Tarantino: 'Engem a mozi különböző őrült műfajai neveltek fel'

2003.10.01. 12:30
Szereti-e bajor szexkomédiákat Quentin Tarantino, mit csinált a kultikus direktor a Kínai Nagy Falnál, miért nincsenek a Kill Billben tipikus tarantinós párbeszédek, mi a legszomorúbb dolog, ami egy rendezővel történhet? A Cinematrix Los Angeles-i tudósítója Quentin Tarantinóval, Lawrence Bender producerrel és a Kill Bill szereplőivel találkozott.
A Beverly Hills-i Four Seasons Hotel legfelső emeletén a Miramax stúdió asszisztensei kétségbeesetten intézkednek a telefonon. Quentin Tarantino az utolsó pillanatban meggondolta magát; nem megy az étterembe, a szobájában ebédel, steaket hasábburgonyával.

Közben gyülekeznek az újságírók, hogy egy órán belül kezdetét vegye a Kill Bill című film sajtótájékoztatója, ahol kerekasztal-beszélgetéseket tartanak a film készítői és szereplői.

Tarantino világoskék pólóban, Kill Bill feliratú bőrdzsekiben, Red Bull-lal a kezében érkezik. Később kiderül, a Red Bull kimaradhatott volna, Tarantino így is épp elég gyors beszédű, nemcsak a Kill Billről magyaráz szenvedéllyel, hanem mindenről, ami filmmel kapcsolatos. Pozitív energiája - amit a kollégái emlegetnek - átsugárzik mindenkire a szobában.

A Kill Billben Tarantino sajátságosan ötvözi kedvenc műfajait, a 70-es évek szamuráj- és kung-fu filmjeit, az urbánus akcióvígjátékot és a spagettiwesternt. A műfajoknak ez a felvonultatása Tarantino számára természetes választás volt, mivel évtizedeken keresztül szívta magába több kontinens különféle filmjeit.

Az eredetileg egyrészesnek készülő film két részben kerül majd a mozikba - az ilyesmi az ázsiai filmpiacon ez idáig sem volt szokatlan, bár Tarantino hozzátette, hogy a Kill Bill kettévágása nem csak a film hosszúsága miatt előnyös döntés. "Ilyen intenzitású jelenetek mellett az első rész végén a néző, bár kíváncsi, de úgy érzi, egyelőre ennyi elég volt. Olyan ez, mint mikor nagyon finomat főztél, de nem tudod megenni egyszerre az egészet."

A film cselekménye nem bonyolult, Tarantino kedveli az egyszerű, de abszurd méretekig nyújtható történeteket. A Ponyvaregény és a Kutyaszorítóban című filmjeiben sem volt másról szó, mint egy maffiatörténetről, illetve egy bankrablásról, a Kill Bill esetében pedig a bosszúállás klasszikus forgatókönyve került megfilmesítésre. "Négyből három kung-fu vagy olasz westernfilm témája a bosszú. Egy ilyen egyszerű cselekmény megfilmesítése az igazi kihívás számomra" - mondja Tarantino - Maga a történet kiszámítható. A Menyasszony meg fogja ölni az első 4 embert, aki a listáján van, közben Billhez akar eljutni. Azt ugyan nem tudod, hogy megöli-e Billt, vagy sem, bár hozzáteszem: a film címe Kill Bill. (nevet) Tehát a kérdés nem az, hogy kit fog megölni a Menyasszony, hanem az, hogy hogyan teszi azt."

Egy ilyen történet mellett elképzelhető, hogy a Kill Bill-ből sok rajongó hiányolni fogja a tipikus tarantinós párbeszédeket. A rendező elmondta, hogy nagyra értékeli, ha tetszenek a párbeszédei, de úgy érezte, hogy legújabb filmjébe nem illettek volna bele. "A Menyasszony nem fog sokat beszélni, ölni fog. Mindamellett van a filmben tarantinós párbeszéd, csak japánul. Nagyon büszke vagyok a japán dialógusra, én készítettem a feliratot hozzá."

