Melegek a falvédőről

2002.11.07. 09:39
A homoszexualitás vidám és családias elfoglaltság, derül ki a csókolózó férfiakkal és mély érzelmekkel dúsított szimpátiafilmből.
A homoszexualitás páratlanul vidám és családias elfoglaltság, legalábbis ez derül ki a Tudatlan tündérek című filmből. A meleg közösség, férfiak, transzvesztiták, transzszexuálisok és két török vendégmunkás közös főzőcskézéssel tölti mindennapjait, egy tágas, napfényes, rusztikus berendezésű konyhában.A tréfáktól, csípős megjegyzésektől hangos hagymaszeletelést és flambírozást aztán a tágas, napfényes, rusztikus tetőteraszon elfogyasztott ebédek követik, amelyet tréfák és csípős megjegyzések tesznek pezsgővé, és persze bensőségessé is.

Főzés
A rendező, a török származású Ferzan Ozpetek témaválasztása nem meglepő. Már első munkája, a Törökfürdő is a homoszexualitás, és annak felvállalása körül bonyolódik. Ozpetek itt olyan elegánsan és jó érzékkel elegyítette az amúgy kényes elemeket, a kelet egzotikumát és a fojtott erotikát, hogy a Törökfürdő nem csak a témára fogékonyak, de az egyszerű mozirajongók körében is népszerűvé vált.

Ozpetek, a Hárem című, szintén egzotikum és erotika témakörében mozgó munkája után úgy érezhette, nincs szüksége többé a cirkalmas mázra, lehet a homoszexualitás témájában újat mondani fürdők, sikátorok és eunuchok nélkül is. Igaza van. Csakhogy a már alkalmazott séma, a homoszexualitással való szembesülés-döbbenet-elfogadás hármassága önmagában nem elég sem az ügy szempontjából olyan lényeges hitelességhez, sem a művészi színvonalhoz, de még a cselekmény életben tartásához sem.

A fiatalon elhunyt férje homoszexuális kapcsolatára rádöbbenő asszony története lehet érdekesség, a bohém és csupa szív meleg közösség élete azonban még ezt a szintet sem üti meg. A percenként elhangzó "nem az a fontos, hogy honnan jöttél, hanem, hogy milyen vagy belül" típusú kijelentések kapcsán csak azon izgulhat a néző, nehogy erre a bohém és csupa szív közösségre szakadjon az a rusztikus, vastaggerendás plafon.

Evés
A film egyetlen radikális momentuma a heteroszexuális filmekben megszokott természetességgel elcsattanó meleg csók, a Tudatlan tündérek egészében azonban körülbelül annyira forradalmi, mint egy meleg felvonulás. Mozgalmas, színes, sok benne a zene, de ennyivel jellemezni a melegeket nem csak sematizáló, hanem sértő is.

A homoszexualitással foglalkozó filmek közül sokban kap központi szerepet a csillogás, a zene, az életöröm, de csak azért, hogy a számok szüneteiben még erősebben szembesüljünk egy amúgy közhelyes ténnyel: ők is csak ugyanolyan emberek, mint bármelyikünk. A flitter, az áj ken szörvájv, a bohém életmód pedig csupán a társadalmi kényszerekre adott válaszreakció.

Ha van másfél óránk a témára, érdemesebb azt Ozpetek első munkájára szánni, vagy olyan filmekre, mint a Priscilla, a sivatag királynője, az Otthonom Idaho, vagy A fiúk nem sírnak.

Tudatlan tündérek
színes feliratos olasz-francia filmdráma, 106 perc, 2001

rendező: Ferzan Ozpetek
operatőr: Pasquale Mari
zene: Andrea Guerra

szereplők:
Margherita Buy
Stefano Accorsi
Serra Yilmaz
Andrea Renzi (Massimo) Gabriel Garko
Erika Blanc
Rosaria De Cicco