További Mozi cikkek
A szkeccsfilm létjogosultsága egyébként már önmagában is kérdéses, érthetetlen ugyanis, miért tűnik néhány producer számára eredeti ötletnek, ha neves rendezőkkel rövidfilmeket készíttetnek egy megadott témában.
A válasz valahol a kultúra sötét és nyálkás mélységeiben lapul, de mivel odalenn szembesülnünk kellene a popipari szakmunkások We are the world típusú zeneszámainak zavarba ejtően hasonló gyökereivel is, jobb megmaradnunk a napos és száraz felszínen.
Idefenn megállapíthatjuk például, hogy a szkeccsfilm nemcsak él, de virágzik is. A közelmúltban láttuk a fiatal, magyar titánok buszozás témakörében előadott Jött 1 busz című darabját, amelyet a nemzetközi rendezőikonok felvonultatásával készült, az idő mikéntjén rágódó Tíz perc - Trombita és a Tíz perc - Cselló széria követett.
Az utóbbi producerei valószínűleg azon elképzeléstől bódultan alapítottak egész sorozatot a filmetűdre, hogy a műfaj a felvetett kérdésre adott válaszok hasonlósága vagy éppen sokszínűsége miatt nagy népszerűségnek örvend majd az igényes nézők körében.
Idő van
A brainstorming utáni ünneplés viszont elterelhette az ötletgazdák figyelmét magáról a témáról. Gondolták, bedobják az időt, mint olyat, avval ugyebár mindenkinek volt már dolga, a rendezők meg majd forgatnak valamit róla, nagy melléfogás nem lehet a dologból.
Rudolf Hrusínský a Menzel-filmben |
Így aztán a néző elméjét, ha valami, akkor nem a gondolatjátékok, hanem a lila művészkedés mozgatja meg, és az sem a kívánt irányba. Egy közhelyes témáról - legyen az a buszozás vagy az idő - tíz percben, és egymástól függetlenül dolgozó rendezőkkel ugyanis csak közhelyes válaszokra futja. Amiket viszont még az átkötések elegánsan kanyargó szignóival és borongós dzsesszel sem lehet a magas kultúra szintjére emelni.
A néző megfullasztása
Mindhárom említett filmben találhatók persze emlékezetes alkotások, jellemzően azok, amelyek nem ragaszkodtak a témához. Nehéz elfelejteni Pálfi György inkább a képregény megfilmesíthetőségéről, mint a buszozásról szóló supermanmoziját a Jött 1 buszban. A Tíz perc - Trombita Jarmousch és Wenders forgatta filmjei pedig az érzékelés megváltozását és egy jelentéktelen életpillanat mélységét állították a középpontba az idő helyett.
Voltak szerencsés mozzanatai a Csellónak is. Menzel egyik kedvelt színésze, a Sörgyári capriccióból ismert Rudolf Hrusínský filmjeiből vágott össze megindító, az öregedésről pátosz nélkül beszélő, zenés mozidarabot.
Alkotótársai azonban vagy nem tudtak mit kezdeni a rendelkezésre álló tíz perccel, mint Bertolucci, aki egész élettörténetet sűrített filmjébe. Vagy túl komolyan vették az idő problematikáját, és kínos konyhafilozófiába, esetleg értelmiségi szócséplésbe fullasztották a nézőt.
Országimázs
Valódi érzelmek - döbbenet és felháborodás - kiváltására azonban csak egyetlen alkotó, Szabó István volt képes. A magyar rendezőnek láthatóan nemcsak az időről, hanem magáról a filmezésről sem jutott eszébe semmi.
Gyilkosság magyarázat nélkül |
Így Magyarország most azzal a filmmel mutatkozik be világszerte, amelyben a jólszituált, de talaj részeg férj megmagyarázhatatlan okból kergeti az asztal körül decens nejét, aki végül egy míves tortavágóval véletlenül leszúrja őt. A nő az utolsó képen, két rendőr szorításában felpillant az ingaórára, és szomorúan konstatálja, bizony, mennyi minden változott tíz perc alatt. Mi azzal a biztos tudattal jöhetünk ki a moziból, hogy bennünk viszont semmi.
Tíz perc: Cselló
színes, fekete-fehér feliratos angol-német filmdráma, 95 perc, 2002
Rendező: Bernardo Bertolucci, Mike Figgis, Jirí Menzel, Szabó István, Claire Denis, Volker Schlöndorff, Michael Radford, Jean-Luc Godard
Forgatókönyvíró: Bernardo Bertolucci, Claire Denis, Mike Figgis, E. Max Frye, Jirí Menzel, Anne-Marie Miéville, Michael Radford, Szabó István
Zeneszerző: Leos Janácek, Brice Leboucq, Jocelyn Pook
Operatőr: Lucy Bristow, Tilman Büttner, Tony Chapuis, Fabio Cianchetti, Danny Cohen
Producer: Ulrich Felsberg, Soledad Gatti-Pascual, Nicolas McClintock, Nigel Thomas