Tigris az éjszakában

Manapság már mindenki úr. A sofőr előre beszél, nem néz hátra, tekintetében pirosan izzik egy autó féklámpájának fénye. Régen mindenre volt idő, folytatja a monológot, miközben ujjával az állát vakarja. Mintha azon törné a fejét, hol veszítette el az órákat. Merthogy hajnalban kel, letol egy kávét, a reggeli évek óta emlék, savas gyomorral indulnak a napok. Ebédre két szendvics, este meg tészta vagy leves a tévé előtt.

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Éjféli eső hull, ablaktörlő suhan a szélvédőn.

Ma reggel is beszáll hozzám egy gyerek. Érted, egy gyerek?! Egyik kezében táska, a másikban tornazsák. Köszön, az apja meg benyújt egy ötezrest az ablakon. Ezek már azt is tudják, hogy ennyi elég az iskoláig. De ha ez ennyire megy fejből, miért nem ő furikázza? Persze, utál dugóban araszolni. A gyerek meg mesél valamilyen királyról... Na, hogy az mekkora paraszt volt. Az anyját is megöletette. A kölykök meg ezekekről tanulnak. Gyilkosokról írnak dolgozatot. Hogy utáltam a matekot is... A verseket szeretem... A mondókák még mennek fejből. Meg az az anyás cucc, amit a kicsoda írt, a hogyishívják...

Indulj már, te csíra!... Ezek miatt nem jutunk sehová. A cégedet is így vezeted? Bocs... Néha kiszalad. Nincs bajom a csírával. Azt se tudom, kicsoda. Manapság mindenkit szeretni vagy utálni kell. Ezt tolják mindenhonnan. A múltkor láttam azon a tudományos csatornán, hogy az élet olyan tökéletes, hogy az csakis intelligens tervezés eredménye lehet. Szerinted van isten? Mindegy is. Felőlem lehet.

Kártya vagy kápé? Ide érintsd! Bocs, ha rád toltam, néha kiszalad... Ezt a dalt ismered? Tigris az éjszakában... Még hogy régen minden jobb volt... A régi szarokra ki emlékszik már. A holnapi számla is mai. Meg is vagyunk...

