'A gonosz ikrek gonosz kipárolgását animáltam'

2003.06.04. 11:53
Az Európa Kiadóban és az URH-ban zenélt, közben 320x240-as pixelképeket készített, végül a nemzetközi porondon eltöltött többévnyi reklámkészítés után a Matrix Újratöltve egyik 3D-animátora lett. Kiss Llászló Sydneyben válaszolt az Index kérdéseire.
Hogyan kerültél kapcsolatba a Matrix Reloaded produkcióval?

Ez a cég, az Animal Logic, egy ausztrál sikersztori: a garázsból jutottak a mezőny élére. A Babe- (a beszélő malac - a szerk.) filmekkel törtek be, de a komoly áttöresük két éve volt a Moulin Rouge-zsal. Sydneyben - hasonlóan a világ más szórakoztatóipari központjaihoz - az utóbbi három évben nőtt nagyiparrá a digitális animáció. Korábban csináltam már reklámokat az Animal Logicnak, ismertem őket, ők is tudták, mit tudok, de persze szerencse is kellett.

Mit csináltál pontosan a filmben?

Kiss Llászló
A gonosz ikrek gonosz kipárolgását animáltam. Ez azt jelenti, hogy az albínó rasztahajú ikrek phasing effektjeiben (amikor sérthetetlenné válnak) végeztem részfeladatokat, az üldözést a kastélyban vagy az autósüldözéses jelenetben - például amikor Morpheus a karddal hátraszúr az ülésen keresztül, vagy az ikrek alászállnak a padlón keresztül, vagy kirepülnek, amikor az autó felrobban. Az effekt körülbelül harminc rétegből állt össze, úgy hogy ezeket mind belekomponálták az előfelvételekbe.

Milyen volt a stáb?

Eddig a Reloaded volt a legnagyobb költsegvetesű produkció (127 millió dollár - a szerk.), amit belülről láttam. Volt pénzük a legjobb szakemberekre, és azokkal általában jó dolgozni. Nemcsak azért, mert rengeteget lehet tanulni tőlük (a nagy koponyák általában nem féltékenyek a tudásukra, mert tudják, hogy marad elég), hanem mert mindenki tudja a dolgát. Ettől viszonylag nyugi van, nincs hiszti, ostoba politika. És ha megcsinálod, amire felvettek, akkor mindenki kedves, és alád tolja a széket. Hibázni viszont sokszor nem lehet.

A Wachowski testvérek hogyan ellenőrizték a munkátokat?

A producereknek komoly küzdelmet kellett folytatniuk, hogy egy-két órára elcsípjék őket, és valami visszajelzést kapjanak, hogy lehessen folytatni a munkát. Teljesen bele voltak merülve az Enter the Matrix című videojátékba, és heti két-három órát voltak csak hajlandók az effektekkel foglalkozni, ami nagyon kevés. John Gaeta (a produkció trükkfőfelelőse - a szerk.) is csak párszor tűnt fel Sydneyben azután, hogy a forgatást befejezték. Közben meg komoly pénzügyi problémák merültek fel amiatt, hogy a harmadik részt is idén tervezik bemutatni. Az egyik fő utómunkastúdió tönkre is ment, menet közben vette át a Sony Imageworks a munkát.

Minden trükköt ti készítettetek?

Az Animal Logic kb. a trükkök 15-20 százalékát készítette. Egy darabig egyébként úgy tudtuk, hogy az amerikai szakmai szakszervezet miatt mi ausztrálok nem is kerülünk fel a stáblistára. Nagyon utálják ugyanis, hogy sok amerikai produkció jön Ausztráliába. Aztán állítólag maguk a Wachowskiék álltak a sarkukra a Warner Brothersnél, hogy nekünk is ott a helyünk, úgyhogy büszkén mondhatom, hogy ott a nevem (meg Gyuri öcsémé, akivel most már évek óta együtt dolgozunk) mindjárt a sofőrök, a büfé, és a galambidomárok után, csak bírja valaki kivárni.

