Elkényeztetett gyerekek és a műhumanizmus

2003.10.11. 12:46
A francia filmeseknek sem könnyű, de itthon még az uniós pénzeket sem tudják felhasználni, állítják a fiatal magyar és francia rendezők.
Fiatal francia és magyar rendezők véleménye szerint is egyre inkább a koprodukcióban készült alkotásoknak van esélye az európai filmezésben. A Titanic Nemzetközi Filmfesztiválra meghívott három elsőfilmes francia rendező pénteken, budapesti Toldi moziban tartott kerekasztal-beszélgetésen osztotta meg tapasztalatait a magyar rendezőkkel.

Elkényeztetett gyerekek

Amalia Escriva, a Teljes szívemből című film rendezője úgy fogalmazott: eddig kiváltságos helyzetben voltak a pályakezdő francia filmesek, ám miután a Canal+ csatorna kivonult a filmfinanszírozásból, egyre nehezebb lesz tisztán francia filmet készíteni.

"Sokkal inkább nekünk is az európai uniós támogatások felé kell nyitni" - mondta. "Elkényeztetett gyerekek voltunk, mert ha egy jó forgatókönyvet beadtunk, onnantól biztos volt az út" - fogalmazott Olivier Jahan, a Mintha itt se lennék című film rendezője.

Véleménye szerint azzal, hogy Magyarország az Európai Unió tagja lesz, sokkal több lehetősége nyílik uniós forrásokhoz jutni a filmezés terén is.

A rendező kitért arra, hogy a francia filmezést ugyanúgy érinti az állami források csökkenése, mint a magyar filmipart. A francia filmfinanszírozás átalakulása miatt már most biztosan látszik, hogy az idén 30 százalékkal kevesebb mozgókép készül Franciaországban, mint korábban - jegyezte meg, hozzátéve, az előző években 100-120 új francia film készült.

A belgák szembesülnek

Thomas de Thier, a Titanicra meghívott harmadik - származását tekintve belga - rendező elmondta: ő már a kezdetektől fogva szembesült az önálló nemzeti filmgyártás nehézségével. Első rendezését, a Tollak a fejbe című filmjét is francia koprodukcióban tudta elkészíteni - mutatott rá.

Műhumanizmus

Mundruczó Kornél szerint a magyar filmes szakma "egyáltalán nincs felkészülve" az uniós csatlakozásra, s legalább öt-hat évig tart majd, mire rájönnek, mit és hogyan lehet kezdeni uniós forrásokkal. A mai európai filmgyártást "a műhumanista eurokonformitás" jellemzi - mondta Mundruczó Kornél.

Pálfi György, a Hukkle alkotója szerint Magyarországon két választása van az alkotónak. Vagy a legolcsóbb ötletét csinálja meg magyar pénzből, vagy előveszi a legköltségesebbeket, amelyek alkalmasak koprodukcióra - fejtette ki.

Török Ferenc - a Moszkva tér rendezője - aki második filmje készítésénél tart, úgy látja, a magyarországi finanszírozási rendszer miatt újból előfordulhat az a sajátos helyzet, hogy a stábok a Magyar Filmszemle idején még nincsenek kifizetve, mindenki adósságokkal küzd, és a filmek sincsenek teljesen készen.