Álomgyárak

2002.01.30. 13:52
Ugyanaz a történet két különböző kultúrán átszűrve egészen másképp hangzik. De mi történik, ha két rendező ugyanazt álmodja Spanyolországban és Hollywoodban?
1997-ben nagy meglepetést okozott Alejandro Amenabar spanyol filmrendező Nyisd ki a szemed című filmje, amely a modern sci-fi és cyberpunk műfaj díszletei közt mesélt olyan örök emberi dolgokról, mint a szerelem, a halál vagy az álom. A vásznon pergő történet Césarról, az ifjú és léha milliomosról szólt, akinek életét egyik pillanatról a másikra felforgatja a kegyetlen sors.

Tom Cruise színészkedik I.
Egyetlen romantikus, de szigorúan szexmentes éjszakát tölt el az ifjú színésznővel Sofiaval, mégis úgy érzi, hogy végre rátalált az igazi szerelemre. A hirtelen fellángolt érzelmek azonban nem akadályozzák meg abban, hogy egy könnyed érzéki reggeli reményében beszálljon exbarátnője kocsijába. Az elhagyott lány fejében azonban nem buja gondolatok járnak, hanem elkeseredésében az öngyilkosság gondolatával játszadozik, ezért egy hirtelen kormánymozdulattal szakadékba hajt az autóval. César ugyan túléli a balesetet, de arca annyira összeroncsolódik, hogy a plasztikai sebészek nem tudnak segíteni rajta.

A történetet ezután egyre furcsább fordulatok alakítják, az eddig nagyrészt lineáris cselekményt titokzatos epizódok szakítják meg. Szó esik egy gyilkosságról, egy túl tökéletes szerelemről, váratlanul felbukkanó öltönyös ismeretlenről és a krionizációról is. Egy idő után a valóság összemosódik a rémálmokkal, a logika darabjaira hullik, és felfeslenek az igazságot eltakaró díszletek.

"Criuse új kihívásokat keres"

A film négy éve megjárt néhány európai mozit, besöpört pár fesztiváldíjat, majd csendben távozott. Magyarországon csak a Mátrix sikere után fedezték fel néhányan a videótékák eldugott polcain, vagy a mozicsatorna műsorán. Amerikában pedig a siker útját állta, hogy az egyszeri jenki mozijáró nem képes a gyorsan változó felíratok segítségével követni a vásznon pergő eseményeket, a szinkront pedig kellő szocializáció híján röhejesnek tartja. De szerencsére válása óta Tom Cruise új kihívásokat keres, ezért megvette, majd Cameron Crowe-val együtt újból leforgatta ezt a spanyol filmet. A főszerepet természetesen magára osztotta, partnerének pedig érthető okokból az eredeti filmben már bevált Penelope Cruzt kérte fel.

Az amerikai verzió szinte jelentről jelentre követi a spanyol művet, még sincs egyetlen azonos felvétel sem a két filmben. Az új feldolgozásban ugyanis a digitálisan felerősített színektől csordultig töltődnek a képkockák, a címben szereplő Monet képet uraló vanília felhők pedig az egész filmet beborítják. A történet hangulatát ráadásul felerősíti a döbbenetesen jó zenei anyag: az REM, a U2 vagy a Massive Attack dalai hosszú, áradó videóklippé változtatják a filmet. A számítógéppel színezett képek és az atmoszféra teremtő eszközök túlburjánzása ellenére a cselekmény mégis megőrizte eredeti erejét, bár az állandó stilizáció miatt egy-egy valóban többértelmű vagy allegorikus kép hangsúlytalanná vált.

Tom Cruise színészkedik II.
Az új forgatókönyv szerencsére csak pár helyen tér el az eredetitől, és ezek a változtatások egy kivételével nem érintették a történet magját, csak Amerikára hangolták a cselekményt. A Vanília égboltban például feltűnik a humor, ami a spanyol eredetiben szinte egyáltalán nem található meg. A jópofa beszólások, és néha tényleg vicces párbeszédek mellett újdonság az üzleti szál is, amit a Nyisd ki a szemed csak éppen, hogy súrol. Az amerikai főhősnek Davidnek üzleti vetélytársait is le kell győznie, míg a spanyol minta, César egyáltalán nem mutat érdeklődést ilyen badarságok iránt. Mindezzel az amerikai társadalom elvárásaihoz próbál igazodni a történet, az azonban már egyértelműen az adaptációt végző Cameron Crowe tehetségét dicséri, hogy az európai verzióban funkció nélküli véres jeleneteket egyszerűen kihajította.

Amerika még hisz az álmoknak

Az amerikai díszletek közé bújva azonban egy olyan elem is a cselekménybe került, ami ellentétes a történet egészével, sőt megváltoztatja a film végső kicsengését. A Vanília égboltban ugyanis az alkotók feltétlenül közölni akarták, hogy Sofia nem csak David képzeletében szerelmes, hanem valójában is átélte ezeket az elementáris érzelmeket. A spanyol eredeti viszont éppen azt próbálta meg elmagyarázni, hogy ezek az érzések talán nem is léteznek, csak a vágyainkban élnek. Amerika tehát még hisz az álmoknak, és eszében sincs kinyitnia a szemét, de legalább képes szépet álmodni!

Vanilla Sky - Vanília égbolt
színes feliratos amerikai thriller, 135 perc, 2001
rendező: Cameron Crowe
író: Alejandro Amenábar
forgatókönyvíró: Alejandro Amenábar, Mateo Gil
operatőr: John Toll
jelmeztervező: Betsy Heimann
dalszöveg szerző: Bob Dylan, Paul McCartney
zene: Nancy Wilson
producer: Tom Cruise, Cameron Crowe, Paula Wagner
executive producer: Danny Bramson, Jonathan Sanger, Patrick Wachsberger
látványtervező: Catherine Hardwicke
vágó: Joe Hutshing
szereplő(k):
Tom Cruise (David Aames)
Penélope Cruz (Sofia Serrano)
Cameron Diaz (Julie Gianni)
Kurt Russell (Dr. Curtis McCabe)
Noah Taylor (Edmund Ventura)
Jason Lee (Brian Shelby)
Timothy Spall (Thomas Tipp)
Tilda Swinton (Rebecca Dearborn)