A nevetek kiírása mellett konkrét elismerést is kaptatok?

Nem fizettek túl minket. Tudják, hogy az ember szívesen elmegy olcsón is egy Oscar-várományos produkcióba.

Milyen más produkciókban dolgoztál már?

Csináltam pár jelenetet a Scooby Doo-ban, a Bigyó Felügyelő (Inspector Gadget) 2-ben, és a Magic Puddingban. Mind különböző munkák: karakteranimáció, világítás, effektek, szimulációk.

Hogyan teremtettétek meg a Matrixot? Milyen gépparkkal és szoftverekkel dolgoztatok?

Volt vagy harminc 3D- és 15-20 rétegszerkesztő (compositing) munkaállomás - szinte mind pc Windowszal vagy Linuxszal. Persze volt egy nagy teremnyi háttérgép, renderfarm, diszkhegyek, routerek, meg amikről fogalmam sincs, hogy mik.

Egy pár ember csak azon dolgozik, hogy összerakja a jelenethez rendelt folyamatot: ez tulajdonképpen egyfajta futószalag, amin minden egyes jelenet végigmegy. Ezeket a folyamatokat a technikai rendezők gyúrják össze létező és házilag írt szoftverekből, lehetőleg úgy, hogy a legegyszerűbb, leggyorsabb és legszebb megoldás szülessen meg. Az ikrek animációi Mayával készültek és PRendermannel lettek renderelve. Az ügynökök átváltozását viszont XSI-jal végezték, a robbanásokat pedig Maxszel. A rétegszerkesztés Shake-kel es Infernóval készült. A szomszéd teremben pedig remek programozók ülnek, így ha az ember nem bírt magával, és valami ötlete támadt, leült egy programozóval egy kávéra, és ha elég meggyőzően kávézott, akkor másnapra ott volt az új játékszer. Házon belül van egy filmlabor, úgyhogy általában már másnap megnézhettük a vásznon, hogy mit csináltunk.

Ezen kívül minden csütörtökön mesterszakács főzött ránk a kantinban, és volt pinpongasztal is. Sőt, a kávé minőségére is odafigyeltek rendesen.

Hogyan kerültél ebbe a szakmába? Mit csináltál a 3D-animáció előtt?

Régebben zenéltem az URH-ban, az Európa Kiadóban, ilyesmik. Aztán egyszer a Vető Jánoska átpasszolt egy lehetőséget, ha jól emlékszem a SZTAKI-ban lehetett 286-osokon négy színnel, 320 X 240 pixeles felületen rajzolni, és mindjárt ki is állították ezeket a Szépművészetiben, hát így. Animációt először a Novotrade-ben Révbíró Tamással csináltunk, aztán Waliczky Tamas mutatott először 3D-t. És így tovább.

Milyen új produkciókban dolgozol majd?

Hívtak a Mad Max 4-be, de most derült ki, hogy valami háború miatt későbbre lett halasztva. Jó lett volna a Gyűrűk Ura harmadik részében is dolgozni, de arról sajnos így lekéstem. Így aztán a'sszem marad itt a Gold Coaston (kelet-ausztráliai filmközpont) egy B-film. Jövőre aztán, ha majd tényleg igaz lesz ez az európai gebasz, akkor irány London. Azt hallottam, Prágában is elég komoly munka folyik, azt se lenne rossz megnézni.

Láttad már a filmet? Tetszik a végeredmény?

Láttam. Elég jól néz ki, mondhatni korszerű, bár van egy-két dolog, amit nem értek, hogy maradhatott benne. Szerencsére nincs közöm hozzájuk. Mint film? Ha pozitívak akarunk maradni, akkor ahhoz képest, hogy egy hollywoodi megaprodukció, elég szellemes. Biztosan sokakat szórakoztat, mint agytorna, hogy ha Monica Bellucci a Judás, és Neo maga a mátrix, akkor ki volt az Architect ölében a macska?