Judit
3 °C
7 °C

Vihar a konyhában

2002.04.06. 15:30
"Autót és házat kapnak tőlem!"-mondja a Disszidens. "Ki küldte magát?"-mondja az Öreg. "A négereknek AIDS-ük van, mert majmokkal élnek nemi életet"-így az Asszony. Film a koponyákba zárt világokról.
Lakótelepi konyhánál nem sok unalmasabb helyszín létezik. Hat négyzetméternyi linóleum és előre gyártott bútor: nem csak átlagos, de ráadásul túlzsúfolt is. Az üldözéses jeleneteket a műanyag sámlik teszik lehetetlenné, a robbanást pedig a tűzhelyet lefojtó, mákostésztával teli lábos.

Vecsernyés János rendezőnek azonban nem kell több tér, hogy megragadja a néző figyelmét. Egyetlen helységbe zsúfolódott négy ember körül kering a kamera. Arcok látszanak, szemek, tétova mozdulatok, sehol egy dinoszaurusz, mégis feszülten figyelünk.

Ki küldte magát?

A konyha őslakója a Mama, nehézkes mozgású kisnyugdíjas. Csontjai mellett gondolatai is elmeszesedtek. Néhány darabos, egymáshoz nem illeszkedő gondolatcsökevény kering koponyája káposztaszagú homályában: Szeret - kötni. Emlékezik - szép lány volt hajdanán. Büszke - van kábeltévéjük. A konyhán kívüli világban csak ketten élnek: lánya és a "biztosítós emberek", akik "ilyen micsodákat" akarnak aláíratni velük, hogy "kevéske nyugdíjukat" is elvegyék.

Senki nem küldte, magától jött
A tévészoba lakója az Öreg. "Ejrosportba" ájult demagóg kisember, akit a hajdan belésulykolt, mára önmagának érzett ideológiák zavaros rendszere irányít. Kommunizmus, nacionalizmus és paranoia vibrál a szemében, de csak annyit ismételget a hívatlanul érkező Disszidáltnak: Ki küldte magát?

A Disszidáltat senki nem küldte, magától jött, mert meg szeretné hálálni, hogy '56 után az Öreg megmentette életét. Értelmesen beszél, mosolyog, megnyerő: ő lenne a szabad lélek, a bezáródott, fülledt keleti világok ellenpontja? Spiró György drámájából született film azonban nem kínál ilyen közhelyes megoldásokat. Spiró tudja, hogy sem a probléma, sem a megoldás nem politikai rendszerekben rejlik, hanem az emberben.

A Disszidált évtizedeken át érlelt álmait szeretné megtalálni itthon, a kis hazát, ahol a felgyorsult Amerikával ellentétben a népek kedvesek, közvetlenek, és kertes házacskákban laknak. Nincs már kertes ház?, sebaj, majd ő épít egyet, hajdani jótevőinek. Ábrándozik ő is, a hamis emlékképek bódulatában nem válaszol a kérdésre: Ki küldte magát? Ki küldte magát?

Végül befut a Lány: elvált, gyerekét egyedül nevelő anya, aki, bár Ejrosportot mond, már banki hitelekről, vegyes alapítású káeftéről, könyvelési stiklikről álmodozik, persze ha lenne pénze, ha neki adná vagyonát a semmiből érkezett jótevő.

Tömör, feszes, akcentus

Itt azonban senki nem ad senkinek. A szereplők egyetlen tér négy különböző dimenziójában élnek, csak önmagukkal kommunikálva, nem is tudva a másikról. A közös platformra kényszerített valóságok feszültsége az, ami Indiana Jones barlangjával vetekedő térré teszi a házgyári konyhát.

A film nem csak a történet, de az operatőri munka remeklése is. Minden kockán érezhető a rendező operatőri végzettsége és gyakorlata. Márton Balázs kameramannal közösen vizuálisan is izgalmas világot teremtenek. A kamera a súlyos, tömör mondatok mellé hasonló képeket komponál.

Vecsernyés János rendezése sikerrel vette a kamaradarab megfilmesítésének minden akadályát. Sajnos a jó beállítások, feszes dialógusok, az értő vágás erényeit - nem várt módon - éppen a színészi munka hiányosságai csökkentik. Az Asszonyt alakító Molnár Piroska figyelemreméltó játéka mellett különösen feltűnő Blaskó Péter esetlensége a Disszidens szerepében. Mintha képtelen lenne azonosulni szerepével, iskolás módon adja elő szövegét. Bár a karaktertől elvárható módon, erős akcentussal beszél, ez az akcentus magyarosan ejtett angol szavak formájában jelentkezik. A "Vell, háu ken áj széj disz in hángérien?" típusú mondatok önmaga paródiájává teszik a szerepet. Lukáts Andor és Bertalan Ágnes sem brillíroznak, játékuk azonban nem idegen a darabtól.

A Kvartett, hibái ellenére is sikerült munka. Érdemes megnéznie mindannak, aki a mozikat uraló látványdömping közepette még hisz a művészet feszültségteremtő erejében.

Kvartett
színes magyar játékfilm, 90 perc, 2000

Rendező: Vecsernyés János
író: Spiró György
forgatókönyvíró: Spiró György, Vecsernyés János
operatőr: Márton Balázs

szereplők:
Lukáts Andor
Molnár Piroska
Bertalan Ágnes
Blaskó Péter

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?