Budapest, 1914. október 1. Az Autótaxi Rt., a Szürketaxi Kerepesi úti garázsának udvarán tankol egy sofőr, az aradi Magyar Automobil Részvénytársaság által gyártott Marta típusú taxijába. A fotó Kirschner Béla gyűjteményéből származik.
Budapest, 1914. október 1. Az Autótaxi Rt., a Szürketaxi Kerepesi úti garázsának udvarán tankol egy sofőr, az aradi Magyar Automobil Részvénytársaság által gyártott Marta típusú taxijába. A fotó Kirschner Béla gyűjteményéből származik.
Fotó: MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1938. február 1. Szabad jelzésű Ford típusú Szürketaxi és mellette egy tricikli halad a fővárosi utcán. A fotó Kirschner Béla gyűjteményéből származik.
Budapest, 1938. február 1. Szabad jelzésű Ford típusú Szürketaxi és mellette egy tricikli halad a fővárosi utcán. A fotó Kirschner Béla gyűjteményéből származik.
Fotó: MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1948. október 4. Taxisofőrök Népszavát olvasnak autóik mellett a Szervita téren.
Budapest, 1948. október 4. Taxisofőrök Népszavát olvasnak autóik mellett a Szervita téren.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1952. február 27. Taxisofőrnők beszélgetnek a napsütésben, miközben utasra várnak a Nemzeti Színház oldalán, a Blaha Lujza téren lévő taxi állomáson.
Budapest, 1952. február 27. Taxisofőrnők beszélgetnek a napsütésben, miközben utasra várnak a Nemzeti Színház oldalán, a Blaha Lujza téren lévő taxi állomáson.
Fotó: Jónás Pál / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1952. május 15. Futó Sándor sztahanovista gépkocsivezető a taxi gépkocsijának ülésén olvas, nyitott ajtó mellett a Dózsa György úton. Hátul a Hősök terének egy részlete látható.
Budapest, 1952. május 15. Futó Sándor sztahanovista gépkocsivezető a taxi gépkocsijának ülésén olvas, nyitott ajtó mellett a Dózsa György úton. Hátul a Hősök terének egy részlete látható.
Fotó: MTI Nemzeti Fotótár
Baja, 1961. február 3. A konflis kocsisa kezet fog egy taxisofőrrel Baján. Az új közlekedési fajták szinte teljesen kiszorítják a régi konflisokat.
Baja, 1961. február 3. A konflis kocsisa kezet fog egy taxisofőrrel Baján. Az új közlekedési fajták szinte teljesen kiszorítják a régi konflisokat.
Fotó: Rácz János / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1964. november 14. Egy Opel Rekord és egy Warszawa taxi halad a Lánchíd pesti hídfőjénél.
Budapest, 1964. november 14. Egy Opel Rekord és egy Warszawa taxi halad a Lánchíd pesti hídfőjénél.
Fotó: Horling Róbert / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1965. június 15. Taxira várakozók az Engels téri állomáson (droszton). A területen az egykori kései barokk stílusú, 1962-ban elbontott Marokkói-udvar helyén, a megnövekedett járműforgalom miatt autóparkolót létesítettek.
Budapest, 1965. június 15. Taxira várakozók az Engels téri állomáson (droszton). A területen az egykori kései barokk stílusú, 1962-ban elbontott Marokkói-udvar helyén, a megnövekedett járműforgalom miatt autóparkolót létesítettek.
Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1968. augusztus 9. Taxisofőr áll a taxiállomáson, mögötte a taxija.
Budapest, 1968. augusztus 9. Taxisofőr áll a taxiállomáson, mögötte a taxija.
Fotó: Benkő Imre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1968. május 19. Sokan figyelik az olasz Ceccato cég önműködő gépkocsimosójában tisztuló taxit a Budapesti Nemzetközi Vásáron. A Pietro Ceccato által alapított cég eredetileg kenyérgyári gázégőket gyártott, később levegőkompresszorokat és javítóállomások berendezéseit. 1956 után jelentek meg a garázsfelszerelések és gépkocsimosók piacán. A Warszawa M201-es taxi hűtőmaszkjában lévő nyílás a kurbli helye.
Budapest, 1968. május 19. Sokan figyelik az olasz Ceccato cég önműködő gépkocsimosójában tisztuló taxit a Budapesti Nemzetközi Vásáron. A Pietro Ceccato által alapított cég eredetileg kenyérgyári gázégőket gyártott, később levegőkompresszorokat és javítóállomások berendezéseit. 1956 után jelentek meg a garázsfelszerelések és gépkocsimosók piacán. A Warszawa M201-es taxi hűtőmaszkjában lévő nyílás a kurbli helye.
Fotó: Mező Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1985. március 5. Taxiállomás a Tanács körúton (1991 után Károly körút), előtérben egy hirdetőoszlop. 1874-ben az addigi Országutat három szakaszra osztották és külön-külön névvel látták el őket. A középsőt a Károly-kaszárnyáról (ma a Főpolgármesteri Hivatal) nevezték el. 1916-ban a IV. Károly király út nevet kapta. 1918-ban Népakarat körút, majd Népkörút lett. 1919-ben visszakapta a Károly körút nevet. 1926-tól ismét Károly király nevét viselte. 1945-1953 között Somogyi Béla útnak hívták, majd Tanács körút volt az elnevezése. Az útszakasz 1991-ben kapta vissza a Károly körút nevet.
Budapest, 1985. március 5. Taxiállomás a Tanács körúton (1991 után Károly körút), előtérben egy hirdetőoszlop. 1874-ben az addigi Országutat három szakaszra osztották és külön-külön névvel látták el őket. A középsőt a Károly-kaszárnyáról (ma a Főpolgármesteri Hivatal) nevezték el. 1916-ban a IV. Károly király út nevet kapta. 1918-ban Népakarat körút, majd Népkörút lett. 1919-ben visszakapta a Károly körút nevet. 1926-tól ismét Károly király nevét viselte. 1945-1953 között Somogyi Béla útnak hívták, majd Tanács körút volt az elnevezése. Az útszakasz 1991-ben kapta vissza a Károly körút nevet.
Fotó: Benkő Imre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1986. július 16. Biciklis kisfiú beszélget egy taxissal a Kálvin téren.
Budapest, 1986. július 16. Biciklis kisfiú beszélget egy taxissal a Kálvin téren.
Fotó: Cser István / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1990. október 26. Taxik és taxisok az Erzsébet híd pesti hídfőjénél. Taxisok és magánfuvarozók a benzin drasztikus áremelése elleni tiltakozásul október 25-én este eltorlaszolták a budapesti hidak forgalmát.
Budapest, 1990. október 26. Taxik és taxisok az Erzsébet híd pesti hídfőjénél. Taxisok és magánfuvarozók a benzin drasztikus áremelése elleni tiltakozásul október 25-én este eltorlaszolták a budapesti hidak forgalmát.
Fotó: Talum Attila / MTI Nemzeti Fotótár