Digitális Robinson

2001.02.08. 17:10
A kegyetlen természettel vívott küzdelmet, a magányos ember kitartását, az akaraterő diadalát ünnepli Robert Zemeckis és Tom Hanks új közös filmje, amely egy lakatlan szigetre vetődött postai alkalmazott viszontagságos kalandjait meséli el színes, szélesvásznú álomkivitelben. A gyermekkori olvasmányok Robinson Crusoe-jának sokadik reinkarnációja tér vissza eme hőseposzban, hogy rámutasson a hollywoodi filmgyártás összes hibájára.
A szemünk előtt fogy huszonöt kilót
A film első jeleneteiben egy roppant ellenszenves főhőst ismerhetünk meg, akinek élete az idő, a munka és a pénz hármas szorításában vergődik, és egyetlen öröme Helen Huntra kifejezetten hasonlító barátnője. Üzletemberünket éppen karácsony este riasztják, hogy sürgősen rázza gatyába egy távoli ország gyorspostahálózatát, így ő az ünnepi ebédet és a régóta késlekedő leánykérést félbehagyva rohan a munkahelyi blokkolóórához.

A film már majdnem a teljes érdektelenségbe fullad, amikor a huszadik perc környékén a hősünket szállító repülőgép hirtelen viharba kerül, és tragikus körülmények között a tengerben köt ki. Egyedül a főszereplő éli túl a tragédiát, így a film hirtelen monológba csap át, amelyet csak a tenger monoton hullámverése kísér super dolby xbass hangzásban.

A XXI. század Robinsonja a mű hátralévő érdektelen két órájában házat épít, tüzet csihol, hajót ácsol, sőt Pénteket is készít magának egy partra vetett röplabdából. Mi nézők ez idő alatt szotyolázhatunk, beszélgethetünk, telefonálhatunk, vagy akár körmeink manikűrözésével is foglalatoskodhatunk, hiszen a vászonról ránk zúduló dögunalom még a pöttyös könyveken szocializálódó, bakfis korban megrekedt szappanopera függőket sem köti le.

A vászon előtt végtelennek tűnik az idő
Ugyan a gép lezuhanását bemutató jelenetek, illetve a környezetet éles fényekkel és különös színekkel elénk táró felvételek felkelthetik a technikai részletek iránt fogékony nézők érdeklődését, de mindez nem tudja elfelejtetni a cselekmény egyhangúságát és a főszereplő lelki történetének vázlatosságát.

Tom Hanks ugyan a szemünk előtt fogy huszonöt kilót, de ez a Béres Alexandrát is irigységre serkentő teljesítmény sem palástolja a megasztár közepes színészi teljesítményét. A nézőkre mért végső csapás a film utolsó húsz perce, ami egy hongkongi kung-fu film filozófiáját próbálja meg belénk csepegtetni.

A moziból kifelé menet felötlött bennem a gondolat, hogy a film szürkesége talán tudatos rendezői koncepció eredménye, mivel a vászon előtt töltött, végtelennek tűnő idő alatt átéltem mindazt a gyötrelmet, amit a mű főhőse, csak ő a természet erőitől, én pedig a végtelenül unalmas történettől szenvedtem.

Cast Away, színes feliratos amerikai kalandfilm
143 perc, 2000
Rendező: Robert Zemeckis
Író: William Broyles Jr.
Zeneszerző: Alan Silvestri
Operatőr: Don Burgess
Díszlettervező: Stefan Dechant , Elizabeth Lapp , Kim Sinclair , William James Teegarden
Jelmeztervező: Joanna Johnston
Producer: Tom Hanks , Jack Rapke , Steve Starkey , Robert Zemeckis
Executive producer: Joan Bradshaw , Steven Spielberg
Látványtervező: Rick Carter
Szereplő(k):
Tom Hanks (Chuck Noland)
Helen Hunt (Kelly Frears)
Nick Searcy (Stan)
Christopher Noth (Jerry Lovett)
Lari White (Bettina Peterson)
Geoffrey Blake (Maynard Graham)