Girl Power

Tarantino filmvilágában a nők nem a gyengébb nem képviselői. Ősi vadászösztön vezérelte bosszúvágy hajtja őket, akárcsak a férfiakat. Hogy Tarantino ezúttal miért döntött női karakterek mellett, ennek több oka is van. Ahogy a rendező elmondta, Ázsiában már hagyománya van a női harcművészek ábrázolásának. Ezek a karakterek nem szeretők, hanem egyedülálló nők, kiknek szüleit lemészárolták, így gyerekkoruktól kezdve a bosszúra készülnek. "A baráti körömben nagyon sok nő van, mikor együtt nézzük ezeket a női kung-fu filmeket, a hatás mindig pozitív. Ezek a filmbeli nők magabiztosságot sugallnak. Megszállottak, de nem pasast keresnek az ágyukba. A nőismerőseimnek ez mind tetszett, és úgy gondoltam, másoknak is tetszeni fog. Arra, hogy Tarantino miért találja meg a megfelelő hangot a női nemmel, Vivica Fox adott választ. A filmben a Vernita szerepét játszó színésznő elárulta, hogy Tarantinót három, különböző kultúrából jött nő nevelte fel, ugyanis édesanyja közös lakást bérelt egy színes bőrű és egy spanyol anyanyelvű asszonnyal.

A Kill Bill női főszereplője, Uma Thurman közvetlenül a forgatás előtt teherbe esett. Tarantino szerint a késés ellenére sem jöhetett szóba másik színésznő, a Menyasszony szerepét Umának írta, ő volt a múzsája. Mint később kiderült, a forgatás elhalasztásának megvoltak az előnyei is. "Egy három különböző országban forgatott produkció előkészületei sokkal több időt igényelnek, mint amennyit eredetileg szántunk rá" - jegyzi meg Tarantino. A terhesség Umának is segített karaktere megformálásához. A Menyasszony ugyanis állapotos, és a vérengzésben a gyermekét is elveszti. A jelenet, amelyben a Menyasszony 4 év után felébred a kómából, és a gyermekét elvesztett nő sikolya tör fel belőle, Tarantino egyik kedvenc jelenete.

Szereposztás

Nem Uma Thurman az egyetlen, kinek Tarantino személyre szóló szerepet írt a Kill Bill-ben. A japánul is folyékonyan beszélő francia színésznő, Julie Dreyfus már 10 éve jó barátságban van Tarantinóval. "Mindig is szerettem volna Julie-val dolgozni, a háromnyelvű ügyvédnő szerepét neki írtam" - állítja a rendező. Dreyfus szerint az egyik kulcs Tarantino rendezői zsenialitásához a megfelelő szereposztás. "Pontosan tudja, hogy aknázhatja ki legjobban az emberek képességét" - mondja a színésznő.

A félszemű Elle Driver karakterének megálmodásakor Tarantino rögtön tudta, hogy Daryl Hannah fogja játszani a szerepet, aki alkatilag is megfelelő vetélytársa lehet Umának (mindkét színésznő magas). Hannah a Kill Bill-lel egy időben három másik filmen is dolgozott, ennek ellenére olyan kiválóan elsajátította a szamurájkard forgatását, hogy edzője, Sonny Chiba elnevezte őt "kék szemű szamurájnak".

A japán filmek hatása alatt álló Tarantino nem csak amerikai színészekre gondolt a szereposztáskor. A Battle Royale (2000) című filmben figyelt fel a tinédzser Chiaki Kuriyamára, akinek egy kegyetlen testőrlány szerepet írt a Kill Billben. A tinédzserlány kemény fizikai tréningen vett részt Los Angelesben, ahol amellett, hogy elsajátította a repülő guillotine használatát, minden vágya az volt, hogy elmehessen Disneylandbe.

Egy másik japán karakter, Hattori Hanzo kardkészítő mester szerepét Tarantino Sonny Chiba kedvéért írta a forgatókönyvbe. (Magát a karaktert is egy japán sorozatból kölcsönözte.)