Benn a farkas

2000.06.01. 18:30
Kevés súlyosabb bűnt tudok elképzelni annál, hogy egy apa behatol a lányába, rendszeresen, megfontoltan, és mindig hátulról, mert úgy biztonságosabb. Állítólag sokkal több normálisnak mondott családban történnek ilyen dolgok, mint azt gondolnánk, nem tudom, meglehet. A színészként kiváló Tim Roth (Kutyaszorítóban, Ponyvaregény) első rendezése, az Alexander Stuart regényéből készült Hadszíntér, egy ilyen családról szól, néha túl kiszámíthatóan, helyenként és összességében viszont annyira megrázóan, hogy bizony még most is keresgélem a szavakat.
...a dolgok kiderülnek, hogy apu a nővérével, aki még csak tizenhat éves
A kerettörténet mindössze annyi, hogy a négy és féltagú család (apa, terhes anya, nővér, öcs) Londonból a rideg és unalmas tengerparti kisvárosba, Devonba költözik, majd megpróbál ott élni. (A kisváros megnevezés megtévesztő lehet, a házuk több kilométerre áll minden lakott helytől). A történetet a tizenöt éves fiúgyerek (Tom) szemével látjuk: a hétköznapi anyukát, ahogy vigyázza most született kislányát, a hétköznapi apukát, ahogy bonyolítja az üzleti telefonjait, az imádott nővért, ahogy lázasan felfedezi a szexualitást, és persze Tomot magát, amint nagyon, de nagyon unatkozik, és utál itt lenni. De aztán Tom valami mást is meglát véletlenül, és onnantól fogva nem unatkozhat tovább. Először is kifaggatja a nővérét, majd nem hisz neki, utánajár, és a dolgok kiderülnek, hogy apu a nővérével, aki még csak tizenhat éves, a fürdőszobában, meg a tengerparti elhagyatott bunkerben, meg a polaroid képeken, sőt talán már Londonban is. És a fiú ott áll egyszál magában, most már nem csak - a filmbe egyébként igen szépen belekomponált -- ödipális alapon gyűlölve az apját és féltve a nővérét. Aztán a kicsi kórházba kerül - anyukával együtt, aki vigyáz rá -- és Tom az egyik látogatás alatt elmondja neki, mert azt hiszi, hogy apuka a kishúgát is, ami nem tudható, de lehetséges.

Hát erről szól a film, amely ugyan távolról sem hibátlan, sőt sokszor igen sablonos (Tom állandóan az esőben és szélben állva nézi a rideg tájat, vagy a sziklákat csapkodó hullámokat), ám a központi jelenetek (például apa és lánya a bunkerben) egyszerűen tökéletesek, én csak döbbenten néztem és egyre fehéredő ujjakkal markoltam a karfát. A végén aztán, miután már minden kiderült, a fiú leszámol az apjával, hogy milyen módon, azt nem árulom el, legyen elég annyi, hogy sokáig hezitáltam, ne a Disznóölés címet adjam-e ennek az írásnak.

Hadszíntér, (The War Zone), 1999, '99
Feliratos, angol film
Írta: Alexander Stuart
Operatőr: Seamus McGarvey
Zene: Simon Boswell
Rendezte: Tim Roth
Szereplők: Freddie Cunliffe, Tilda Swinton, Ray Winstone, Lara Belmont
Jelentősebb díjak:
1999 Berlini Filmfesztivál-a Művészmozik Nemzetközi Szövetségének (C.I.C.A.E) díja
1999 Edinburgh-i Nemzetközi Filmfesztivál- Legjobb új angol film díja
1999 Európa Filmdíj- Az év európai felfedezettje
Forgalmazza a BUDAPEST FILM