További Mozi cikkek
A film első órájában a háborúra készülő Amerikát és egy különös szerelmi háromszög vázlatos történéseit ismerhetik meg a nézők. Az egy pilóta és egy ápolónő, majd egy pilóta legjobb barátja és egy ápolónő kapcsolat részleteiről, illetve a kör háromszögesítésének körülményeiről e helyen nem ejtenék szót, a Titanicon edződött nézőknek úgyis ismerős lesz a legtöbb beállítás, ráadásul a film egyetlen - ugyan cseppet sem váratlan - fordulatát sem lenne illendő elárulnom. A monumentális történelmi tabló és vontatott szerelmi giccs után azonban a film váratlanul a címben is hangsúlyozott eseményt: az amerikai flotta felének pusztulását vette górcső alá.
A japán vadászbombázók megérkezésével minden cinizmusom elpárolgott, és halk döbbenetben ültem végig a Csendes-óceáni flotta megsemmisülésének negyven percét. A Ryan közlegény megmentése óta az amerikai látványtervezők a háború ábrázolásának mestereivé váltak, de ez a film minden eddiginél erősebb képekkel adja vissza a modern hadviselésben elvesző ember kétségbeesett menekülését, aki egyedül a sors szeszélyének köszönheti, hogy ha életben marad a bombák, repeszek és nehézgéppuska-lövedékek záporában. A hatást ráadásul a végletekig fokozza, hogy az alkotók figyelmességének köszönhetően a halálban tobzódó jelenetek alatt a támadás mind a 3177 áldozatának utolsó rángásait közvetlen közelről szemügyre veheti a nagyérdemű.
A pusztulás képsoraival szemben azonban hamar rezisztensé váltam, ezért újból tisztán láttam a film ordas nagy hibáit. Egy idő után nyilvánvalóvá vált, hogy ez az alkotás leginkább a Sacra Coronára hasonlít, csak a készítők egy kicsivel több pénzt invesztáltak a digitális technikába, és persze a rendező sem a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tanulta a mesterségét.
A japánok viszont az amerikai héroszokkal szemben minden emberi vonástól lecsupaszított aprítani való ellenségnek tűnnek. Nyoma sincs a Ryan közlegényt jellemző kvázi pártatlanságnak, mivel a harci gépek vezetői - egy-két röpke jelenetet leszámítva - leginkább a birodalmi Tie Fighterek pilótáira hasonlítanak: arctalanok és roppant gonoszak. A csatajelenetek alatt eszembe jutott, hogy ezt a filmet Japánban is bemutatták, de előtte kivágták a japán kultúrát és embereket rossz színben feltüntető képsorokat. Akármennyit gondolkoztam, nem jöttem rá, hogy az alkotók a maradékból hogyan tudtak összefüggő, koherens történetet összeeszkábálni.