A rövidtáv-felejtő magányossága

2001.05.28. 10:08
A Memento első nézésre egy zseniálisan megforgatott, időben visszafelé játszódó akciókvíz, sot puzzlethriller - bár ehhez a műfaj-meghatározáshoz a film forgalmazói nem biztos, hogy hozzájárulnának. Pedig: egy amnéziássá lett egykor sasszemű biztosítási revizor mániákusan keresi felesége megerőszakolóját és gyilkosát, úgy hogy közben polaroid-felvételek, söralátétekre és cetlikre írt jegyzetek és a testére varrt tetoválások alapján tájékozódik a kegyetlen világban. Ezek a vizuális mankók, mint megannyi éles macsete vágnak utat a hősünk fejében lakozó emléktelen űrbe, másrészt viszont a nézőket vezeti bele a susnyákba, nyakig.
Colombo, most segíts!
"Kizökkent az idő; - Ó, kárhozat!
Hogy én születtem helyre tolni azt."
William Shakespeare: Hamlet, dán királyfi, I.felv., 5. szín

Nagyvárosi túlélők
Guy Pearce és Carrie-Anne Moss
Az angol Christopher Nolan második filmjét elhalmozták a függetleneknek járó jelentősebb elismerésekkel, köztük az independencia netovábbjaként jegyzett Sundance Filmfesztivál egyik díjával. A kiemelt figyelem elsősorban a forgatókönyvnek (Jonathan Nolan) szól és a fősodorhoz képest valóban szokatlan mesélési módnak.

A Memento ugyanis időben visszafelé játszódik, rükverc haladunk időben és cselekményben. Hogyan lehet filmben hátrafelé menni? Először is úgy, ha visszafelé tekerjük a szalagot (REW gomb a videón). Ezt a lehetőséget egyetlen egyszer, a film legelső jelenetében süti el a rendező: hosszasan nézzük végig, amint egy legyezgető kézben a véres hullát mutató polaroid fénykép kifehéredik, azaz közeledik az exponálás időpontja felé.

A hosszú és szuggesztív jelenet hamar akklimatizálja a nézőket a kétórás hátmenethez, innentől kezdve már nem teljesen szokatlan, hogy a hagyományosan vetített (PLAY-gomb) jelenetek időben szintén fordítva vannak összevágva, úgy mintha például Bud Spencer először verné szét a falut, és csak azután dühítenék őt fel a helybéli csokkerek.

Szóval szokatlan, főleg ha szokásoson a Múmia2-őt vagy a Sacra Coronitát értjük. Ha viszont a térben és időben is csavart Lynch-filmeket vagy akár Tarantino mainstream-kultusszá lett Ponyvaregényét vesszük például, akkor láthatjuk, hogy az idővel 'szokatlanul' bánó narratívának vannak eredetibb és leleményesebben alkalmazott változatai is.

Az első percekben még pattanásig feszült figyelmünk a pazltrilla szabályát megismerve hamar lanyhulni kezd, és már csak Carrie-Anne Moss (Matrix, Csokoládé) érzékiségén és Joe Pantoliano (Matrix) tenyérbemászó stílusán horgad fel pupillánk - az előbbi hozott anyag, a második viszont echte színészi teljesítmény. Hasonlóan jól játszik a főszerepben Guy Pearce (Szigorúan bizalmas, Priscilla, a sivatag királynőjének kalandjai) is, aki remekül mutatja be hogyan lesz egy biztosítási topnyomozóból bosszúvezérelt özvegy és lézengő ritter egyszerre.

Köszönjük, Colombo! /Peter Falk balra el./

Memento
Színes feliratos amerikai thriller, 113 perc, 2000
rendező: Christopher Nolan
író: Jonathan Nolan
forgatókönyvíró: Christopher Nolan
zeneszerző: David Julyan
operatőr: Wally Pfister
jelmeztervező: Cindy Evans
producer: Jennifer Todd , Suzanne Todd
executive producer: Aaron Ryder , William Tyrer
látványtervező: Patti Podesta
szereplő(k):
Guy Pearce (Leonard Shelby)
Carrie-Anne Moss (Natalie)
Joe Pantoliano (Teddy)
Mark Boone Jr. (Burt)
Stephen Tobolowsky (Sammy)