Jenő
-3 °C
6 °C

Ki az a Hitler egyáltalán?

2003.09.29. 11:19
A világháború elkerülhető lett volna, ha Hitler találkozik a zsidó műkereskedővel. A körmét rágó kisember jobb híján lett náci vezér, állítja a film.
Hitler, hiába a legismertebb történelmi alakok egyike, ritkán jelenik meg fikciós filmekben, és ha igen, akkor is sablonos, vagy komikus figuraként, esetleg háttal tűnik fel a vásznon. Menno Meyjes tehát már azért független rendezőnek tűnik, mert filmjének egyik főszereplője maga Adolf Hitler. A rendező bátorságáról tanúskodik ugyanakkor, hogy nem a náci vezért állította a történet középpontjába, hanem a még ismeretlen, az első világháborúból hazatért festőt.

Hitler 2002 Bátorságról van szó, mert Hitler eddig legfeljebb történelmi figuraként, a borzalmas háború és népirtás kiagyalójaként kapott szerepet. Meyjes szokatlan módon azonban nem született szörnyetegként, hanem emberként tekint főszereplőjére.

Sympathy for the devil

Habzó szájú őrült helyett megfáradt kisembert követ a kamera. Az első világháborúból hazaérkezett, harmincéves veteránt nem várta otthon család, munka vagy pénz, viszont sovány, láthatóan fázik és éhezik. A háborúban lerongyolódott Németország bajtársaival együtt elfelejtette őt. A fiatal Hitler végtelen önfegyelemmel, aszketikus életmóddal, gondolataiba és festészetébe vetett hittel igyekszik szembeszegülni a minden sarkon tátongó értelmetlenséggel és kiábrándultsággal.

A rendező azonban megrettenhetett a szokatlan szituációtól, hogy a néző differenciált érzelmeket alakít ki hősével, hogy a jól bejáratott gyűlölet mellett a szánalom, a megértés is megjelent a képben. Így inkább történelmi és erkölcsi példázattá szerkesztette át munkáját.

Beépítette a történetbe Maxot, a műkereskedőt, akinek életéből szintén az első világháború vette el az értelmet. Max látszólag mindenben ellentéte a reszkető, félelmektől gyötört Hitlernek. Gazdag, családos, ért a művészethez, ráadásul zsidó. Az alkotás azonban mindkettőjük számára elérhetetlen vágy marad. Max számára azért, mert a fronton elvesztette egyik karját, a majdani vezér pedig teljesen tehetségtelen. Minden eszköz be van dobva tehát, hogy a filmből a néző értelmezési lehetőségek tömegét bonthassa ki.

A traumát, az értelmetlenné váló lét érzését a két főszereplő ellentétes módon dolgozza fel. Max a hedonizmust és a képzelet világát választja, míg Hitler a rend imádatába menekül. Egyúttal pedig komikus, körmét rágcsáló, idegesen rohangászó figurává szürkül.

A világháború elkerülhető?

Az ígéretes film mégsem emiatt feneklik meg, sőt lendületét még a félmondatos szerepeikkel kitűnni vágyó magyar sztárstatiszták sem tudják megakasztani. Bár kínos Stohl András is, meglepő módon Hernádi Judit a megrázóbb. Egy furcsa ember várja önt - mondja, hosszas szemkörzéssel érzékeltetve, mennyire furcsa is az az ember, míg végül, minden bizonnyal a lábánál fogva kirángatják a képből.

Hitler - Mutter Maria 1913
Hitler - Mutter Maria 1913
A történetnek inkább az tesz be, mikor a rendező - talán az elveszett főhősért kárpótlandó - előhozakodik az emberiség leggyakoribb, és legidiótább gondolatjátékával, a mi-lett-volna-ha kérdésével. A forgatókönyvért is felelős Meyjes az utolsó percekre kiélezi a konfliktust: a szónokként is egyre sikeresebb Hitler a mindent eldöntő találkozón várja a műkereskedőt. Vajon mi lett volna, ha Maxot közben nem verik agyon, és így Hitler megrendezheti első önálló kiállítását - teszi fel a kérdést diákos tudálékossággal a rendező.

Koltai Lajos kamerája végül a helyszín - egyébként a Gozsdu udvar - fölé emelkedik, lassan, hogy a történelem iránt érdeklődő nebulók elgondolkozhassanak a tanulságon, például, hogy kibányászható-e Hitler a történelmi események, a mitosz és az érzelmek hegye alól, továbbá hogy vajon elkerülhető lett volna a második világháború, ha valaki fizet néhány rajzórát Hitlernek. Mintha a történelem nem szükségszerűségek láncolata lenne, hanem valami nagy tanmese, ami a főhősök jellemét hivatott tesztelni.

Max

színes magyarul beszélő kanadai-német-magyar-angol filmdráma, 106 perc, 2002

rendező: Menno Meyjes
forgatókönyvíró: Menno Meyjes
operatőr: Koltai Lajos
díszlettervező: Lázár Tibor
producer: Andras Hamori

Szereplők:
John Cusack
Noah Taylor
Leelee Sobieski
Molly Parker
Ulrich Thomsen

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?