iróniával. És afféle könnyű darabnak sem nézhetjük, mert bár viccesek a figurák, hullanak a poénok és az egész végig szórakoztató, a végén az ember valahogy mégis borzongva tápászkodik fel a székéből.

Szóval a Kísértések, bár fogalmam sincs, hogy a fenti kérdésre mi a válasz és a címét sem értem, jó film. Az amatőr színészek telibe vannak találva, a profik is hozzák a színvonalat (Gazsó György kamaraalakítása joggal kapott külön elismerést), Árvai György térteremtő fantáziája megint lenyűgöző, Melis László zenéje hibátlan, Medvigy Gábor operatőrként remekel. Kamondi Zoltán pedig fölényesen dirigál: erős víziója arányérzékkel párosul, ami nagy szó, becsüljük meg. (És nagyon jót tesz a filmnek, hogy Kamondi profi dramaturgokkal dolgozott, a konfliktusok és hierarchiák feszesek, a dialógok jók, a történet kerek.) Utólag igazolom, hogy a díj megérdemelt, kéretik minél többeknek megnézi.

PS. Ennyivel a film minősítése el is lehetne intézve. De úgy esett, hogy mozi után régi ismerősömmel futottam össze, aki zavartan mesélte: a háta mögött franciák ültek és a vetítés alatt végig hangosan kifogásolták, hogy a Kísértések rasszista film. Merthogy az oláh cigányvajda három láda pucolt hagymáért szó nélkül (azazhogy követhetetlen tempójú romarizsa közepette) a saját gyereklányát is eladja, a gazdag és identitászavaros fehér gyerek pedig úri passzióból megveszi, és bár a maga módján megkedveli, civilizálgatja is kevéssé, miután high-tech üzelmeinél jó szolgálatát veszi a kis tolvaj ügyességének, a patakokban dőlő lé pedig újra összehozza hirtelenszőke barátnőjével, a fogadott kislány nyűggé válik a számára - ezt torolja meg a féltékeny romagyerek a kvázi-rituális gyilkossággal, majd az egész villa elvarázslásával. Mintha bizony a film azt üzenné: jobb nem újat húzni ezekkel, akiknek démóniájával szemben fölvilágosult, liberális és libertárius civilizációnknak, hiába hiszi magát fölényben levőnek, nincs sok esélye: akit nem lehet civilizálni, azt jobb köreinktől távol tartani.

Kamondi Zoltán
Ez persze szűkagyú baromság - a film épp a romákkal való együttérzés pillanataiban emelkedik katartikus magasságokba. Nem Kamonditól és csapatától kell félteni a másságot, a kisebbséget. Vegyük észre, hogy a mágikus varázslás az önmegvalósítás metaforája - és a filmi narratívában éppúgy a vágyteljesítés költői formája, mint ahogy a bankok kifosztása is az a fiú részéről. A hackerfiú ördögi ügyességgel csapolja meg az idegen bankszámlákat, hogy vele bűvölje vissza férfiasságát és barátnőjét, a kislány meg boszorkányos trükkökkel tünteti el a dolgokat, hogy bosszút álljon sértett szerelméért: e mágikus erő révén nőnek mindketten kisszerű környezetük fölé. És hiába sikerül mindkettőnek, mégsem lehetnek boldogok. Ha valami, hát ez párhuzam teszi nyilvánvalóvá, hogy a film nem a civilizációs, hanem az emberek közötti szakadékok áthághatalanságáról beszél. Egy olyan háznak, ahol senki sem képes megtalálni a maga Másikát, nincs helye még a Pasaréten vagy a hidegkúti villaövezetben sem - ez a cigánylány igazsága.

Meglehet, a franciák előítéletes beszólása nélkül sose jutottam volna el idáig. De hát így működik az értelmező elme - ha provokálják, minden szómágiára képes. Csak a címet, csak azt nem bírom megérteni.